Міська виставка
педагогічних технологій
Запоріжжя, 2016
Каталог статей
Навігація

Номінації виставки
Українська та російська філологія [83]
Історія і правознавство [27]
Математика [32]
Фізика, астрономія [15]
Географія та економіка [29]
Інформатика [16]
Іноземні мови [62]
Хімія, біологія, екологія [38]
Фізичне виховання та основи здоров'я [20]
Музика, образотворче мистецтво [18]
Трудове навчання [9]

Форма входу


Погода у місті

Пошук

Статистика

Вітаю Вас, Гість · RSS 24.02.2024, 08:16

Головна » Статті » Специфіка навчальних предметів » Українська та російська філологія

Використання інтерактивних форм і методів роботи для формування комунікативної компетентності та створення позитивної психологічної атмосфер
Використання інтерактивних форм і методів роботи для формування комунікативної компетентності та створення позитивної психологічної атмосфери


Літвін Галина Василівна 


Учитель світової літератури, спеціаліст вищої категорії, "Старший учитель"


Запорізька загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №75 Запорізької міської ради Запорізької області

Директор  Гончаренко Роман Вікторович 

Адреса:  м. Запоріжжя, Заводський р-н, вул. Історична, буд. 92 

телефон – (0612) 36-56-10 

e-mailshkola75@i.ua,

адреса сайту- http://zzosh75.ucoz.ru/


Провідна ідея досвіду 


Педагогічні інновації пов'язані сьогодні із застосуванням інтерактивних методів у навчальній та виховній діяльності вчителя. Інтерактивний – означає здатність взаємодіяти в режимі бесіди, діалогу з чимось (комп'ютером) або кимось (людиною). Як наслідок, інтерактивне навчання – це діалогове навчання, у ході якого здійснюється взаємодія вчителя та учня, що дає можливість створити комфортні умови кожній дитині та формувати комунікативну компетентність учнів, що відповідає головній меті вивчення світової літератури у загальноосвітніх навчальних закладах .

Актуальність досвіду. Головне завдання сучасної освіти – становлення дитини як неповторної індивідуальності, розвиток її творчого потенціалу, формування пізнавальних потреб, інтересів, активності, створення сприятливих умов для загального розвитку особистості. Інтерактивні технології – це ті засоби, використання яких на уроці літератури дасть змогу розвивати комунікативну компетентність учнів в умовах позитивного психологічного клімату у колективі, що сприяє виконанню завдань, висунутих Національною доктриною розвитку освіти та Державним стандартом базової і повної загальної середньої освіти.


Науково-теоретична база досвіду

 

Історія виникнення інтерактивного навчання починається з часів Сократа, Платона та Конфуція. В основу групової роботи покладено ідеї Ж.-Ж. Руссо, Й. Песталоцці, Дж. Дьюї про вільний розвиток особистості, систему групового навчання – А. Белла та Дж. Ланкастера, систему Йена-план П. Петерсона. У сучасній педагогіці інтерактивні технології розглянуто у дослідженнях К.О.Баханова, О.Л. Глотова, К.Ф. Нор, О.М. Пєхоти, Л.В. Пироженко, О.І. Пометуна, Г.П. П’ятакової, Г.А. Цукерман, О.Г. Ярошенко та ін. Як специфічна категорія інтерактивні технології розглядаються М.В. Кларіним, В.В. Гузєєвим, О.І. Пометуном, Л.В. Пироженко, Г.П. П’ятаковою та ін.

Українські методисти й дидакти О.І. Пометун та Л.В. Пироженко у своїй книзі «Сучасний урок. Інтерактивні технології навчання» зазначають, що суть інтерактивного навчання полягає в тому, що навчальний процес відбувається за умови постійної, активної взаємодії всіх учнів.

Г. Сазоненко вказує, що використання у роботі інтерактивних форм і методів «розв'язує одночасно три завдання: навчально-пізнавальне (конкретна дидактична мета), комунікативно-розвивальне (пов'язане з загальним емоційно-інтелектуальним фоном процесу пізнання) і соціально-орієнтаційне (результати якого проявляються за межами навчального часу і простору)».

Стисла анотація досвіду 

Досвід є репродуктивним, спрямованим на оптимізацію навчального процесу, підвищення результативності досягнень учнів. Використання інтерактивної стратегії змінює роль і функції вчителя – він перестає бути центральною фігурою і лише регулює навчально-виховний процес, займається його загальною організацією, визначає загальний напрям.

У ході інтерактивного навчання вчитель не повідомляє дітям готові істини, рішення, висновки, а організовує навчальний процес таким чином, щоб учні в ході самостійного пошуку ідей та їх обговорення навчали один одного; допомагає створити атмосферу підтримки, взаєморозуміння, терпимості, дружелюбності. Не менш важливою є позиція вчителя. Учні мають відчувати його доступність, відкритість у спілкуванні, віру у здібності кожного, довір'я, уміння поставити себе на місце учня.

Особливо актуальним є використання інтерактивних форм і методів роботи в учнівському колективі, який створено із учнів з різним рівнем навчальних можливостей та інтелектуальної лабільності. На уроці створюється атмосфера взаємодії, взаємопідтримки, що є необхідною умовою для створення комунікативної ситуації навіть у роботі з учнями із ЗПР. Використання інтерактивних методів знімає психологічну напругу і конфліктність у такому середовищі, кожен учень має можливість прийняти участь у вирішенні навчальних завдань без остраху дати невірну відповідь, адже він працює у групі, колективі, як рівний серед рівних.

У досвіді представлено рекомендований розподіл часу на уроці з використанням інтерактивних методів та вправ, наведено приклади кожного етапу уроку, надано зразки пам’яток, схем, алгоритмів дій для учнів, підкреслюється важливість мотиваційного етапу уроку для створення позитивної атмосфери та заохочення школярів до роботи. Використання інтерактивних технології передбачає гуманізацію освіти, учень із обєкта перетворюється на субєкта навчання. В результаті школяр вчиться сприймати і аналізувати ситуацію, приймати рішення, поважати оточуючих, бути впевненим у собі, спрямовувати і корегувати власну діяльність, уникати конфліктів, вчиться аргументовано висловлювати власну позицію засобами мови. Підвищується соціальна активність учнів, вони радо приймають участь у предметних конкурсах, в позакласних заходах

Результативність впровадження досвіду 

На другому році навчання учні із ЗПР вміють аргументувати свою позицію, обґрунтовувати вибір рішення, оцінювати участь кожного у роботі, корегувати недоліки у відповідях однокласників, грати в рольові ігри, ставити питання і відповідати, спираючись на зміст літературного твору і власний життєвий досвід.

Учні 5 класу на першому році вивчення російської мови отримали 3 бронзових сертифікати у конкурсі «Лукоморье».

Репрезентація досвіду 

Досвід був представлений на конкурс «Учитель року – 2014» (районний етап), а також на засіданнях районного та шкільного методичного об’єднання вчителів-філологів. Розробка уроку зі світової літератури із використанням інтерактивних методів роботи розміщена на порталі «Учительський журнал он-лайн», про що свідчить сертифікат СВЛ № 009238 від 20.11.2013

https://drive.google.com/file/d/0B7OtXcso_X2HQ0YyQjJvSGdIbTQ/edit?usp=sharing

https://drive.google.com/file/d/0B7OtXcso_X2HUVBqRkhRRU54eGc/edit?usp=sharingУайльд

https://drive.google.com/file/d/0B7OtXcso_X2HekpLVkJjY3o2alE/edit?usp=sharing

https://drive.google.com/file/d/0B7OtXcso_X2HeUF3VXBiRG40blE/edit?usp=sharing

https://drive.google.com/file/d/0B7OtXcso_X2Hd0JGZU1tWTJTMEE/edit?usp=sharing

https://drive.google.com/file/d/0B7OtXcso_X2HZ2JIdWN0cTdqd3M/edit?usp=sharing

https://drive.google.com/file/d/0B7OtXcso_X2HSHVDSWE0WTQ1d0E/edit?usp=sharing

https://drive.google.com/file/d/0B7OtXcso_X2HdUVUanlTejJUWGM/edit?usp=sharing

https://drive.google.com/file/d/0B7OtXcso_X2HaFAwNDhoRDBMWmc/edit?usp=sharing

https://drive.google.com/file/d/0B7OtXcso_X2Hd05wVlU3S1JjeGM/edit?usp=sharing

https://drive.google.com/file/d/0B7OtXcso_X2HQW1tU2ZRMXdETEk/edit?usp=sharing



Категорія: Українська та російська філологія | Додав: zavod (27.01.2014)
Переглядів: 909 | Теги: діалогове навчання, взаємодія, інтерактивні технології, Заводський, впевненість, атмосфера психологічного комфорту, соціальна активність | Рейтинг: 2.9/43
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
IAMЦ © 2024