Педагогічне дослідження проводилось в умовах навчально-виховного простору багатопрофільного ліцею №99 м. Запоріжжя з метою:
1. На основі аналізу психолого-педагогічної та методичної літератури виявити стан розробленості даної проблеми у методиці викладання трудового навчання.
2. Розкрити психолого-педагогічні можливості застосування особистісно орієнтованого навчання у викладанні предмета «трудове навчання» і вказати головні напрями їх використання в навчальному процесі школи.
3. Розробити актуальну для багатопрофільного ліцею педагогічну систему особистісно орієнтованого трудового навчання, спрямовану на розвиток творчих здібностей, здатності до саморозвитку та самореалізації.
4. Теоретично обґрунтувати й перевірити на практиці продуктивну су-купність форм, методів, прийомів та технологій проведення уроків трудового навчання, що сприяють розвитку особистості учня.
5. Розробити оригінальні методичні версії уроків з використанням інно-ваційних технологій особистісно орієнтованого навчання.
Обґрунтування актуальності та перспективності досвіду визначається суперечністю між вимогами компетентнісної та особистісно орієнтованої парадигми освіти і реальною педагогічною практикою викладання трудового навчання, недостатньо забезпеченої необхідними для реалізації цього підходу організаційно-педагогічними умовами.
В основі досвіду лежить наступна гіпотеза. Впровадження в навчально-виховний процес інноваційних методів, прийомів та технологій сприяють розвитку творчих здібностей учня, вихованню інтелектуально вільної особистості з високодуховною позицією, що готова до компетентного вибору життєвого шляху і освіти. В основі запропонованої системи лежать ідеї особистісно орієнтованого навчання та технологія формування індивідуального стилю навчальної діяльності учня (ІСНД).
Вчитель виходить з того, що поняття особистісно орієнтованого навчання охоплює не тільки когнітивну та операційно-технологічну складові, але й мотиваційну, етичну, соціальну і поведінкову; включає результати на-вчання (знання і уміння), систему ціннісних орієнтацій, досвід творчої діяль-ності. Науково-теоретична базою досвіду є ряд нормативних документів: "Національна доктрина розвитку освіти України у XXI столітті", Концепція переорієнтації освітньої системи ліцею №99 на особистісно орієнтований підхід до освіти; теорії діяльнісного та особистісно спрямованого підходів до навчання, Державний стандарт базової і повної середньої освіти.
Аналіз досвіду та результати експерименту підтвердили не тільки робо-чу гіпотезу, але й припущення про те, що формування життєвої компетент-ності особистості потребує спеціально організованої творчої діяльності, спрямованої на її розвиток.
Стисла анотація досвіду.
Проаналізовано й обґрунтовано вплив особистісно орієнтованих техно-логій та технології формування ІСНД на якість трудового навчання в багато-профільному ліцеї – закладі для учнів з високим рівнем мотивації до навчан-ня, інтелектуальних здібностей та спрямованості на продовження освіти у вищому навчальному закладі. Зміну акцентів у системі трудового навчання: від навчання як нормативно побудованого процесу до індивідуальної діяль-ності школяра через різноманітні форми навчально-виховної роботи, що пе-редбачає педагогічну підтримку та корекцію.
Результативність досвіду. Результати педагогічного досвіду можуть бути використані в практич-ній діяльності вчителів загальноосвітніх шкіл, ліцеїв та гімназій, особливо в умовах впровадження нового Державного стандарту базової та повної середньої освіти.
Досвід реалізує педагогічну систему, результати впровадження якої під-тверджують, що застосування методів, прийомів та технологій особистісно орієнтованого навчання забезпечує зростання пізнавальної та творчої актив-ності учнів.
Використовувати його може кожний вчитель, який володіє методикою організації навчання на основі особистісно орієнтованого підходу, інноваційних інтерактивних, комп’ютерних та здоров’язбережувальних технологій з метою розвитку творчих здібностей, життєвої активності, внутрішнього потенціалу особистості, підвищення якості освіти.
Репрезентація досвіду. Досвід репрезентований та використовується в ЗБЛ № 99. Як вчитель та класний керівник автор активно репрезентує свій досвід в шкільних творчих групах ЗБЛ№99 «Духовність», «Акмеологія». Підготувала аналітичний звіт про застосування особистісно орієнтованого підходу на уроках трудового навчання в умовах впровадження нового Державного стандарту та виступила з ним на засіданні кафедри.
Теми виступів на засіданнях ПМК.
1. Домашнє завдання як необхідна умова забезпечення розвитку творчих здібностей учня.
2. Інтерактивні та ігрові форми навчання на уроках трудового навчання.
3. Міжпредметні зв’язки на уроках трудового навчання.
4. Інтерактивне навчання – умова формування окремих груп учнівських компетенцій.
5. Оптимізація НВП на уроках трудового навчання.
У 2013-2014н.р. досвід представлено на районному етапі конкурсу «Учитель року - 2014» (І місце), та на заочному турі обласного етапу.