Міська виставка
педагогічних технологій
Запоріжжя, 2016
Каталог статей
Навігація

Номінації виставки
Українська та російська філологія [83]
Історія і правознавство [27]
Математика [32]
Фізика, астрономія [15]
Географія та економіка [29]
Інформатика [16]
Іноземні мови [62]
Хімія, біологія, екологія [38]
Фізичне виховання та основи здоров'я [20]
Музика, образотворче мистецтво [18]
Трудове навчання [9]

Форма входу


Погода у місті

Пошук

Статистика

Вітаю Вас, Гість · RSS 20.04.2024, 17:37

Головна » Статті » Специфіка навчальних предметів » Українська та російська філологія

Текстоцентричний підхід у навчанні української мови
Текстоцентричний підхід у навчанні української мови як чинник формування комунікативної компетентності учнів

Скоробагатько Світлана Миколаївна 

Вчитель української мови і літератури, спеціаліст вищої категорії, старший учитель

Запорізька загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів № 54 Запорізької міської ради Запорізької області; 

Директор Сіліна Ірина Іванівна

Адреса: 69067, м. Запоріжжя, вул. Соснова, 24, тел. 236-56-15, 

е-mail: zosh54@rambler.ru;

сайт:  http://school54.edukit.zp.ua/


Провідна педагогічна ідея досвіду 

Текстоцентричний підхід забезпечує розвиток мовленнєвих навичок учнів завдяки тому, що передбачає застосування різноманітних завдань для роботи з текстом на всіх уроках української мови (а не тільки на уроках розвитку мовлення). Саме на основі тексту засвоюються знання з мовних тем. Текстоцентричний підхід дозволяє сформувати комунікативну компетентність разом з мовною та полікультурною, реалізувати виховну мету уроку, розвинути почуття громадянськості й поваги до української мови як державної.

Обґрунтування актуальності та перспективності досвіду 

Для успішної самореалізації в сучасному соціумі людина повинна вміти не тільки володіти відповідними знаннями та навичками, але й повно, аргументовано, яскраво висловлюватися (ефективно взяти участь у співбесіді; скласти резюме; обґрунтувати власну позицію, дії; переконати оточуючих у власній правоті тощо). Ці вміння формуються ще в школі, здебільшого на уроках гуманітарного циклу наук, головне місце серед яких у цьому плані належить українській (або російській) мові.

Висловлювання являє собою текст, отже, в центрі формування та розвитку комунікативної компетентності – робота з текстом. Актуальність досвіду полягає у розкритті прийомів навчання української мови за принципом текстоцентризму.

 Науково-теоретична база досвіду 

Автор спирається на роботи М.М. Бахтіна, В.В. Виноградова, Л.В. Щерби, В.М. Жирмунського, присвячені вивченню та аналізу тексту, а також на ідеї Дж.Каца, Дж.Фодора,  П.Постала, Р.Абрагама, Ш.Кіфера щодо текстоцентричного підходу у навчанні мови. При розробці завдань для роботи з текстом використовує положення книги Л.О.Варзацької.

Стисла анотація досвіду 

У досвіді міститься коротке теоретичне обґрунтування проблеми, типи завдань, що передбачають як аналіз тексту, так і створення власного. Завдання та тексти дібрані відповідно до вікових особливостей учнів, а також типу та етапу року, на яких вони використовуються. Так, на уроках в 11 класі передбачається комплексний аналіз тексту.

Взагалі, в основі принципу текстоцентризму лежить єдність мовної, полікультурної та комунікативної компетентностей, оскільки без знання граматики, ніякого володіння мовою бути не може. Тому в роботі наведені завдання, які застосовуються не тільки на уроках розвитку зв’язного мовлення, а й на уроках з вивчення мовних тем, що є важливим, оскільки рівень умінь працювати з текстом залежить від того, наскільки часто проводиться така робота, адже кожний текст є неповторним.

Автор описує, як організувати роботу з текстом, обираючи одну з форм організації навчальної діяльності (фронтальну, індивідуальну, парну, групову).

У досвіді представлені навчальні презентації для 5 та 11 класів, які містять текст, завдання та допоміжні матеріали для учнів.

Пам’ятки, представлені в роботі, допоможуть скоротити на уроці час для актуалізації знань відповідних понять, виконувати завдання у певній послідовності.

Результативність впровадження досвіду:

Підвищення інтересу учнів до роботи з текстом як цілісною одиницею; підвищення рівня навчальних досягнень учнів з написання переказів та творів; підвищення результативності участі школярів у творчих предметних конкурсах (ІІ, І місця в районному етапі конкурсу творів про вчителя, ІІ місце в міському етапі цього конкурсу; І місце в районному конкурсі літературних творів, присвячених Дню визволення м. Запоріжжя; І місце в районному етапі Всеукраїнського конкурсу учнівської творчості в номінації «Журналістика»).

Репрезентація досвіду:

Досвід представлений на районному етапі конкурсу «Вчитель року» у 2011 році, на засіданні РМЦ вчителів української мови і літератури; на методичній нараді у навчальному закладі; опублікований на сайті навчального закладу http://school54.edukit.zp.ua/   

http://school54.edukit.zp.ua/uchiteljskij_trud/pedagogicheskaya_vistavka/rabota_skorobogatjko_s_n/


 

Категорія: Українська та російська філологія | Додав: zavod (23.01.2014)
Переглядів: 2528 | Коментарі: 1 | Теги: комунікативна компетентність, Заводський, робота з текстом, комплексний аналіз тексту., граматика | Рейтинг: 2.3/26
Всього коментарів: 1
1 Федорец Лариса Николаевна  
Информация полезна и для учителей русского языка и литературы. Спасибо.

Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
IAMЦ © 2024