Провідна педагогічна ідея: Комунікативна компетенція відноситься до базових компетентностей сучасної людини, адже мова – засіб спілкування, соціалізації та адаптації учнів у сучасному світі. Комунікативна компетенція – вибір та реалізація програм мовленнєвого спілкування у залежності від здібності людини орієнтуватися у тій чи іншій мовленнєвій ситуації, вміння класифікувати ситуації в залежності від теми завдань, які виникають в учнів до бесіди, а також під час бесіди у процесі взаємної адаптації.
Обґрунтовання актуальності та перспективності досвіду: Реалізація комунікативної мети навчання передбачає, що мовна діяльність формується у всіх її видах: читанні , говорінні , письмі , слуханні . При цьому здійснюється комплексне оволодіння всіма видами мовленнєвої діяльності як необхідна умова спілкування. Формуються ці навички на уроках російської мови і літератури.
Науково-теоретична база досвіду: Основні положення компетентнісного підходу розкриваються в працях психологів П.Я.Гальперина, В. В. Давидова, В. Д. Шадрикова, П.М. Ерднієва, І.С.Якіманськой, М.Кляерст, Дж.Равена та ін. Питання оновлення освіти на основі компетентнісного підходу містяться в роботах B.І.Байденко, Е.В.Бондаревськой, Е.Ф.Зеера, C. Е.Шішова, А. В. Хуторського та ін.
Стисла анотація досвіду: Технологія комунікативного навчання – навчання на основі спілкування – дозволяє успішно розвивати та усучаснювати здібність учнів до мовленнєвої взаємодії та соціальної адаптації, тобто формувати комунікативну компетенцію як одну з ключових компетенцій особистості. Реалізація предметних компетенцій та формування ключових компетенцій здійснюється перш за все через організацію цілеспрямованої активної пізнавальної діяльності учня. Орієнтація на такі особливості навчально-виховного процесу зумовлює вибір учителем інноваційних технологій навчання.
Результативність впровадження досвіду: Навчання на основі спілкування є сутністю інноваційних технологій та передбачає особистісну орієнтацію спілкування. Учні в ході виконання вправ аналізують, класифікують, працюють у групах, відповідають на запитання своїх товаришів, порівнюють, роблять висновки. Знання, які відкрили учні, надовго залишаються в пам'яті, а це впливає на якість навчання. Пропоную учням брати активну участь в розробці проектів та створенні презентацій, використовую власні презентації на заняттях. Це викликає живий інтерес , покращує процес засвоєння матеріалу, унаочнює пізнання, сприяє розвитку творчих здібностей.
Репрезентація досвіду: Навчальний заклад, районне об’єднання вчителів російської мови та літератури, публікації на Інтернет-ресурсах, стаття в журналі. Язык и культура общения. Формирование речевой личности учащихся (статья из опыта работы).http://numi.ru/docs/50502 «Иностранцы в твоем ранце» Журнал «Русский язык, литература, культура в школах и вузе», №2,2013 г. Интерактивный урок литературы по комедии А.С.Грибоедова – дебаты «Умён ли Чацкий?»http://pedmir.ru/33062