Текстоцентричний підхід у
навчанні української мови як чинник формування комунікативної компетентності
учнів
Скоробагатько Світлана Миколаївна Вчитель української мови і літератури,
спеціаліст вищої категорії, старший учитель
Запорізька загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів № 54
Запорізької міської ради Запорізької області;
Директор Сіліна Ірина Іванівна
Адреса: 69067, м. Запоріжжя, вул.
Соснова, 24, тел. 236-56-15, е-mail: zosh54@rambler.ru;
сайт: http://school54.edukit.zp.ua/
Провідна педагогічна ідея досвіду Текстоцентричний підхід забезпечує розвиток мовленнєвих
навичок учнів завдяки тому, що передбачає застосування різноманітних завдань
для роботи з текстом на всіх уроках української мови (а не тільки на уроках
розвитку мовлення). Саме на основі тексту засвоюються знання з мовних тем. Текстоцентричний підхід дозволяє сформувати комунікативну
компетентність разом з мовною та полікультурною, реалізувати виховну мету
уроку, розвинути почуття громадянськості й поваги до української мови як
державної.
Обґрунтування актуальності та перспективності
досвіду Для успішної самореалізації в сучасному соціумі людина
повинна вміти не тільки володіти відповідними знаннями та навичками, але й
повно, аргументовано, яскраво висловлюватися (ефективно взяти участь у
співбесіді; скласти резюме; обґрунтувати власну позицію, дії; переконати
оточуючих у власній правоті тощо). Ці вміння формуються ще в школі, здебільшого
на уроках гуманітарного циклу наук, головне місце серед яких у цьому плані
належить українській (або російській) мові. Висловлювання являє собою текст, отже, в центрі
формування та розвитку комунікативної компетентності – робота з текстом.
Актуальність досвіду полягає у розкритті прийомів навчання української мови за
принципом текстоцентризму.
Науково-теоретична база досвіду Автор спирається на роботи М.М. Бахтіна, В.В. Виноградова, Л.В. Щерби, В.М.
Жирмунського, присвячені вивченню та аналізу тексту, а також на ідеї Дж.Каца, Дж.Фодора, П.Постала, Р.Абрагама,
Ш.Кіфера щодо текстоцентричного підходу у навчанні мови. При розробці завдань
для роботи з текстом використовує положення книги Л.О.Варзацької.
Стисла анотація досвіду У досвіді міститься коротке теоретичне обґрунтування
проблеми, типи завдань, що передбачають як аналіз тексту, так і створення
власного. Завдання та тексти дібрані відповідно до вікових особливостей учнів,
а також типу та етапу року, на яких вони використовуються. Так, на уроках в 11
класі передбачається комплексний аналіз тексту. Взагалі, в
основі принципу текстоцентризму лежить єдність мовної, полікультурної та
комунікативної компетентностей, оскільки без знання граматики, ніякого
володіння мовою бути не може. Тому в роботі наведені завдання, які застосовуються не тільки на уроках
розвитку зв’язного мовлення, а й на уроках з вивчення мовних тем, що є
важливим, оскільки рівень умінь працювати з текстом залежить від того,
наскільки часто проводиться така робота, адже кожний текст є неповторним. Автор описує, як організувати роботу з текстом, обираючи
одну з форм організації навчальної діяльності (фронтальну, індивідуальну,
парну, групову). У досвіді представлені навчальні презентації для 5 та 11
класів, які містять текст, завдання та допоміжні матеріали для учнів. Пам’ятки, представлені в роботі, допоможуть скоротити на
уроці час для актуалізації знань відповідних понять, виконувати завдання у
певній послідовності.
Результативність впровадження досвіду: Підвищення інтересу учнів до роботи з текстом як цілісною одиницею; підвищення рівня навчальних досягнень учнів з написання
переказів та творів; підвищення результативності участі школярів у творчих
предметних конкурсах (ІІ, І місця в районному етапі конкурсу творів про вчителя,
ІІ місце в міському етапі цього конкурсу; І місце в районному конкурсі
літературних творів, присвячених Дню визволення м. Запоріжжя; І місце в
районному етапі Всеукраїнського конкурсу учнівської творчості в номінації
«Журналістика»).
Репрезентація досвіду: Досвід представлений на районному етапі конкурсу
«Вчитель року» у 2011 році, на засіданні РМЦ вчителів української мови і
літератури; на методичній нараді у навчальному закладі; опублікований на сайті
навчального закладу http://school54.edukit.zp.ua/
http://school54.edukit.zp.ua/uchiteljskij_trud/pedagogicheskaya_vistavka/rabota_skorobogatjko_s_n/
|