Провідна педагогічна ідея досвіду полягає в тому, що головний закон усіх змін у житті - творчість. Тільки творчість виправдує буття людини і надає смисл його життю. Творчих якостей розуму людини на порожньому місці не буває. Треба вчити дітей творчо мислити, володіти основними операціями мислення, бо щоб стати творчою особистістю, треба бути розвиненою, вихованою особистістю. Через пізнання до розвитку творчого потенціалу кожного підлітка – ось суть державної національної школи, як джерела творчих здібностей особистості, шлях до гуманізації, добра, милосердя, до повернення нам людської і громадянської гідності.
Обґрунтування актуальності та перспективності досвіду: З точки зору гуманістичної психології кожна людина є унікальною, неповторною особистістю, здатною до самоактуалізації, до розвитку власних творчих здібностей. Головним завданням закладів освіти є створення умов для розвитку творчої обдарованості. Здібність, обдарованість, талант розглядаються з різних точок зору, зокрема мовної та літературної, з урахуванням вікових особливостей учнів. Основні питання, які покликанні вирішувати уроки гуманітарного ухилу, пов’язані із завданням сучасної освітньої системи; задоволення потреб суспільства в становленні та розвитку творчих, діяльних, обдарованих громадян, оновлення національної свідомості, збереження духовності, збагачення та розвиток інтелектуального потенціалу нації.
Враховуючи специфічність пошуку вибору навчання і виховання обдарованої учнівської молоді, практичні напрацювання уроків світової літератури, ставимо перед собою завдання розвиток творчих здібностей будувати на основі державних стандартів загальної середньої освіти, регіональних, етнокультурних та національних традицій українського народу.
Науково-теоретична база досвіду:
Наукові праці: В.Сухомлинський, К.Ушинський, Г.І. Ващенка, М.І. Пирогова, С.Ф. Русова Г.С. Косгюк, A.C. Макаренко, В.Барко, О.Виговська, Н.Гузій, Н.Островерхова, Д.Ніколенко.
Стисла анотація досвіду:
Проблемна тема, яка лежить в основі вивчення й узагальнення педагогічного досвіду («Впровадження інноваційних технологій як засіб розвитку творчої особистості»), є актуальною і сприяє формуванню творчої особистості, її активної життєвої позиції.
У сучасній соціокультурній ситуації, яка характеризується стрімкими змінами в сферах життя суспільства – політичній, економічній, науковій та культурно-мистецькій, поряд із освітньою та фаховою компетенцією особливого значення набувають уміння людини самостійно та нестандартно мислити, висувати нові ідеї та прогнозувати, виявляти творчий підхід у будь-якій діяльності.
Концепція сучасної школи визначає головним аспектом педагогічної діяльності особистісно-орієнтований підхід до учнів. Прикметами сучасного уроку з української мови є відсутність стереотипів діяльності як вчителя так і учнів, відхід від вузько утилітарних методик викладання і перехід до формування життєвих компетенцій.
Матеріали з педагогічного досвіду вчителя свідчать про єдність, цілеспрямованість і комплексність у виборі та реалізації проблемної теми «Впровадження інноваційних технологій як засіб розвитку творчої особистості на уроках світової літератури». Першочергове завдання, яке ставить перед собою вчитель світової літератури - виховання комунікативної особистості, яка за допомогою мовних ресурсів зможе стати компетентною в будь-якій галузі науки, сфері життя, здобути професійну освіту. Тому в основі педагогічного досвіду вчителя світової літератури орієнтація не просто на засвоєння та відтворення учнями знань, а на формування такого способу мислення та діяльності, що сприяють застосуванню знань на практиці.
Матеріали досвіду свідчать про вміння вчителя створити сприятливі умови для розвитку комунікативної особистості. Творчі завдання, покладені в основу навчально-практичного комплексу, враховують етапи психологічного процесу засвоєння знань на уроках світової літератури: сприйняття, осмислення нового матеріалу, формування відповідних умінь та навичок, використання їх у нестандартних умовах. Педагогічний досвід розкриває роботу вчителя з учнями різних аспектах:
- науково-теоретичному, що передбачає шляхи формування наукового світогляду учнів та пошуково-дослідницької діяльності;
- науково-практичному, що передбачає тісну творчу співпрацю «вчитель - учень», «учень - вчитель».
Запропонований педагогічний досвід полегшить пошук вчителям-словесникам додаткового, роздаткового матеріалів, що є необхідним для повнішого і глибшого засвоєння програми, для урізноманітнення уроків, зацікавлення учнів, створення умов для закріплення набутих знань дітьми та засвоєння ними нових відомостей, а також формування культури усного та писемного мовлення як засобу вільного спілкування й самовираження через розвиток мовної, мовленнєвої соціокультурної та функціонально-комунікативної компетентностей.
Зібраний матеріал розрахований на те, що ним будуть користуватися вчителі-словесники як російськомовних, так і україномовних шкіл.
За бажанням словесників зібрані матеріали можуть бути використані повністю або фрагментарно.
Результативність досвіду:
Використовуючи сучасні інноваційні технології інтерактивного навчання вчитель має можливість в рамках класно-урочної системи підвищити ефективність навчального процесу, полегшити і в той же час стимулювати процес учіння, скорегувати раніше отримані школярами уміння і навички, привести їх у відповідність із новими особливостями матеріалу, що вивчається, досягти високого інтелектуального розвитку учнів, забезпечити формування творчої особистості. Результативність використання цих методів полягає у підвищенні зацікавленості учнів у вивченні предмета, а вчителю дозволяє найбільш повно враховувати вікові та інші особливості дітей.