Провідна педагогічна ідея досвіду формування відповідального ставлення учнів до навколишнього середовища, яке будується на базі екологічної свідомості, досягається в міру вирішення в єдності наступних завдань:
- освітніх - формування системи знань про екологічні проблеми сучасності та шляхи їх вирішення;
- розвиваючих - розвиток системи інтелектуальних і практичних умінь з вивчення, оцінки стану і поліпшення навколишнього середовища своєї місцевості; розвиток прагнення до активної діяльності з охорони навколишнього середовища: інтелектуального (здатності до аналізу екологічних ситуацій ), емоційного (відношення до природи як до універсальної цінності), морального (волі і наполегливості, відповідальності);
- виховних - формування екологічної компетентності (доцільного поводження і діяльності, здорового способу життя).
Обґрунтування актуальності та перспективності досвіду: Сучасна епоха – це епоха бурхливого розвитку науки і техніки, неконтрольованого зростання населення Землі, поступової деградації природного середовища під впливом негативних антропогенних чинників. В сучасних умовах швидкість науково - технічного прогресу на кілька порядків перевищує адаптаційні можливості існуючих живих організмів. Зараз в Україні надзвичайно загострилась одна з головних проблем – проблема взаємозв’язку суспільства і природи, людини і навколишнього середовища. Все це призводить до порушення екологічної рівноваги, що складалася протягом тривалого часу і спричинює появу екологічної кризи, небезпечної для людей і довкілля. Враховуючи той факт, що Запорізький регіон є однією з найбільш навантажених областей за промисловим потенціалом, котрий обумовлений наявністю і високою концентрацією підприємств чорної й кольорової металургії, теплоенергетики, атомної енергетики, хімії, машинобудування, можна виділити наступні проблеми:
- забруднення атмосфери та водних ресурсів;
- забруднення унікальних територій та зон природної спадщини;
- підтоплення земель;
- утилізація та скидання стічних вод у виробничому, промисловому та будівельному секторах.
Науково-теоретична база досвіду: Комплексний аналіз наукової літератури засвідчив, що різноманітні аспекти екологічної освіти та виховання школярів перебували в полі зору багатьох учених:
- теорію та практику екологічного виховання учнів досліджували Л.Г.Аванесян, В.В.Коваль, М.О.Колесник, О.В.Лабенко, В.Г.Меліксетян, Д.І.Мельник, Я.В.Полякова, Л.М.Резнік, І.В.Удовиченко, С.В.Шалей;
- проблема формування екологічної культури учнів стала об’єктом вивчення таких учених, як С.Г.Лебедь, О.В.Король, І.Г.Павленко О.Л.Пруцакова, Л.В.Шаповал;
- екологічну освіту учнів у школах країн європейського регіону вивчали В.Я.Ломакович, В.В.Червонецький;
- теоретико-методичним основам екологічної освіти й виховання учнів у позашкільних навчальних закладах присвячено докторську дисертацію Г.П.Пустовіта.
Стисла анотація досвіду: за інноваційним потенціалом - модифікаційний. Формування у школярів відповідального ставлення до природи - складний і тривалий процес. Кінцевим результатом має бути не тільки оволодіння певними знаннями та вміннями, а розвиток емоційної чуйності, уміння і бажання активно захищати, покращувати, облагороджувати природне середовище. А такого екологічного виховання можна досягти тільки на основі тісного зв'язку процесу навчання на уроках і у позакласній роботі . Подібний взаємозв'язок забезпечує, крім отриманих знань, також і формування досвіду прийняття рішень і навичок поведінки. У процесі спілкування дітей з природою у них формується певний досвід. Для цього їх необхідно робити учасниками практичної природоохоронної діяльності, яка є основним сенсом екологічних ви-ховних справ. У досвіді вчителем представлена система організації навчальної та позаурочної роботи з питання виховання національної свідомості підлітків за допомогою екологічної освіти.
Результативність впровадження досвіду: у 2009 році вчитель Прокопенко С.В. внесена до книги-літопису педагогічного руху «Учитель року» у номінації «Науково-методичні досягнення»;
- 91 учень школи під керівництвом Прокопенко С.В. взяли участь всеукраїнському інтерактивному конкурсі «МАН-Юніор Дослідник» в номінації «Еколог-Юніор»: з них 36 призерів, 1 учениця стала переможцем цього конкурсу (наказ Національного Центру НАНУ МОНУ від 14.06.2013 № 30);
- обласний конкурс «Знай і люби свій край» - лауреати;
- міські конкурси: «Краса землі твоєї», «Сторінки мого краю» - лауреати;
- участь учнів школи в районних та міських акціях «Природні стежини»; «Чиста Україна – чиста Земля»; «Дзвони Чорнобиля»; «Врятуймо дітей Європи»; «Природа в небезпеці»; «Заповідні території України»; акція «Допоможемо природі»;
- виступ на міській конференції «Розвиток екологічної культури вихо-ванців в природно-науковому освітньому процесі» 29 листопада 2013 (Ботанічний сад).
Репрезентація досвіду: шкільний, районний (засідання РМЦ вчителів біології та екології), міський (конкурси, конференції), державний:
- стаття Прокопенко С.В. «Формирование нового экологического сознания» (Збірник тез доповідей XIV міжвузівської студентської наукової конференції, ЗІДМУ, 2006);
- стаття Прокопенко С.В. «Причини та джерела розвитку екологічної кризи в Україні» (журнал «Біологія» № 34 (226), 2008р.);
- стаття Прокопенко С.В. «Гурток для школярів «Я і здоровий спосіб життя» (журнал «Позашкільна освіта», №6, 2010).