Провідна педагогічна ідея досвіду: Провідною педагогічною ідеєю є створення на уроках російської мови умов формування орфографічної пильності учнів, посилення практичної спрямованості викладання предмета, створення умов для свідомої участі у творчій діяльності, що приносить радість відкриття й досягнення поставленої мети. Обґрунтування актуальності та перспективності досвіду: Орфографічна грамотність учнів -це актуальна проблема, що стоїть перед школою протягом усього історичного розвитку. Але, незважаючи на це, вона дотепер не вирішена й навряд чи може бути вирішена остаточно. Причина недостатньої грамотності учнів криється не тільки в труднощах російської орфографії, але й уневмінні учнів застосовувати правила при написанні слів, у невмінні бачити орфограму. Тому одним з головних напрямків роботи у вивченні російської мови вважається формування міцних навичок грамотного письма. Науково-теоретична база досвіду: Науково-теоретичною базою досвіду є загальні наукові принципи педагогічної науки (детермінізму, активності, розвитку, системно-структурного підходу тощо). Автор спирається на думку Веретеннікова І., Беньковича І., Рєпкіна В., Рєпкіної Г.,Лурії А., які стверджували, що грамотність не є результатом начитаності (серед начитаних дітей зустрічається чимало орфографічно неграмотних) і регулюється мовно-руховим апаратом. Стисла анотація досвіду: Орфографічна пильність розвивається поступово. При систематичному тренуванні вона автоматизується й стає частиною орфографічної навички, забезпечуючи успішне виконання орфографічної дії (діяльність пишучого, котрий навмисно звертається до правила, тому що усвідомлює наявність орфограми в слові). Результати навчання орфографії залежать від того, наскільки розвинена здатність ставити перед собою орфографічні завдання. Учня важливо навчити: • ставити орфографічні завдання (знаходити орфограму); • установлювати тип орфограми, тобто правильно виконувати алгоритм рішення орфографічного завдання; • здійснювати орфографічний самоконтроль. Бачення рішення проблеми розвитку орфографічної грамотності полягає у розвитку інтелекту, пам'яті й логічного мислення. Тому дотримуємося наступних педагогічних дій у цьому напрямку: • введення додаткової лексики, широке використання прислів'їв, приказок, фразеологізмів, ігрового матеріалу; • введення текстів пізнавального характеру; • розширення обсягу робіт з поняттями; • використання принципу обґрунтованої відповіді, тобто доказу; • підбор таких завдань, які формували б лінгвістичні інтелектуальні якості; • використання принципу співробітництва;
Результативність впровадження досвіду: підвищення рівня грамотності учнів, вміння ставити орфографічні задачі, розрізняти тип орфограми, здійснювати орфографічний самоконтроль. Репрезентація досвіду: автор поширює досвід в межах навчального закладу, району, області (виступи на засіданнях МО, участь в конкурсі «Учитель року»).