Міська виставка
педагогічних технологій
Запоріжжя, 2016
Каталог статей
Навігація

Номінації виставки
Українська та російська філологія [83]
Історія і правознавство [27]
Математика [32]
Фізика, астрономія [15]
Географія та економіка [29]
Інформатика [16]
Іноземні мови [62]
Хімія, біологія, екологія [38]
Фізичне виховання та основи здоров'я [20]
Музика, образотворче мистецтво [18]
Трудове навчання [9]

Форма входу


Погода у місті

Пошук

Статистика

Вітаю Вас, Гість · RSS 19.04.2024, 05:07

Головна » Статті » Специфіка навчальних предметів » Українська та російська філологія

Розвиток творчих здібностей учнів в умовах формування їхніх читацьких компетентностей
Розвиток творчих здібностей учнів в умовах формування їхніх читацьких компетентностей


Федотичева Наталя Іванівна, 
учитель російської мови та світової літератури, вища категорія 


 Запорізька гімназія №93 Запорізької міської ради Запорізької області
Директор:   Іванова Тетяна Іванівна
Адреса: м. Запоріжжя, вул. Полякова, 9
Телефон: 67-44-15


Провідна педагогічна ідея досвіду: створення соціально-педагогічних, освітньо-змістовних та організаційно-методичних умов, що забезпечують ефективність формування творчого потенціалу учнів засобами літератури.
Актуальність досвіду: життя висунуло суспільний запит на виховання творчої особистості, здатної самостійно мислити та приймати сміливі нестандартні рішення, генерувати оригінальні ідеї. Тому актуальність обраної теми визначена, у першу чергу, соціальним замовленням, бо саме духовно багата, креативна людина спроможна найкраще орієнтуватися у складних життєвих умовах, саме творча, гнучка особистість уміє бачити за межами того, що бачать сучасники й бачили попередники.
Перспективність досвіду: 
- створює оптимальні умови для розвитку в сучасних школярів творчих здібностей, інтересів, умінь і навичок та інших інтелектуальних чинників;
- сприяє виконанню завдань Національної доктрини розвитку освіти;
- забезпечує особистісно-зорієнтовану модель навчання;
- дозволяє гарантувати досягнення певного стандарту освіти;
- створює позитивну мотивацію учнів в їхній пізнавальній діяльності, самореалізації та самовдосконаленні.

Науково-теоретична база досвіду: теоретичну базу досвіду становлять положення, що ґрунтуються на психологічній теорії творчої особистості та її розвитку (Р.Грабовська, Я.Пономарьов, Л.Виготський, А.Леонтьєв), праця "Основи педагогічної творчості" (автор С.Сисоєва), в якій розглянуто специфіку формування креативної особистості дитини, обґрунтовано модель творчої особистості учня. Ідеї запровадження компетентнісного підходу на уроках літератури і формування читацької компетентності школярів (Т.Яценко), інтерактивного навчання (О.Пометун, Л.Пироженко), проектної технології (К.Баханов, І.Єрмаков, О.Пєхота), особистісно-зорієнтованого навчання (О.Савченко, С.Подмазін), спрямовані на реалізацію теми досвіду, стали частковими теоретичними положеннями. Проблемі впливу літератури на творчі здібності молоді присвячені роботи Л.С. Айзермана, В.Ф. Асмуса, М.П. Бархоти, Р.М. Біленького, Т.Г. Браже, Б.З. Вульфова, Є.М. Ільїна, М.І. Кудряшова та інших. Дослідники вказують на поліфункціональний вплив літератури на дитину, тому що читання та засвоєння художнього твору потребує єдності почуттів та думок. Формування й розвиток чуттєво-емоційних та інтелектуальних здібностей дитини і є основою її позитивного творчого потенціалу.

Стисла анотація досвіду: досвід за інноваційним потенціалом – комбінаторний. 
Формування читацьких компетентностей учнів відбувається в процесі різноманітних видів діяльності на уроках та поза уроками: активних, пасивних, інтерактивних, індивідуальних, групових тощо. Всі вони важливі, бо діюча особистість мусить зуміти виконати як просту, механічну, роботу, так і складну, творчу. У наш час спостерігається зростання інтересу до процесу творчості. Виходячи з того, що пріоритетним завданням навчально-виховного процесу в сучасній школі є всебічний розвиток школярів, зокрема творчих здібностей особистості, працюю над вирішенням такої науково-методичної проблеми «Розвиток творчих здібностей учнів в умовах формування їхніх читацьких компетентностей». Проблема розвитку творчих здібностей учнів у процесі викладання світової літератури актуальна і перспективна: вирішення її зорієнтоване на виконання завдань, висунутих Національною доктриною освіти, сприяє реалізації принципів демократизації, гуманізації, диференціації. У ній закладено фундаментальне підґрунтя нової парадигми освіти, в основі якої лежить ідея життєтворчості, розвитку особистості протягом усього життя. Зосереджую увагу на важливих засобах розвитку інтелектуально-творчого потенціалу своїх вихованців, продуктивно використовую у своїй педагогічній практиці традиційні та інноваційні технології, різноманітні форми організації діяльності з предмету (нестандартні уроки, різновиди творчих досліджень, науково-дослідницька робота в рамках МАН). У процесі своєї роботи переконалася, що тільки вдала інтеграція сучасних педагогічних технологій інтерактивного, особистісно-зорієнтованого, проектного навчання дасть змогу розвивати творчі здібності, а значить і формувати творчу особистість учня. Важливою умовою розвитку творчих здібностей учнів є обов'язкове врахування їхніх вікових, індивідуально-психологічних, загально-інтелектуальних особливостей та оптимальне використання методів, прийомів і форм опрацювання художніх творів з метою ефективного формування читацьких компетентностей. У результаті комплексної системи та цілеспрямованої роботи з розвитку творчих здібностей формується читач, який володіє основними читацькими компетентностями. Позаурочна діяльність з предмету є дієвим засобом з розвитку інтелектуальних і творчих здібностей учнів: організація науково-дослідницької роботи з обдарованою молоддю в рамках діяльності МАН, гурткової роботи ( як керівник шкільного гуртка «Проект «Видавнича справа» й куратор шкільної газети «ГаZета гімнаZиста»), літературно-інтелектуального проекту «Лабіринт».
         
Результативність упровадження досвіду: сучасні методики та технології викладання дозволяють успішно реалізувати в комплексі задачі навчання, виховання і розвитку, диференціювати й гуманізувати процес пізнання. Протягом трьох останніх років спостерігається динаміка творчого зростання учнів, підвищення рівня навчальних досягнень, їхньої пізнавальної активності та інтересу до літератури. Учні гімназії беруть активну участь у конкурсі серед молодих журналістів «Нащадки переможців», що ініціюється Запорізькою обласною молодіжною громадською організацією «Прес-Центр «Акцент»», різноманітних творчих й інтелектуальних конкурсах, у яких здобувають перемоги; щорічно посідають призові місця у конкурсі-захисті науково-дослідницьких робіт при МАН; з 2003 року на базі Запорізької гімназії №93 була організована районна літературно-інтелектуальна гра «Лабіринт», у якій постійно беруть участь 8-10 шкіл Шевченківського району, команда Запорізької гімназії №93 неодноразово посідала призові місця.

Репрезентація досвіду: репрезентація досвіду була проведена на рівні навчального закладу, а також на районному, міському та обласному рівнях. В 2011-2012 р. був проведений обласний семінар за ініціативою ЗОІППО з обміну досвідом щодо організації та проведення літературно-інтелектуальної гри «Лабіринт». Матеріали надруковані у фахових виданнях: «Русский язык и литература в школах Украины».  Досвід репрезентовано під час відкритих уроків: 1. Урок-дослідження, проведений в 11-ому класі для учасників обласного семінару з проблем профільного навчання (за оповіданням Г.Белля «Подорожній, коли ти прийдеш у Спа…»); 2. Урок, проведений в 6-ому класі для учасників обласного семінару – слухачів курсової перепідготовки при ЗОІППО (за романом Д.Дефо «Пригоди Робінзона Крузо»); 3. Урок за методом проектів, проведений в 11-ому класі для учасників обласного семінару (за романом М.Булгакова «Майстер і Маргарита»).

Категорія: Українська та російська філологія | Додав: shevchenko (24.01.2014)
Переглядів: 1788 | Теги: національна доктрина розвитку освіт, читацькі компетентності, творчі здібності учнів, Шевченківський | Рейтинг: 3.3/61
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
IAMЦ © 2024