Міська виставка
педагогічних технологій
Запоріжжя, 2016
Каталог статей
Навігація

Номінації виставки
Українська та російська філологія [83]
Історія і правознавство [27]
Математика [32]
Фізика, астрономія [15]
Географія та економіка [29]
Інформатика [16]
Іноземні мови [62]
Хімія, біологія, екологія [38]
Фізичне виховання та основи здоров'я [20]
Музика, образотворче мистецтво [18]
Трудове навчання [9]

Форма входу


Погода у місті

Пошук

Статистика

Вітаю Вас, Гість · RSS 12.04.2024, 23:59

Головна » Статті » Специфіка навчальних предметів » Математика

Розвиток інтелектуальних якостей та творчих здібностей школярів на уроках математики
Розвиток інтелектуальних якостей та творчих здібностей школярів на уроках математики в умовах впровадження профільної освіти

Кармазіна Тетяна Олександрівна, 
вчитель математики, спеціаліст 1 категорії, старший вчитель

 Запорізький навчально-виховний комплекс № 77 
 Запорізької міської ради Запорізької області
Директор:   Колотова Тетяна Євгенівна
Адреса: м. Запоріжжя, вул. Памірська, 91
Телефон: 68-80-39 

Провідна педагогічна ідея досвіду:  Розвиток особистості, здатної  до самоосвіти, саморозвитку, самореалізації. Підвищення мотивації  та постановка мети для кожного учня на уроці, привчання школярів систематично відповідати на питання, які потребують роздумів над текстом. Забезпечення  розвитку вміння здійснювати самоконтроль в навчанні. Послідовний  перехід від  відтворюючої  до творчої діяльності, розвиток над предметних вмінь та навичок. Створення ситуації успіху для кожного учня.

Обгрунтування актуальності та перспективності досвіду: Мало хто з наших випускників буде математиком, але кожній людині на протязі життя необхідно буде міркувати, аналізувати, доводити. Успішне оволодіння  основами наук та знаряддями праці неможливе без формування культури мислення. Державі потрібні люди, які можуть швидко адаптуватися в нових умовах, здатних навчатися на протязі всього життя, здобувати та переробляти  інформацію з різних джерел. Задача кожного вчителя -  формування різносторонньої  особистості, здатної до творчості; формування культури інтелектуальної діяльності учнів, створення умов для самовираження кожної дитини в різних видах діяльності, розкриття його здібностей та задоволення освітніх потреб. З цього випливає, що розвиток інтелектуальних якостей та творчих вмінь школярів – найважливіша сторона підготовки  підростаючого покоління. Інтелектуальний розвиток – неперервний процес, який здійснюється в навчанні, праці, іграх та найбільш інтенсивно відбувається в ході активного освоєння та творчого використання знань.

Науково- теоретична база досвіду: Досвід ґрунтується на технології проблемного, розвивального,особистісно-орієнтованого навчання. Більшість вчених визнають, що розвиток творчих  здібностей  та інтелектуальних вмінь учнів неможливе без проблемного навчання. Його психологічною концепцією є теорія мислення, як продуктивного процесу, висунута С.Л.Рубінштейном. Мислення займає головну роль в інтелектуальному розвитку людини. Основою проблемного навчання (І.Я.Лернер, М.М. Махмутов, О.М.Матюшкін) є процес розв’язання протиріч. В особистісно-орієнтованому навчанні І.С.Якіманської учень розглядається як суб’єкт, як головна фігура всього навчального процесу.
      Система розвивального навчання З.І.Калмикової  основана на принципах проблемності, індивідуалізації та диференціації, гармонійного розвитку різних компонентів розвитку, формування алгоритмічних та евристичних прийомів мисленевої діяльності. Розвивальна технологія Л.В.Занкова передбачає навчання на достатньо високому рівні складності, розвиток не тільки сильних, але й найбільш слабких учнів.

Стисла анотація досвіду: Ведучу роль в структурі інтелекту займає мислення, яке організує будь який пізнавальний процес. Учбові вміння передбачають використання раніше отриманого досвіду, певних знань. Інтелектуальні вміння: сприймати, запам’ятовувати, бути уважним, мислити, володіти інтуїцією.  В основі цієї класифікації  лежить діяльнісний підхід. Через мисленеву діяльність реалізуються творчі здібності. Їх розвиток зводиться до: 
* розвитку індивідуально – психологічних здібностей;
* створенню ситуації успіху;
* вдосконаленню загально учбових знань, вмінь, навичок.
Етапи розвитку самостійності та формування предметних навичок можна представити у вигляді наступних етапів:
1) Використання алгоритмічного підходу, праця з карточками-підказками, зразки розв’язувань задач. Учні вчаться працювати по аналогії, за алгоритмом.
2) Формується вміння з декількох правил, теорем, понять обрати ті, які потрібні для розв’язування даної задачі. Учні вчаться аналізувати, порівнювати, виділяти головне.
3) Учень повинен вміти розв’язати задачу раціональним способом та застосовувати знання для розв’язування більш широкого кола задач, наприклад, прикладного характеру. Учень може самостійно планувати свою діяльність.
4) Учень може самостійно ставити проблему та розв’язувати її, перевіряти власні гіпотези. Це вища ступінь самостійності учнів.
В досвіді розглянутий кожний з етапів, вказані методи навчання та форми роботи з учнями на кожному етапі. Практична частина складається з конспекту позакласного заходу та презентації до нього «Математичний турнір», конспектів уроків «Множення звичайних дробів, 6 клас» та «Ступінь з натуральним показником, одночлени, дії з одночленами, 7 клас», учнівської презентації «Будуємо міст» для 9 класу.

Результативність впровадження досвіду: підвищилась якість навчання, позитивна мотивація до вивчення математики. Учні з задоволенням відвідують предметні гуртки, беруть участь у позакласній діяльності з предмету, здобувають та перероблюють інформацію з різних джерел: енциклопедій, довідників, Інтернет-ресурсів.  

Репрезентація досвіду: досвід був презентований на шкільній  педагогічній раді. Конспект  уроку  «Множення звичайних дробів, 6 клас» та позакласний захід «Математичний турнір» розміщено на сайті «Учительський журнал онлайн». Конспект уроку «Ступінь з натуральним показником, одночлени, дії з одночленами» розміщено на сайті «ЗапоВікі» (отримано сертифікат).  

Категорія: Математика | Додав: shevchenko (27.01.2014)
Переглядів: 1167 | Теги: зворотній зв’язок, різнорівневе домашнє завдання, Шевченківський, тренувальні вправи, інтелектуальні якості, творчі здібності | Рейтинг: 2.8/44
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
IAMЦ © 2024