Провідна педагогічна ідея досвіду: Цілеспрямоване використання елементів проблемно-пошукового навчання на уроках української мови та літератури дає змогу вчителеві передбачати пізнавально-смислові суперечності, що можуть виникати у свідомості учнів у процесі навчання. Формування в учнів самостійності мислення, готовності до творчої діяльності, оволодіння компетенціями, як результат - компетентна людина.
Обґрунтування актуальності та перспективності досвіду: Проблемно-пошукове навчання створює умови для розвитку пізнавальної активності учнів, формування мисленнєвих здібностей, мовленнєво- комунікативних умінь, творчої самостійності. Передбачає формування вмінь і навичок самостійно здобувати знання, робити висновки, практично застосовувати теоретичні знання.
Науково-теоретична база досвіду: Теорія проблемно-пошукового навчання ґрунтується на фундаментальних положеннях американського філософа, психолога й педагога Дж. Дьюї, що дістали розвиток у дослідженнях І.Лернера, М.Махмутова, А.Матюшкіна, П.Москаленка, Т.Кудрявцева, А.Алексюка, А.Фурмана. Останнім часом у фахових виданнях з’явилися нові дослідження вчителів, присвячені реалізації проблемно-пошукового принципу на уроках української мови (О.Заболотний, О.Кравченко, С.Мірошник, Р.Найденко, Л.Шевцова). За інноваційним потенціалом досвід комбінаторний.
Стисла анотація досвіду: Створюючи умови для самостійного здобуття учнями знань, використовуються такі методи: дослідницький, що ґрунтується на таких засадах, як пошук, упевненість у собі, самостійність, творчість, емоційність; евристичний, метод проблемного викладу матеріалу (постановка проблеми; створення проблемної ситуації; розв’язування проблеми оптимальним способом), метод рольових ігор. Застосування технології критичного мислення, диференційованого навчання, поєднання індивідуальних, групових і фронтальних видів робіт, що допомагає сформувати у школярів позитивну мотивацію до навчання.
Авторська технологія проведення практичних занять є наступною:
• створена модель педагогічної діяльності (організація та проведення);
• власний педагогічний стиль, тактика, стратегія;
• педагогічна культура
Шляхи поширення та впровадження досвіду:
Впровадження проблемно-пошукового навчання на уроках української мови та літератури, виступи на засіданнях шкільного методичного об’єднання вчителів української мови та літератури, семінарах з методичної роботи, педагогічних нарадах з обміну досвідом, відкриті уроки.
Результативність впровадження досвіду:
Рік | Клас | Середній бал за І семестр. | Середній бал за II семестр. | Ріст рівня (%) |
2010 - 2011 | 7 - Б | 6,9 | 7,3 | 7,1 |
2011 - 2012 | 8-Б | 7,4 | 7,8 | 8,0 |
2012 - 2013 | 9 - Б | 7,5 | 8,3 | 8,5 |
Репрезентація досвіду: виступи на педагогічних радах, семінарах, засіданнях шкільного МО.