Провідна педагогічна ідея досвіду:
Вільне володіння українською мовою сприяє реалізації творчих можливостей учнів в усіх сферах життя, їхньому духовному вдосконаленню, доступу до джерел української культури, науки, літератури, мистецтва, традицій, розвитку національної самосвідомості, вихованню української ментальності. Відтак формування мовленнєвої компетентності школярів, що є складовою комунікативної компетенції як головна мета стандартизації мовної освіти, набуває важливого значення на сучасному етапі. Надзвичайно вагомим у викладанні рідної мови є підвищення мовленнєвої культури учнів, формування в них навичок мовленнєвої діяльності в будь-якій сфері життя.
Актуальність і перспективність досвіду:
Низький рівень розвитку комунікативних умінь та навичок школярів пояснюється недостатньою розробленістю технології формування й удосконалення комунікативних умінь і навичок як на уроках розвитку зв'язного мовлення, так і на аспектних уроках. Принцип комунікативної спрямованості останнім часом порушується на всіх рівнях – лінгвістичному, психологічному, педагогічному.
У запропонованому досвіді роботи я розкриваю систему розвитку комунікативної компетентності учнів на уроках української мови та літератури.
Науково-теоретична база досвіду :
Особистий педагогічний досвід оснований на використанні науково-методичних робіт сучасних вітчизняних і зарубіжних науковців,вчених-методистів, які вказують на комунікативно - діяльнісний підхід до вивчення мови: А.Й.Багмут, В.П.Бєломорець, Є.І.Бикова, А.М.Богуш, М.С.Вашуленко, Л.В.Вознюк, І.П.Ґудзик, Л.В.Давидюк, В.К.Іваненко, А.Й.Капська, В.О.Корсаков, Т.О.Ладиженська, В.Я.Мельничайко, Г.О.Михайловська, Є.І.Пассов, М.І.Пентилюк, Т.Ф.Потоцька, Г.М.Сагач, Е.Ф.Тарасов, О.Н.Хорошковська, Г.Т.Шелехова й інші.
Стисла анотація досвіду:
У своїй роботі я обгрунтовую конкретні проблеми, які зумовили необхідність узагальнення саме цього досвіду, описую змістову значущость досвіду й можливих варіантів його реалізації в навчально-виховному процесі з врахуванням найважливіших внутрішньошкільних та позашкільних зв'язків; з'ясовую систему умов у їхній послідовності і взаємозумовленості, яка забезпечує ймовірність досягнення найвищих результатів.
На уроках української мови я впроваджую цей педагогічний досвіду в динаміці його розвитку, використовуючи при цьому різні методи.
У роботі продемонстровано матеріали, які відображають досвід роботи :
- розроблений цикл уроків;
- методичні розробки, доповіді, виступи, на засіданнях методоб'єднання, педагогічної ради гімназії;
- творчі роботи досвіду;
- зразки дидактичного, роздаткового матеріалу, виготовленого мною та учнями;
- зразки учнівських творчих робіт;
- фотоматеріали, які відображають педагогічну діяльність .
Результативність досвіду:
З проблеми формування комунікативно-мовленнєвої компетентності розроблено цикли уроків з тем: «Творчість письменників Розстріляного відродження», «Написання власного висловлювання на запропоновану тему», «Узагальнення і систематизація знань з теми».
Підвищився результат участі учнів в олімпіаді, творчих конкурсах:
Таблиця результативності творчих конкурсів, Всеукраїнської учнівської олімпіади 2013-2014н.р.