Провідна ідея досвіду: «Слід постійно пам`ятати, що треба передавати учневі не тільки знання, але й розвивати в ньому бажання і здатність самостійно засвоювати нові знання» К.Д. Ушинський
Обґрунтування актуальності та перспективності досвіду: Виміром якості шкільної освіти нині має стати вміння школярів учитися. «Уміє вчитися той учень, який сам визначає мету діяльності або приймає ту, яку ставить учитель; організовує свою працю для досягнення результату; самостійно опановує потрібні знання; володіє вміннями й навичками самоконтролю і самооцінки». («Педагогічна газета» 1984р.)
Науково-теоретична база досвіду: Першорядним завданням школи є формування всебічно розвиненої суспільно активної особистості, яка здатна самостійно поповнювати знання, орієнтуватися в швидкому потоці інформації, розв`язувати нові пізнавальні і життєві проблеми. Саме тому на уроках української мови вчителем повинно розв`язуватися загально педагогічне завдання – формування умінь самостійно вчитися. Вміння без сторонньої допомоги оволодівати новими знаннями є умовою успішного розвитку мовленнєвої культури.
Стисла анотація досвіду: Об`єктом є процес розвитку мовлення учнів. Предмет дослідження: методика організації самостійної пізнавальної діяльності учнів за допомогою ігрових ситуацій під час розвитку мовлення, проведення самостійних досліджень за темою уроку.
Теоретичне обґрунтування – першим завданням сучасної школи є формування всебічно розвиненої суспільно активної особистості, яка здатна самостійно поповнювати знання, орієнтуватися в швидкому потоці інформації, розв`язувати нові пізнавальні і життєві проблеми. Тому головна педагогічна задача – формування умінь самостійно вчитися.
Результативність впровадження досвіду: Уроки-дослідження дають можливість формувати самостійність, читацьку культуру учнів, стійкий інтерес до української мови та літератури, сприяти формуванню відповідних компетентностей, вміння самостійно орієнтувати в інформаційному комунікативному сучасному просторі.
Якими формами досягаємо:
- складання тексту за початком;
- складання плану-характеристики;
- складання хоку, загадок, кросвордів, ребусів за темою;
- складання казок за темою, малюнком;
- речення-кущ;
- акровірш;
- акрозапис за алфавітом;
- літературні та мовні вікторини, літературні диктанти;
- схеми;
- редагування.
Репрезентація досвіду:
- Оприлюднення досвіду – виступ на методичних об`єднаннях, педраді, семінарах;
- участь учнів у конкурсах, олімпіадах з предмету щорічно;
- результати навчальних досягнень учнів (завдяки творчої самостійної діяльності учнів результати навчальних досягнень підвищуються);
- використання уроків-досліджень, які розвивають самостійність, інтерес до української мови та літератури, вміння самостійно орієнтуватися в інформаційному сучасному просто