Впровадження інноваційних технологій навчання з метою в активізації навчально-пізнавальної діяльності учнів на уроках української мови
Впровадження інноваційних технологій навчання з метою в активізації
навчально-пізнавальної діяльності учнів на уроках української мови та
літератури
Кострикіна Оксана Григорівна, вчитель української мови та літератури, кваліфікаційна категорія вища
Запорізький навчально-виховний комплекс«ОСНОВА» з відділенням для реабілітації дітей хворих на цукровий діабет Запорізької міської ради Запорізької області.
Провідна педагогічна ідея досвіду: полягає в тому, що необхідно шукати оптимальні поєднання нових інноваційних технологій навчання у школі. З метою створення активної мовленнєвої атмосфери, розвитку творчих здібностей, інтересів, умінь і навичок та інших інтелектуальних чинників у сучасних школярів. Обґрунтування актуальності та перспективності досвіду: Сьогодні вже саме життя вимагає розробки й упровадження таких методів навчання, які забезпечують активне ставлення учнів до оволодіння знаннями, інтенсивного розвитку їх самостійної пізнавальної діяльності та індивідуальних творчих здібностей. Пізнавальна діяльність учнів є важливим чинником поліпшення і одночасно показником ефективності і результативності процесу навчання, оскільки вона стимулює розвиток самостійності школярів, пошуково-творчий підхід до опанування змісту освіти, спонукає до самоосвіти, досягнення високих результатів у навчанні. Пізнавальна діяльність реалізується через пізнавальну потребу та ініціативу. Проблема розвитку діяльності вимагає пошуку нових підходів до подальшого вдосконалення форм, методів і засобів навчання, спрямованих на інтенсифікацію навчального процесу, підвищення творчого потенціалу та якості підготовки майбутніх студентів. Науково-теоретична база досвіду: В контексті дослідження основоположним є поняття «активізація навчально-пізнавальної діяльності». Внаслідок аналізу різних підходів (П.С.Атаманчук, Н.М.Звєревої, Л.О. Іванової, В.О. Онищук, Г.І.Щукіної) зроблено висновок, що активізацію навчально-пізнавальної діяльності не можна розглядати в сучасних умовах як процес керування активності учнів, вона є процесом і результатом стимулювання активності школярів. Значним вкладом в педагогічну науку є дослідження В.В. Давидова, П.Я. Гальперіна, Д.Б.Єльконіна, що виявили можливості підвищення активності у навчально-пізнавальній діяльності.Розробку елементів інтерактивного навчання знаходимо у працях В. О. Сухомлинського, учителів-новаторів 70-80-х років (Ш.Амонашвілі, В. Шаталова, Є. Ільїна, С. Лисенкової та ін..). Суть інтерактивного навчання полягає в тому, що взаємодія вчителя і учня розуміється як безпосередня міжособистісна комунікація, найважливішою особливістю якої є здатність людини «брати на себе роль іншого», уявляти, як її сприймає партнер у спілкуванні або група, і відповідно інтерпретувати ситуацію та конструювати власні дії. У психолого-педагогічній літературі переконливо показано, що правильно організована самостійна робота учнів сприяє значному підвищенню ефективності навчання, активізації навчально-пізнавальної діяльності (П.Я.Голант, М.А.Данилов. Н.Г. Дайрі. І.П.Огородніков, Т.С.Панфілов,М.Н. Скаткін, А.В.Усова та ін,).Різні аспекти цієї проблеми висвітлені в роботах (И.В.Дорно, Г.І. Полещук, К.Д.Соколова, І.М. Варава, В.І.Каленик та ін.) .
Стисла анотація досвіду: Новизна педагогічного досвіду полягає в створенні педагогічної інтегрованої моделі, яка поєднує окремі елементи таких сучасних технологій навчання: проектне навчання, інтерактивні технологія, особистіснозорієнтоване навчання. Це дозволяє вчителю творчо інтерпретувати різні підходи до організації навчально-виховного процесу, а не заглиблюватися в суть тільки однієї технології.
Результативність впровадження досвіду: підвищився інтерес до вивчення предмета, збільшилася кількість учнів, що бажають взяти участь у різних конкурсах та змаганнях, поступово намічається тенденція зростання успішності, підвищення проценту якості знань. Репрезентація досвіду: Матеріали досвіду було представлено на районному методичному об’єднанні вчителів української мови та літератури Орджонікідзевського району; на обласній виставці «Освіта Запорізького краю-2012» в номінації «Інноватика в принципах і механізмах функціонування освітнього закладу (Впровадження методик та інноваційних технологій у навчально-виховний процес освітнього закладу)»