Розвиток
компетентностей на уроках обслуговуючої праці (технології)
Полторапавлова
Елла Анатоліївна Вчитель обслуговуючої та технічної праці, спеціаліст першої
категорії.
Запорізька гімназія № 46 Запорізької
міської ради Запорізької області Директор Кругла Людмила Юхимівна
Адреса: вул.
Орджонікідзе, буд.29, м.Запоріжжя, 69009,
Телефон (061)2365614,
(061)2365633,
e-mail: gimnazy46@i.ua,
сайт: http://gimnazy46.wix.com/school
Провідна педагогічна ідея досвіду Створення умов для підвищення компетентностей
учнів в ході модернізації освітньої галузі та реалізації Державних освітніх
стандартів. Компетентностний підхід в освіті як інноваційний процес. Формування
ІКТ-компетентностей на уроках технології, як необхідна умова підвищення рівня
навченості та інтересу учнів до предмету. Нові методи проведення нестандартних
уроків та розробка нових варіативних модулів з технології.
Обґрунтування актуальності та
перспективності досвіду Знання
та вміння, які учні отримають на уроках праці, дають можливість учням адаптуватися
у сучасному житті після школи. А можливість поєднати на уроках технології
знання з різних предметів з інноваціями є кроком до оновлення освітньої
політики та якості навчання. Введення нових тем, з рукоділля зокрема, потребують постійного пошуку нових
організаційних форм та технологій навчання.
Входження навчальних закладів у ринкові відносини, створення нових типів та
приватних навчальних закладів створюють реальну ситуацію конкуренції. Це в свою
чергу стимулює до розвитку та створення інноваційного процесу навчання і для
вчителя.
Науково-теоретична база досвіду Ідеї модернізації утворення на компетентностній
основі активно обговорюються і розробляються в наукових кругах В.А.Болотовим,
Е.В. Бондаревскою, О.Е.Лебедєвим, Е.А.Ленскою, А.А.Пинским, В.В. Сериковим,
А.П. Тряпициною. В своїй роботі спираюсь на аналіз факторів, які впливають на
компетентність учнів шкіл в сфері ІКТ, що широко обговорювалось в інтернеті Собкіним
В.С., Адамчуком Д.Н. та Руднєвим М.Г.. Науковим підґрунтям досвіду є
класифікація ключових компетенцій за Хуторським А.В. Під час розробки уроків з
варіативної програми я спиралася на досвід роботи Юганової Н.А. , яка так само
використовує інформаційно-комуникативні технології на уроках праці та на
приклади уроків з використання комп’ютера, які запропонувала Симканич О. у
книзі «Застосування комп’ютера в процесі навчання, моделювання та конструювання
одягу». Теория уроку за Волковою Н.П. та дидактичні основи сучасного уроку
трудового навчання, розроблені Коберник О., допомогли мені скласти плани-конспекти
до нестандартних уроків та до уроків проекту варіативного модуля.
Стисла анотація досвіду Розглядаючи характеристику груп компетентностей
за класифікацією різних авторів та порівнюючи їх, я прийшла до висновку, що
найбільш актуальною є розвиток ІКТ-компетенції на уроках технології. Важливими
етапами в формуванні ІКТ-компетенцій у школярів є: 1) комп’ютерна підтримка
уроків; 2) комп’ютерний супровід уроку; 3) використання комп’ютерних програм
для розробки інструкційних та технологічних карт, тестів та контрольних
завдань, презентацій. Характеристика методів трудового навчання, методичні
рекомендації та методичні розробки уроків з використанням ІКТ стануть у нагоді
під час підготовки до уроків та допоможуть іти в ногу з часом. Запропоновані
презентації за певними темами варіативних модулів допоможуть інноваційно пояснити
новий матеріал учням, а тестові та контрольні завдання – його перевірити.
Поширене використання створення проектів учнями на уроках технології вимагає
необхідності у розвитку нових форм перевірки цих проектів. Тому приклад
театралізованого уроку-змагання буде у нагоді. У досвіді запропоновано проект варіативного модуля
«Дизайн побуту та житла» як оптимальний, змістовний та цікавий для впровадження
в класах, які не поділяються на групи хлопців та дівчат. Пропонується для
вивчення у 9 класі як самостійна варіативна тема або на базі виготовлення
комплексного виробу. Цей досвід апробовано і може бути впроваджений в
навчальний процес. Мною розроблена програма та система планів-конспектів
теоретичних уроків-лекцій, схеми, малюнки, інструкційні карти для практичних
робіт. Наведені зразки робіт учнів у фотозвіті: зразки макетів будинків та кімнат,
малюнки дизайну кімнат у перспективі, екстер’єрів будинків. У додатку
запропоновані розроблені мною різнорівневі тестові завдання з різних тем для
різних класів. Представлені також презентації з тем: «М’яка іграшка», «Дизайн.
Макети», «Дизайн будинку», роздруковані у слайдах. Запропоновані у додатку 2-3
майстер-класи з виготовлення макетів будиночків у техніці «Квілінг», з
сірників, картону, пінопласту та інших матеріалів.
Результативність впровадження досвіду Розробки ІКТ-презентацій дають можливість
стисло, наочно та швидко пояснити новий матеріал, який добре запам’ятовується з
опорою на зорові сприйняття. Розробки тестів дають можливість за короткий час
перевірити великий обсяг теоретичної інформації, що особливо актуально, коли
практичний урок з технології лише 45хвилин. Розробки уроків з використанням ІКТ
підвищують інтерес до предмету на 50 відсотків. Нові форми перевірки знань,
зокрема урок-презентація (театралізований урок), не тільки зацікавлює та згруповує учнів, а й допомагає задіяти
міжпредметні зв’язки та сконцентрувати увагу на естетичному вихованні. Проект
варіативного модуля «Дизайн побуту та житла» є оптимальним, змістовним, цікавим
та актуальним для майбутніх громадян суспільства і вимагає вдосконалення не
тільки трудових навичок роботи з різними конструкційними матеріалами, а й
розвитку графічних вмінь, творчих потенціалів та естетичних смаків.
Презентація досвіду У навчальному закладі Запорізька гімназія №46 під час тижня
кафедри: відкритий театралізований урок-змагання з теми «Презентація проектної
роботи з теми варіативного модуля «М’яка іграшка» (2010р.); майстер-клас для
учнів 2-7 класів «Музика вітру. Прикраса для дому»(2011р); виставка малюнків та
макетів учнів «Будинок моєї мрії»(2011р); виставка робіт вчителя та учнів
«Жінка-майстриня»(2012р); майстер-клас для учнів 5-9 кл. «М’яка іграшка.
Домовик – оберіг дому».
Виступи на районних методичних об’єднаннях з
тем: «Використання між предметних зв’язків на уроках обслуговуючої праці»,
«Використання різнорівневих тестів на уроках трудового навчання», «Розробка
інструкційних різнорівневих карт до теми «М’яка іграшка. Іграшки з помпонів»,
«Естетичне виховання учнів на уроках праці» (2010-2013р.) та на педраді з теми
«Розвиток компетентностей на уроках обслуговуючої праці».
Участь у районному
конкурсі дитячих робіт «Знай та люби свій край» (2012р, 2013 р.), участь у
районному конкурсі дитячих поділок з теми «Протипожежна безпека» (2013р.)
http://zw.ciit.zp.ua/index.php/%D0%A3%D1%87%D0%B0%D1%81%D1%82%D0%BD%D0%B8%D0%BA:%D0%9F%D0%BE%D0%BB%D1%82%D0%BE%D1%80%D0%B0%D0%BF%D0%B0%D0%B2%D0%BB%D0%BE%D0%B2%D0%B0_%D0%AD%D0%BB%D0%BB%D0%B0_%D0%90%D0%BD%D0%B0%D1%82%D0%BE%D0%BB%D1%8C%D0%B5%D0%BD%D0%B2
|