Міська виставка
педагогічних технологій
Запоріжжя, 2016
Каталог статей
Навігація

Номінації виставки
Українська та російська філологія [83]
Історія і правознавство [27]
Математика [32]
Фізика, астрономія [15]
Географія та економіка [29]
Інформатика [16]
Іноземні мови [62]
Хімія, біологія, екологія [38]
Фізичне виховання та основи здоров'я [20]
Музика, образотворче мистецтво [18]
Трудове навчання [9]

Форма входу


Погода у місті

Пошук

Статистика

Вітаю Вас, Гість · RSS 29.03.2024, 10:54

Головна » Статті » Специфіка навчальних предметів » Українська та російська філологія

Реалізація соціокультурної змістовної лінії на уроках української мови, літератури та в позакласній роботі
Реалізація  соціокультурної змістовної лінії на уроках української мови, літератури та в позакласній роботі

Семенова Тетяна Станіславівна 

Вчитель української мови та літератури, спеціаліст вищої категорії, учитель-методист

Запорізька гімназія № 46 Запорізької міської ради Запорізької області

Директор Кругла Людмила Юхимівна

Адреса: 69009, м. Запоріжжя вул. Орджонікідзе, 29 

тел.: (+061)236-56-14

e-mail: gimnazy46@i.ua

http: // gimnazy46.wix.com/school


Основна педагогічна ідея досвіду 

Знаходження шляхів і засобів формування в учнів високої національної свідомості, зміцнення позицій щодо культурного звязку українського народу, що йде у майбуття з глибин тисячоліть.

Обґрунтування актуальності та перспективності досвіду

 У сучасних умовах суспільного розвитку школа виступає могутнім фактором відродження нації, виховання в молоді національної свідомості. Актуальність досвіду роботи вчителя з проблеми полягає в тому, що використання народознавчого матеріалу на уроках мови та в позакласній роботі дозволило більш ефективно вирішувати проблеми національного виховання, розвивати інтерес учнів до рідної мови, культури та історії свого краю, формувати в учнів почуття національної гордості. Таким чином, реалізується національний компонент змісту освіти. Використання нетрадиційних форм навчальної діяльності учнів на уроках, відтворення традиційних календарних свят, обрядів українського народу сприяє підвищенню пізнавальної активності учнів, формуванню особистості засобами народознавства.

 Обєктом дослідження діяльності є навчальний та виховний процес школярів, а предметом дослідження – методи і форми прищеплення і виховання любові, поваги до традицій та звичаїв рідного народу.

Науково - теоретична база досвіду

Наука доводить, що справжнє виховання є національним за своєю сутністю, змістом, характером. Ідеї народної педагогіки високо цінували педагоги різних часів і епох, які всебічно вивчали їх і широко використовували для своїх виховних систем. Одним із перших, хто теоретично обґрунтував народне національне виховання, був Я.А.Каменський. У своїх працях він звертався до побуту, культури та традицій виховання. «Національне виховання,- писала Софія Русова, - забезпечує кожній нації найширшу демократизацію освіти, коли її творчі сили не будуть покалічені, а значить, дадуть нові оригінальні, самобутні скарби задля вселюдного поступу: воно через пошану до свого народу виховує в дітях пошану до інших народів».

Пріоритетним у навчально – виховній  взаємодії учнів та педагогів – вихователів є відродження традицій, забезпечення духовної єдності поколінь, збереження родинних традицій, вивчення родоводу, залучення дітей до народних традицій, звичаїв, обрядів, виховання в них національної свідомості й самосвідомості. В.О.Сухомлинський називав народні традиції «живим, вічним джерелом педагогічної  мудрості», «зосередженням духовного життя народу». Через систему традицій кожен народ відтворює себе, свою духовну культуру, свій характер і психологію у своїх дітях.

 До теми національного виховання звертались також І.Д. Бех у роботі «Законопростір сучасного виховного процесу»,С.Д. Бабишин «Дитячий фольклор в історико- педагогічному аспекті».

 Результативність впровадження досвіду

За даною проблемою розроблені диктанти для учнів 5 класів, матеріали для уроків розвитку мовлення, сценарії позакласних заходів за народним календарем, систему уроків з теми «Синтаксис та пунктуація», де представлені різні форми організації навчальної діяльності учнів на уроках: тестування, диктанти, переклади текстів, ситуативні завдання для діалогів, ігрові елементи.

  Розроблені сценарії позакласних заходів:

-         показ обряду «Обжинки» для керівників шкіл та вчителів ЗОІППО;

-         проведення народного свята «Зустріч весни» для учнів та вчителів району;

-         участь у районному конкурсі обрядів (обряд «Весілля»);

-         конкурс «Джура».

 Репрезентація досвіду

-         Досвід був представлений на засіданнях ШМО (виступи «Елементи народознавства на уроках української мови», «Як створити сучасний урок на народознавчій основі?»); виступ на педраді «Значення соціального досвіду учнів для формування успішної особистості» та показ свята весни «Благослови,мати, весну закликати!» для вчителів району. http://zw.ciit.zp.ua/index.php/%D0%A3%D1%87%D0%B0%D1%81%D1%82%D0%BD%D0%B8%D0%BA:%D0%A1%D0%B5%D0%BC%D0%B5%D0%BD%D0%BE%D0%B2%D0%B0_%D0%A2%D0%B5%D1%82%D1%8F%D0%BD%D0%B0_%D0%A1%D1%82%D0%B0%D0%BD%D1%96%D1%81%D0%BB%D0%B0%D0%B2%D1%96%D0%B2%D0%BD%D0%B0    

      

 


Категорія: Українська та російська філологія | Додав: zavod (26.01.2014)
Переглядів: 1406 | Коментарі: 2 | Теги: обряди українського народу, збереження родинних традицій, виховний аспект уроку, Заводський, календарні свята, вивчення родово, народознавчий матеріал | Рейтинг: 3.4/83
Всього коментарів: 2
2 черних ольга олександрівна  
Дякую за цікавий матеріал.

1 svitlana_psn  
Успыхів і творчої наснаги!

Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
IAMЦ © 2024