Міська виставка
педагогічних технологій
Запоріжжя, 2016
Каталог статей
Навігація

Номінації виставки
Українська та російська філологія [83]
Історія і правознавство [27]
Математика [32]
Фізика, астрономія [15]
Географія та економіка [29]
Інформатика [16]
Іноземні мови [62]
Хімія, біологія, екологія [38]
Фізичне виховання та основи здоров'я [20]
Музика, образотворче мистецтво [18]
Трудове навчання [9]

Форма входу


Погода у місті

Пошук

Статистика

Вітаю Вас, Гість · RSS 28.03.2024, 15:10

Головна » Статті » Специфіка навчальних предметів » Українська та російська філологія

Формування в учнів національної свідомості засобами мови на основі народознавства та українознавства

Формування в учнів національної свідомості засобами мови на основі народознавства та українознавства

Погорелова Наталія Вікторівна, вчитель української мови та літератури, вчитель вищої категорії, «учитель-методист».

Запорізький багатопрофільний ліцей № 99 Запорізької міської ради Запорізької  області, 
директор Солдатєнко Ольга Василівна. 
Адреса: 69114, м. Запоріжжя, вул. Гудименка, 13-А;  
телефон/факс:    224-93-09,   224-93-08; 
e-mail: zbl99@mail.ru
адреса сайту http://litsey-99.at.ua
Провідна педагогічна ідея досвіду: Дослідження проблеми інноваційної розробки ґрунтується на припущенні, що найважливішим завданням для навчальної діяльності є забезпечення взаємозв'язку чотирьох змістових ліній - культурологічної, комунікативної, лінгвістичної та діяльнісної, що здійснюється на текстовій основі. Реалізація культурологічного принципу навчання мови й мовлення й спонукала мене розпочати роботу над даною темою. Впровадження українознавчої лінії єднає через спільний об'єкт вивчення ¬– світ культури, у якому живе людина, два навчальні принципи - рідну мову і  літературу - в певну цілісність, яку можна назвати за традицією українською словесністю. Я вважаю, що у навчально-виховному процесі на уроках української мови дуже важливими є мовленнєві зразки, тобто система текстів і усних висловлювань, форма яких відзначається довершеністю, а зміст концентровано представляє національну культуру українського народу, а також культуру світову. Ознайомлення з такими текстами й усними висловлюваннями - один із важливих шляхів входження нового покоління в українську культуру, покликану сприяти формуванню патріотично настроєної, інтелігентної особистості. 

Обґрунтування актуальності та перспективності досвіду: Новій особистості належить майбутнє країни, а зберегти надбання предків, підтримувати традиції національної культури, проводити національну політику неможливо без досконалого знання державної мови без любові до неї, оскільки, не знаючи мови народу, навряд чи можна збагнути й сам народ.
Актуальність мого проблемного завдання полягає ще й в тому, що багатопрофільний ліцей №99, в якому я працюю близько двядцяти років, є російськомовним навчальним закладом. Специфіка організації навчального процесу тут полягає здебільшого в тому, що комунікативно-діяльнісний підхід до навчання державної мови є основним. Культурознавчій змістовій лінії чинних програм у подібних школах відповідає українознавча, спираючись на яку, учнів слід ознайомити з основними рисами культури українського народу, прищепити повагу до нього, виплекати свідомість громадянина України.
Науково-теоретичною базою досвіду є ряд нормативних документів: Конституція України, Національна доктрина розвитку освіти України у XXI столітті, Закон України «Про  загальну середню освіту»; Державний стандарт базової і середньої освіти,  Указ Президента України «Про заходи щодо забезпечення пріоритетного розвитку освіти в Україні»; Програми з української мови для 5-11 класів загальноосвітніх навчальних закладів з російською мовою навчання.
 У своїй роботі  спираюсь на досвід таких вчених, як: Е.Сміта, Ю.Бромлея, В.Хотинець, М.Боришевського, І.Кресіна, В.Мандрагеля, В.Поплужного, Ю.Римаренко, М.Шульги, Й.Вироста, Б.Вяткіна, Л.Дробіжевої, В.Левкович, В.Панкової, В.Хотинець, Н.Волошиної, Г.Бійчук, Ю.Бондаренка, Є.Пасічника, Б.Степанишина, А.Фасолі, З.Шевченко.

Стисла анотація досвіду: Вид проекту за характером новизни – модифікаційний. Використання та раціоналізація відомих педагогічних підходів, ідей, форм і методів роботи дозволяє створити комплексну систему культорологічної освіти, що включає цілі, задачі, зміст, форми, методи та засоби реалізації, які сприяють підвищенню якості освіти засобами як традиційних, так і інноваційних технологій (інтерактивних, комп’ютерних, ІСНД) в умовах позитивного освітньо-виховного простору.
 
Результативність впровадження досвіду: учні ЗБЛ №99 систематично займають призові місця на предметних олімпіадах з української мови та літератури, конкурсі ім.Т.Шевченка та олімпіаді з української мови ім.
П. Яцика. Вони успішно беруть участь і отримують призи у різноманітних літературних конкурсах, підвищується активність учнів у Всеукраїнській Українознавчій грі «Соняшник». Діти займаються дослідницькою роботою у МАН, секції української мови та літератури. З часу впровадження ЗНО Запорізький багатопрофільний ліцей №99 має стабільні високі показники з української мови та літератури. За результатами ЗНО 2013 року Вісник тестування і моніторингу в освіті склав рейтинг кращих шкіл України, згідно з яким багатопрофільний ліцей № 99 входить до 100 кращих шкіл України.
Репрезентація досвіду: Досвід репрезентовано та реалізовано на базі Запорізького багатопрофільного ліцею №99.  З метою підвищення якості освіти набутки досвіду аналізуються на різноманітних методичних заходах: семінарах-практикумах, майстер-класах, засіданнях творчих груп як районного, так і обласного рівнів.

Категорія: Українська та російська філологія | Додав: Stas (27.01.2014)
Переглядів: 1327 | Коментарі: 7 | Теги: національно свідома особистість, українознавство, комунікативна спрямованість курсу, культуротворча функція, національний код, народознавство | Рейтинг: 3.2/78
Всього коментарів: 7
7 black-pantera4755  
Актуально

6 eduspase99  
В наш час-актуально.

5 tamara  
Мне нравится. Актуально.

4 Мороко Л В  
Своевременно!

3 Inna Fomuch  
Реалізація культурознавчого принципу навчання мови в російськомовному навчальному закладі - актуальна проблема. Впровадження досвіду дійсно сприяє підвищенню якості освіти, але головне - виховує справжніх громадян України - освічених, інтелігентних.

2 natalka  
Цыкаво, по-новому.

1 Elena  
Актуальна тема

Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
IAMЦ © 2024