Провідна педагогічна ідея досвіду
В умовах сучасного суспільства метою навчання математики є формування в учнів математичної компетентності на рівні, достатньому для забезпечення життєдіяльності в сучасному світі, успішного оволодіння знаннями з інших освітніх галузей у процесі шкільного навчання, забезпечення інтелектуального розвитку учнів, розвитку їх уваги, пам’яті, логіки, культури мислення та інтуїції. Для її реалізації у життя необхідна широка дидактична база на уроці математики, яка б допомогла вчителю зробити процес опанування математикою цікавим та різноманітним, у тому числі і під час проведення контрольних та перевірних робіт для учнів 5-х класів за новим Держстандартом.
Обгрунтування актуальності та перспективності досвіду
Сучасна школа переживає період, коли здійснюється рішучий поворот педагогічного процесу до особистості школяра, змінюється зміст шкільної освіти, спрямованої на формування особистості нового типу, що має розвинену самосвідомість, громадянські якості, критичне мислення, стійку систему мотивації, підвищену самооцінку, самоповагу, саморозвиток, адекватно оцінюючи ситуацію та сприймаючи рішення.
Тому умовах впровадження Державного стандарту базової і повної загальної середньої освіти в математиці перед школою постає складне завдання, яке полягає у «…створенні умов для розвитку особистості і творчої самореалізації кожного громадянина України, вихованні покоління людей, здатних ефективно працювати і навчатися протягом життя, оберігати й примножувати цінності національної культури та громадянського суспільства, розвивати і зміцнювати суверенну, незалежну, демократичну, соціальну та правову державу як невід'ємну складову європейської та світової спільноти» (Національна доктрина розвитку освіти). Це складне завдання для учителя, адже вимоги сучасного життя змінюються швидше, ніж дитина встигає закінчити школу.
Отже, потрібно не просто дати учню базовий рівень освіти, а сформувати компетентності, яких потребує сьогодні суспільство:
• опанування учнями системи математичних знань, навичок і вмінь, необхідних у повсякденному житті та майбутній трудовій діяльності, достатніх для успішного оволодіння іншими освітніми галузями знань і забезпечення неперервної освіти;
• формування в учнів наукового світогляду, уявлення про ідеї, методи математики, її роль у пізнанні дійсності;
• інтелектуальний розвиток учнів (логічного мислення і просторової уяви, алгоритмічної, інформаційної та графічної культури, пам'яті, уваги, інтуїції);
• економічне, екологічне, естетичне, громадянське виховання, формування позитивних рис особистості.
Науково-теоретична база досвіду
- Навчальні програми для 5-9 класів загальноосвітніх навчальних закладів (за новим Державним стандартом базової і повної загальної середньої освіти);
- Математика: підруч. Для 5 класу загальноосвіт. Навч. Закл/Н.А. Тарасенкова, І.М. Богатирьова, О.М. Коломієць, З.О. Сердюк.- к.: Видавничий дім «Освіта», 2013.
- Мерзляк А.Г., Полонський В.Б., Рабінович Ю.М., Якір М.С.Збірник задач і завдань для тематичного оцінювання з математики для 5 класу. Х..: Гімназія, 2007.;
- Акуленко І.А. Система диференційованих вправ з логічним навантаженням як засіб розвитку логічного мислення учнів 5-6 класів при вивченні математики:Дис. ... канд. пед. наук: 13.00.02 / Черкаський держ. ун-ті м. Б. Хмельницького. – Київ, 2000.
- Богатирьова І.М. Методика розробки й упровадження системи розвивальних завдань у навчанні математики учнів 5-6 класів: автореф. дис... канд. пед. наук: 13.00.02 / Черкаський національний ун-т ім. Богдана Хмельницького. — Черкаси, 2009.
- ГібаловаН.В.. Методична система навчання учнів 5-6 класів елементів геометрії: Автореф. дис. ....канд. пед. наук: 13.00.02 / Національний педагогічний ун-т ім. М.П.Драгоманова. – К., 2000.
- Лук'янова С.М. Розв'язування текстових задач арифметичними способами в основній школі: Автореф. дис... канд. пед. наук: 13.00.02 / Національний педагогічний ун-т ім. М.П.Драгоманова. – К., 2005.
Стисла анотація досвіду
Вчителями представлено одинадцять контрольних робіт, розроблених за навчальними програми для 5-9 класів загальноосвітніх навчальних закладів (за новим Державним стандартом базової і повної загальної середньої освіти), при складанні яких вчителі спиралися на підручники, рекомендовані Міністерством освіти і науки України для учнів 5 класів у 2013-2014 навчальному році, збірники завдань, збірники контрольних робіт, яким надано гриф Міністерства Освіти і науки України.
Контрольні роботи складаються із завдань базового матеріалу та творчих завдань, які потребують уваги, пам’яті, логіки, культури мислення та інтуїції учнів. Для розвитку мотивації вивчення математики, в текстових задачах використано персонажі з відомих для учнів казок (Карлсон, Попелюшка, Малюк, Червона Шапочка та інші).
Результативність впровадження досвіду
Використання запропонованої добірки контрольних робіт на уроках за новою програмою сприяє підвищенню математичних творчих і пізнавальних здібностей учнів, формуванню компетентнісної особистості учня, підвищенню мотивації до творчої діяльності, результативності роботи вчителя з учнями 5 класів.
Репрезентація досвіду
- Проведення шкільного методичного засідання вчителів математики з даної теми;
- Даний матеріал готується для публікації у фаховому журналі з математики;
- Матеріали можна використовувати на уроках математики в 5 класі з метою контролю знань з даних тем.