Міська виставка
педагогічних технологій
Запоріжжя, 2016
Каталог статей
Навігація

Номінації виставки
Українська та російська філологія [83]
Історія і правознавство [27]
Математика [32]
Фізика, астрономія [15]
Географія та економіка [29]
Інформатика [16]
Іноземні мови [62]
Хімія, біологія, екологія [38]
Фізичне виховання та основи здоров'я [20]
Музика, образотворче мистецтво [18]
Трудове навчання [9]

Форма входу


Погода у місті

Пошук

Статистика

Вітаю Вас, Гість · RSS 25.04.2024, 02:52

Головна » Статті » Специфіка навчальних предметів » Українська та російська філологія

Використання робочих зошитів як засіб розвитку творчих здібностей учнів на уроках української мови та літератури

Використання робочих зошитів  як  засіб розвитку   творчих здібностей учнів на уроках української мови та літератури




Плотнікова Анжела Анатоліївна,
вчитель української мови та літератури,
кваліфікаційна категорія «спеціаліст вищої категорії»,
педагогічне  звання  «старший учитель».


Запорізька загальноосвітня школа I-III ступенів № 92 Запорізької міської ради Запорізької області, 
Румянцева Надія Іванівна – директор школи; 
вул. Лахтінська, 9, м. Зaпopiжжя, 69076, 
тел.: (061)286-91-34,  

Провідна педагогічна ідея досвіду  Провідна ідея досвіду полягає у виробленні певної сукупності технологій навчання української словесності, що сприяють розвитку творчих здібностей, інтересів, умінь і навичок та інших інтелектуальних чинників у сучасних школярів.
Викладання української мови усвідомлюється вчителем як процес, що сприяє вихованню особистості, яка вчиться для власного задоволення та самовдосконалення. Одним із головних завдань роботи вчителя української мови є формування в учнів креативної компетентності – здатності до розв’язання будь-якого навчального завдання творчо; бажання і вміння діяти не за зразком, а оригінально. Навчання дитини у сучасній школі повинно активізувати розвиток її креативності, творчої уяви, мислення, фантазії. На своїх уроках учитель активно використовує кросворди, ребуси, вікторини, лінгвістичні загадки, мовні  задачі, лінгвістичні диктанти, дублюючі диктанти,  лінгвістичні  ігри-дослідження, запитання-жарти, завдання- головоломки, завдання-шаради, хвилинки-цікавинки, лінгвістичні двобої,  мовні ігри.
Обґрунтування актуальності та перспективності досвіду: 
- Створює оптимальні  умови для розвитку творчих здібностей дитини на уроках словесності;
- Створює атмосферу співробітництва, взаємодії вчителя та учня;
- Розвиває соціальну,  громадянську та креативну компетентності дитини;
- Забезпечує умови для розвитку творчої особистості дитини;
- Сприяє виконанню завдань Національної доктрини розвитку освіти;
- Сприяє позитивній мотивації учнів до пізнавальної діяльності, потребі в самопізнанні, самореалізації та самовдосконаленні; 
- Дозволяє гарантувати досягнення певного стандарту освіти;
- Забезпечує особистісно-орієнтовану модель навчання;
- Робить можливим оригінальний підхід до побудови структури сучасного уроку української мови та літератури. 

Науково-теоретична база досвіду:
Теоретичну базу досвіду становлять положення, що ґрунтуються на психологічній теорії творчої особистості та її розвитку( Р.Грановська, Я.Пономарьов), роботи вітчизняних та зарубіжних вчених з проблем технологізації освітнього процесу (Г.Сазоненко, В.Бондар, А.Горальський, А.Маслоу). Особливої уваги, на мою думку, заслуговує праця "Основи педагогічної творчості" ( автор С. О.Сисоєва ), в якій обґрунтовано модель творчої особистості учня, розглянуто специфіку формування креативної особистості дитини.
Ідеї інтерактивного навчання (О.Пометун, Л. Пироженко), проектної технології (К.Баханов, В.Гузєєв, І.Єрмаков, О.Пєхота), особистісно орієнтованого навчання (О.Савченко, С.Подмазін ), спрямовані на реалізацію теми досвіду, стали частковими теоретичними положеннями.

Стисла анотація досвіду: Ефективне використання інноваційних  та інтерактивних технологій  на уроках узагальнення з української мови сприяє розвитку креативного мислення школярів, формуванню навичок відстоювання своєї думки, поглиблення знань з обговорюваної проблеми; розвитку логічного мислення, самостійності позицій, пам’яті, зв’язного мовлення, уваги, спостережливості; вихованню культури спілкування, здатності висловлювати власне ставлення до сказаного, самостійності мислення і суджень.
       Перед учнями висуваються задачі знаходити нові, нестандартні підходи під час вирішення різноманітних питань і проблем. Це розвиває в них уміння орієнтуватися в нових умовах, комбінувати запас уже наявних знань і вмінь для пошуку нових, шукати шляхи надійнішого і точнішого їх розв’язання. Дидактичний матеріал у зошитах Плотнікова Анжела Анатоліївна  підпорядковує основній  меті - узагальнити знання з певної теми: добирає відповідні тексти, завдання, малюнки, схеми, таблиці, які дають поштовх асоціативному мисленню, розширюють погляд на сутність речей, явищ. 
       Використання таких технологій дає змогу розв’язувати ряд наступних завдань: пропонувати свою точку зору з позиції наукового знання, а не змушувати схилятися до думки вчителя, розвивати критичне мислення школярів, навчити бачити помилки або логічні порушення у твердженнях інших учнів, вміти аргументувати власні думки, змінювати їх, якщо вони невірні тощо.
Використання ігрових завдань на уроках допомагають  сприяти підвищенню пізнавальної діяльності, мотивації учнів 5-х класів до вивчення мови, тому що вони, у поєднанні з іншими формами роботи, сприяють глибшому засвоєнню знань, індивідуалізації навчання, визначенню рівня сформованості предметних та ключових компетентностей, розвивають пам’ять, увагу, вміння аналізувати, порівнювати мовні явища. 
      Крім того, використання ігрових завдань сприяє формуванню та розвитку мислячої особистості. По-перше, такі завдання здебільшого є пошуковими. Вони ставлять учня перед необхідністю самостійно знаходити шляхи розв’язання, а отже, розпізнавати, аналізувати мовні факти, зіставляти їх і формулювати висновки. А це розвиває творчі здібності школяра, увагу, ініціативність. 
        По-друге, робота з ігровими завданнями створює позитивну мотивацію до навчання, пробуджує бажання знати. 
       По-третє, самостійно відкриваючи для себе певні мовні явища, учень дістає задоволення, впевненість у своїх здібностях, що зумовлює самореалізацію особистості. 

Результативність досвіду: Підвищився інтерес до вивчення предмета, збільшилася кількість учнів, що бажають взяти участь у різних конкурсах та змаганнях, поступово намічається тенденція зростання успішності, підвищення проценту якості знань.
За інноваційним потенціалом досвід носить комбінаторний характер, так як передбачає конструктивні поєднання, інтеграцію сучасних педагогічних технологій та методик, спрямованих на розвиток творчої особистості. Це дозволяє вчителю самому творчо інтерпретувати різні підходи до організації навчально-виховного процесу, а не заглиблюватися в суть тільки однієї технології. 

Репрезентація досвіду: Матеріали досвіду були розглянуті на засіданні шкільної творчої групи «Оптимізація та інтенсифікація процесу навчання через втілення активних форм навчально-виховної роботи», районної творчої групи «Шляхи впровадження нових педагогічних технологій на уроках української мови та літератури», ШМО, РМЦ вчителів української мови та літератури, учителем надано методичні рекомендації з окремих питань        (матеріали опубліковано в Інтернет-виданнях для педагогів : «Учительський журнал он-лайн» видавничої групи «Основа»)
Категорія: Українська та російська філологія | Додав: Stas (01.02.2014)
Переглядів: 1917 | Коментарі: 3 | Теги: креативна компетентність, лінгвістичні ігри, інноваційні технології, уроки узагальнення, мовні задачі, особист, Дидактичний матеріал, творчі здібності | Рейтинг: 3.5/112
Всього коментарів: 3
3 оксана  
Все на рівні сучасної освіти. Матеріал цікавий.

2 Ирина  
Спасибо за интересный материал .

1 Людмила  
Позитивний матеріал. Матеріал поданий на Всеукраїнську виставку. Знайомтесь!

Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
IAMЦ © 2024