Міська виставка
педагогічних технологій
Запоріжжя, 2016
Каталог статей
Навігація

Номінації виставки
Українська та російська філологія [83]
Історія і правознавство [27]
Математика [32]
Фізика, астрономія [15]
Географія та економіка [29]
Інформатика [16]
Іноземні мови [62]
Хімія, біологія, екологія [38]
Фізичне виховання та основи здоров'я [20]
Музика, образотворче мистецтво [18]
Трудове навчання [9]

Форма входу


Погода у місті

Пошук

Статистика

Вітаю Вас, Гість · RSS 29.03.2024, 07:04

Головна » Статті » Специфіка навчальних предметів » Українська та російська філологія

Формування комунікативної компетентності учнів на уроках української мови та літератури
Формування комунікативної компетентності учнів на уроках української мови та літератури

Подолянець Марина Дмитрівна, вчитель української мови та літератури,
кваліфікаційна категорія - спеціаліст вищої категорії

Запорізька гімназія № 50 Запорізької міської ради Запорізької області
Директор гімназії: Гузеватий Андрій Юрійович

69006   м. Запоріжжя, вул.. Богдана Хмельницького,22 
т. (061)236-73-27



Провідна педагогічна ідея досвіду:
Вільне володіння українською мовою сприяє реалізації творчих можливостей учнів в усіх сферах життя, їхньому духовному вдосконаленню, доступу до джерел української культури, науки, літератури, мистецтва, традицій, розвитку національної самосвідомості, вихованню української ментальності. Відтак формування мовленнєвої компетентності школярів, що є складовою комунікативної компетенції як головна мета стандартизації мовної освіти,  набуває важливого значення на сучасному етапі. Надзвичайно вагомим у викладанні рідної мови є підвищення мовленнєвої культури учнів, формування в них навичок мовленнєвої діяльності в будь-якій сфері життя. 

Актуальність і перспективність досвіду:
Низький рівень розвитку комунікативних умінь та навичок школярів пояснюється недостатньою розробленістю технології формування й удосконалення комунікативних умінь і навичок як на уроках розвитку зв'язного мовлення, так і на аспектних уроках. Принцип комунікативної спрямованості останнім часом порушується на всіх рівнях – лінгвістичному, психологічному, педагогічному.
У запропонованому досвіді роботи я розкриваю систему розвитку комунікативної компетентності учнів на уроках української мови та літератури.

 Науково-теоретична база досвіду :
Особистий педагогічний досвід оснований на використанні науково-методичних робіт сучасних вітчизняних і зарубіжних науковців,вчених-методистів, які вказують на комунікативно - діяльнісний підхід до вивчення мови: А.Й.Багмут, В.П.Бєломорець, Є.І.Бикова, А.М.Богуш, М.С.Вашуленко, Л.В.Вознюк, І.П.Ґудзик, Л.В.Давидюк, В.К.Іваненко, А.Й.Капська, В.О.Корсаков, Т.О.Ладиженська, В.Я.Мельничайко, Г.О.Михайловська, Є.І.Пассов, М.І.Пентилюк, Т.Ф.Потоцька, Г.М.Сагач, Е.Ф.Тарасов, О.Н.Хорошковська, Г.Т.Шелехова й інші.
                          
Стисла анотація досвіду:
 У своїй роботі я обгрунтовую конкретні проблеми, які зумовили необхідність узагальнення саме цього досвіду, описую змістову значущость досвіду й можливих варіантів його реалізації в навчально-виховному процесі з врахуванням найважливіших внутрішньошкільних та позашкільних зв'язків; з'ясовую систему умов у їхній послідовності і взаємозумовленості, яка забезпечує ймовірність досягнення найвищих результатів.
На уроках української мови я впроваджую цей педагогічний  досвіду в динаміці його розвитку, використовуючи при цьому різні методи.
    У роботі продемонстровано  матеріали, які відображають досвід роботи :
 - розроблений  цикл уроків;
 - методичні розробки, доповіді, виступи, на засіданнях методоб'єднання, педагогічної ради гімназії;
 - творчі роботи досвіду;
 - зразки дидактичного, роздаткового матеріалу, виготовленого мною та учнями;
 - зразки учнівських творчих робіт;
 - фотоматеріали, які відображають педагогічну діяльність .

 Результативність досвіду: 
 З проблеми формування комунікативно-мовленнєвої компетентності розроблено цикли уроків з тем: «Творчість  письменників Розстріляного відродження», «Написання власного висловлювання на запропоновану тему», «Узагальнення і систематизація знань з теми».
  Підвищився результат участі учнів в олімпіаді, творчих конкурсах:

Таблиця результативності творчих конкурсів, Всеукраїнської учнівської олімпіади 2013-2014н.р.
ЕтапКонкурс до Дня вчителяВідгук на найкращий твір сучасної дитячої прозиВсеукраїнська учнівська олімпіадаКонкурс ім.. Т.Г.ШевченкаКонкурс ім. Яцика
І
Вербовецька А. 8-А( І місце)
Колодницька Є., 8-А (І місце)
ІІ
Вербовецька А.  8-А( І місце)
Колодницька Є., 8-А (ІІІмісце)
ІІІ
Вербовецька А. 8-А( ІІ місце)


.
Таблиця результативності творчих конкурсів, Всеукраїнської учнівської олімпіади 2012-2013н.р.

ЕтапКонкурс до Дня вчителяВідгук на найкращий твір сучасної дитячої прозиВсеукраїнська учнівська олімпіадаКонкурс ім.. Т.Г.ШевченкаКонкурс ім. Яцика
ІКолодницька Є.7-А (Імісце)
Ставновська В.5-А
(Імісце)
Колодницька Є.7-А (Імісце)
Ставновська В.5-А
(Імісце)
ІІКолодницька Є.7-А (ІІмісце)
Ставновська В.5-А
(Імісце)
Колодницька Є.7-А (ІІІмісце)
Ставновська В.5-А
(ІVмісце)
ІІІ





Аналіз представлених даних показують ріст результатів формування комунікативно-мовленнєвої компетентності учнів. 
Таким чином через системну діяльність  досягається зміцнення бази знань з української мови, літератури, підвищення пізнавального інтересу учнів не лише  до надбань мовного і культурного багатства українського народу, а й до розвитку естетичних емоцій та почуттів, зв’язного мовлення, вміння аргументовано, розлого й образно висловлювати свої думки, судження оцінки.     
Формуванню комунікативно-мовленнєвої компетентності сприяє і позакласний простір, який надає можливість учням бути не пасивним споживачем певного обсягу раз і назавжди даної інформації, а як особистості спромогтися самостійно її здобувати, поновлювати, коригувати та інтерпретувати протягом усього свого життя.

Репрезентація досвіду: 
Виступ на засіданні РМЦ 
Категорія: Українська та російська філологія | Додав: LeninRMO (26.01.2014)
Переглядів: 3065 | Коментарі: 1 | Теги: комунікативна компетентність учнів , компетенції, мовленнєва діяльність, Ленінський, Формування | Рейтинг: 2.4/31
Всього коментарів: 1
1 Мария  
Досвід актуальний та перспективний

Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
IAMЦ © 2024