Камінська Вікторія Анатоліївна
Учитель української мови та літератури
спеціаліст вищої категорії, учитель-методист
Запорізька
загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №75 Запорізької міської ради Запорізької
області
Директор школи Гончаренко Роман Вікторович
Адреса: 69009, м. Запоріжжя, вул.. Історична, 92,
телефон (061)2365610,
shkola75@i.ua; http://zzosh75.ucoz.ru/)
Провідна педагогічна ідея
досвіду
Створення умов для формування життєвих
компетентностей особистості на уроках української літератури. Виховати
свідомого громадянина України, який поважає історичне минуле свого народу і
дбайливо ставиться до культурних, національних надбань рідного народу через
засоби та форми інтерактивного та традиційного навчання. Сформувати в
особистості здатність до співпошуку, самодосліджень, рефлексії, творчого
розвитку шляхом реалізації творчого потенціалу через застосування пізнавальної
активності учнів.
Обґрунтування актуальності та
перспективності досвіду
Основні програмні орієнтири щодо виховання громадянина
України визначені в Законі України «Про освіту», Державній національній
програмі «Освіта» (Україна ХХІ століття), Національній доктрині розвитку
освіти, Концепції національного, громадянського виховання особистості в умовах
розвитку української державності, Концепції громадянської освіти в середній
школі України наголошують, що домінантною основою розвитку українського
суспільства є виховання свідомого громадянина, патріота, набуття молоддю
соціального досвіду, високої культури міжнаціональних взаємовідносин,
формування у молоді потреби та уміння жити в громадянському суспільстві,
духовності та фізичної досконалості, моральної, художньо-естетичної, трудової,
екологічної культури.
На
зразках поведінки автора та його героїв учні вивчають соціальні ролі,
знайомляться з етапами становлення особистості, в ході котрої формуються
найбільш загальні, розповсюджені риси особистості. У результаті учень бере
участь у власній соціалізації та у вираженні ним цінностей та норм культури.
Складається власна система уявлень про себе самого, що допомагає встановити гуманні
відносини з іншими людьми. Саме від активного пізнання і переосмислення
прочитаного залежить формування громадянина.
Науково-теоретична база
Вчитель спирається
на дослідження окресленої проблеми І. Андруха, О.Тягла, С. Бурова, О. Войтенка,
Т. Асламової, Т. Бакка, В. Бортнікова, Т. Гінєтова, Л. Дух,
О. Желіби, В.Кононенко,Т. Ладиченко, О. Магдик, Т. Мелещенко, М. Михайліченко,
Г.Михайлович,Ю. Найда, О. Салата, Н. Сірик, Н. Софій, Є. Синьова,О.Суслова, В.
Терещенко, С. Терно.
Стисла анотація досвіду
За характером інноваційного потенціалу досвід є комбінаторним. В основі
досвіду покладено евристичний (пошук інформації, її осмислення та
інтерпретація), дослідницький (дослідження проблеми, її актуальності),
пояснювально-рецептивний (сприймання, осмислення, запам’ятовування), проектний
метод. У досвіді систематизовано розробки уроків різних типів, направлених на формування
свідомого громадянина.
Результативність впровадження
Досвід використовується
при викладанні курсу української літератури, запропоновані форми роботи
спонукають до активного пізнання та осмислення прочитаного, формуючи тим самим
громадянську компетенцію.
Репрезентація досвіду
Досвід представлений на конкурс «Учитель року» перед слухачами курсів
підвищення кваліфікації ЗОІППО вчителів української мови та літератури.
http://metodportal.com/node/24674