Активізація розумової діяльності на уроках математики в системі інклюзивної освіти
Активізація розумової діяльності на уроках математики в системі інклюзивної освіти
Онищенко Світлана Володимирівна, вчитель математики, кваліфікаційна категорія «спеціаліст вищої категорії», педагогічне звання «старший учитель»
Запорізький навчально-виховний комплекс «ОСНОВА» з відділенням для реабілітації дітей хворих на цукровий діабет Запорізької міської ради Запорізької області
Провідна педагогічна ідея досвіду: Питання активізації навчання учнів в системі інклюзивної освіти відноситься до числа найбільш актуальних проблем сучасної педагогічної теорії та практики. Реалізація принципу активності в навчанні математики має певне значення, адже навчання та розвиток мають діяльнісний характер, і від якості навчання, саме як діяльності, залежить результат навчання, розвитку та виховання учнів. Тому головною проблемою у вирішенні завдання підвищення ефективності та якості навчального процесу є активізація розумової діяльності учнів в системі інклюзивного навчання. ЇЇ особлива значимість полягає в тому, що навчання, яке є віддзеркаленою перетворюючою діяльністю, спрямоване не лише на сприйняття навчального матеріалу, а й на формування ставлення учня до самої пізнавальної діяльності.
Обґрунтування актуальності та перспективності досвіду: Актуальність питання полягає в тому, що активні методи навчання дозволяють використовувати всі рівні засвоєння знань: від відтворюючої діяльності через перетворюючу до головної мети – творчо-пошукової діяльності. Творчо-пошукова діяльність є більш ефективною, якщо їй передує відтворююча та перетворююча діяльність, в ході якої учні засвоюють прийоми навчання.
Науково-теоретична база досвіду: Вивчення проблеми активізації пізнавальної діяльності учнів в системі інклюзивної освіти, вирішення якої спрямовано на підвищення ефективності та якості навчання, здійснюється в різних напрямках: - розвиток та організація пізнавальної активності учнів як необхідна умова підвищення якості знань (Л.П.Арістова, Є.В.Коротаєва, І.Ф.Харламов, Т.І.Шамова, І.С.Якиманська та ін.); - організація творчо-пошукової пізнавальної діяльності учнів (В,Г.Разумовський, А.В.Усова, М.І.Махмутов та ін.); - формування пізнавальних інтересів учнів у загальнодидактичному аспекті (Р.Ш.Ахтямова, К.А.Раджапов, Г.І.Щукіна та ін.); - організація самостійної пізнавальної діяльності учнів (Б.П.Йосипов , Р.В.Олійник, П.І.Підкасистий, Н.А.Половнікова та ін.)
Стисла анотація досвіду: Автором педагогічного досвіду зроблено опис технології активного навчання, яка включає стимулюючі методи з активізації пізнавальної діяльності учнів, методи залучення кожного учасника до розумової та поведінкової активності. Вчителем визначено різні шляхи активізації пізнавальної діяльності, які у різних ситуаціях стимулюють активність і самостійність учнів. Здобутками педагогічного досвіду стали результати пошуку форм навчання, методів і прийомів з підвищення ефективності засвоєння знань з математики. Велику увагу приділено вчителем системі роботи з нетрадиційних методів і засобів навчання на уроці і позаурочний час. Педагогічний досвід містить методичні розробки нетрадиційних, проблемно-розвиваючих, особистісно-зорієнтованих уроків з математики, спрямованих на активізацію пізнавальної діяльності та розвиток мислення учнів через рефлексивне управління навчанням.
Результативність впровадження досвіду: З метою відстеження ефективності організації навчально – виховного процесу щодо організації роботи з учнями вчителем розроблено педагогічний моніторинг, результати якого виявляють спільні тенденції, недоліки у роботі та організовується корекційна діяльність. Результатом впровадження педагогічного досвіду стала активізація розумової діяльності учнів на уроках математики в системі інклюзивної освіти
Репрезентація досвіду: навчально-виховний комплекс (впровадження досвіду); районний науково-практичний семінар-практикум з теми: «Забезпечення компетентнісного підходу та психолого-педагогічний супровід учнів з початковим рівнем навчальних досягнень. Особливості корекційної роботи». обласна педагогічна виставка «Освіта Запорізького краю-2010» в номінації «Інноватика в принципах і механізмах функціонування освітнього закладу: впровадження методик та інноваційних технологій у навчально-виховний процес» (квітень 2010). Обласний науково-практичний семінар «Інклюзивна освіта – важливий чинник підвищення конкурентоспроможності на ринку праці молоді з особливими потребами» (грудень, 2013)