Реалізація
соціокультурної змістовної лінії на уроках української мови, літератури
та в позакласній роботі
Семенова Тетяна Станіславівна
Вчитель української мови та літератури,
спеціаліст вищої категорії, учитель-методист
Запорізька гімназія №
46 Запорізької міської ради Запорізької області
Директор Кругла Людмила
Юхимівна
Адреса: 69009, м. Запоріжжя
вул.
Орджонікідзе, 29
тел.: (+061)236-56-14
e-mail: gimnazy46@i.ua
http: //
gimnazy46.wix.com/school
Основна педагогічна ідея
досвіду
Знаходження шляхів і засобів формування в учнів високої національної свідомості,
зміцнення позицій щодо культурного зв’язку українського народу, що
йде у майбуття з глибин тисячоліть.
Обґрунтування актуальності та
перспективності досвіду
У сучасних умовах суспільного
розвитку школа виступає могутнім фактором відродження нації, виховання в молоді
національної свідомості. Актуальність досвіду роботи вчителя з проблеми полягає
в тому, що використання народознавчого матеріалу на уроках мови та в
позакласній роботі дозволило більш ефективно вирішувати проблеми національного
виховання, розвивати інтерес учнів до рідної мови, культури та історії свого
краю, формувати в учнів почуття національної гордості. Таким чином, реалізується
національний компонент змісту освіти. Використання нетрадиційних форм
навчальної діяльності учнів на уроках, відтворення традиційних календарних
свят, обрядів українського народу сприяє підвищенню пізнавальної активності
учнів, формуванню особистості засобами народознавства.
Об’єктом
дослідження діяльності є навчальний та виховний процес школярів, а предметом
дослідження – методи і форми прищеплення і виховання любові, поваги до традицій
та звичаїв рідного народу.
Науково - теоретична база
досвіду
Наука доводить, що справжнє виховання є національним за своєю сутністю,
змістом, характером. Ідеї народної педагогіки високо цінували педагоги різних
часів і епох, які всебічно вивчали їх і широко використовували для своїх
виховних систем. Одним із перших, хто теоретично обґрунтував народне національне
виховання, був Я.А.Каменський. У своїх працях він звертався до побуту, культури
та традицій виховання. «Національне виховання,- писала Софія Русова, - забезпечує
кожній нації найширшу демократизацію освіти, коли її творчі сили не будуть
покалічені, а значить, дадуть нові оригінальні, самобутні скарби задля вселюдного
поступу: воно через пошану до свого народу виховує в дітях пошану до інших народів».
Пріоритетним у навчально – виховній
взаємодії учнів та педагогів – вихователів є відродження традицій,
забезпечення духовної єдності поколінь, збереження родинних традицій, вивчення
родоводу, залучення дітей до народних традицій, звичаїв, обрядів, виховання в
них національної свідомості й самосвідомості. В.О.Сухомлинський називав народні
традиції «живим, вічним джерелом педагогічної
мудрості», «зосередженням духовного життя народу». Через систему
традицій кожен народ відтворює себе, свою духовну культуру, свій характер і
психологію у своїх дітях.
До теми національного виховання
звертались також І.Д. Бех у роботі «Законопростір сучасного виховного
процесу»,С.Д. Бабишин «Дитячий фольклор в історико- педагогічному аспекті».
Результативність впровадження досвіду
За даною проблемою розроблені диктанти для учнів 5 класів, матеріали для
уроків розвитку мовлення, сценарії позакласних заходів за народним календарем, систему
уроків з теми «Синтаксис та пунктуація», де представлені різні форми
організації навчальної діяльності учнів на уроках: тестування, диктанти,
переклади текстів, ситуативні завдання для діалогів, ігрові елементи.
Розроблені сценарії позакласних
заходів:
-
показ
обряду «Обжинки» для керівників шкіл та вчителів ЗОІППО;
-
проведення
народного свята «Зустріч весни» для учнів та вчителів району;
-
участь
у районному конкурсі обрядів (обряд «Весілля»);
-
конкурс
«Джура».
Репрезентація досвіду
-
Досвід
був представлений на засіданнях ШМО (виступи «Елементи народознавства на уроках
української мови», «Як створити сучасний урок на народознавчій основі?»);
виступ на педраді «Значення соціального досвіду учнів для формування успішної
особистості» та показ свята весни «Благослови,мати, весну закликати!» для
вчителів району.
http://zw.ciit.zp.ua/index.php/%D0%A3%D1%87%D0%B0%D1%81%D1%82%D0%BD%D0%B8%D0%BA:%D0%A1%D0%B5%D0%BC%D0%B5%D0%BD%D0%BE%D0%B2%D0%B0_%D0%A2%D0%B5%D1%82%D1%8F%D0%BD%D0%B0_%D0%A1%D1%82%D0%B0%D0%BD%D1%96%D1%81%D0%BB%D0%B0%D0%B2%D1%96%D0%B2%D0%BD%D0%B0
|