Шляхи формування здоров’язберігаючої компетентності на уроках біології Мордзинська Наталія Георгіївна, вчитель біології, спеціаліст вищої категорії, педагогічне звання « старший вчитель»
Запорізький навчально – виховний комплекс № 101 Запорізької міської ради Запорізької області Директор: Швець Людмила Володимирівна Адреса: м.Запоріжжя, вулиця Бочарова 10б Телефон: 67-33-88
Провідна педагогічна ідея досвіду: досвід дозволяє розвивати й удосконалювати особисту практику учителів біології, обумовлює інтенсифікацію педагогічної діяльності, модернізує процес навчання на сучасному етапі. В описі досвіду визначено основні види діяльності вчителя та учня, які забезпечують формування здоров’язберігаючої компетенції, запобігаючи перевантаження школярів та вчителів та раціонально використовуючи час. Практична значущість досвіду полягає в тому, що впроваджуючи здоров’язберігаючи технології на уроках та в позаурочний час, в учнів формуються конкретні навички, позитивна поведінка щодо збереження та зміцнення здоров’я, вміння продуктивно організовувати власне життя, вести здоровий спосіб життя, бажання зробити навколишнє середовище позитивним та безпечним для здоров’я. Обґрунтування актуальності та перспективності досвіду: на сучасному етапі розвитку шкільної освіти використання набутих знань і вмінь у повсякденному житті - компетентність, має особливо важливе значення. Науково-теоретична база досвіду: теоретичними засадами досвіду виступає аналіз досліджень таких вчених: Серікова В.В., Дригайло С.М., Кучер Л.І. та теоретичні викладки вчених відносно особливостей формування здоров’язберігаючої компетенції у школярів. Методологічною основою дослідження являються праці вчених - дидактів: Бабанського Ю.К., Подможеної С.І., Шаповаленко С.Т., Тихонова І.І. Стисла анотація досвіду: за інноваційним потенціалом досвід роботи комбі-наторний. В основу досвіду покладено впровадження компетентнісно орієнтованого підходу до навчання біології, а саме формування здоров’язберігаючої компетентності особистості учнів шляхом впровадження інноваційних технологій навчання. В досвіді роботи висвітлені етапи формування здоров’язберігаючої компетентності та запропоновані практичні завдання для вчителів за окремими розділами програми, які є шляхами її формування. Запропоновані в досвіді практичні експерименти, проблемні завдання, біологічні диктанти, групова робота за методикою «бумеранг», бліц - опитування, інтерактивна методика «мозковий штурм», ланцюжок міркувань, термінологічні естафети, графічні диктанти мобілізують резерви розумової діяльності школярів, підсилюють пізнавально - оціночне сприйняття інформації, формують в учнів необхідні знання, вміння та навички здорового способу життя та навчаюь їх використовувати отримані знання в повсякденному житті Результативність впровадження досвіду: продуктивна педагогічна ідея, дає можливість визначити вимоги до формування здоров’язберігаючої компетентності, яка розвивається й удосконалюється упродовж усього життя , але уроки біології - це основа її ефективного формування. Також сприяє формуванню в учнів уявлення про практичне значення біологічних знань – як наукових основ здорового способу життя. Репрезентація досвіду: Запорізький навчально – виховний комплекс № 101 Запорізької міської ради Запорізької області виступ на методичному об’єднані вчителів оздоровчо - естетичного напрямку та під час засідання педагогічної та методичної ради закладу, районний методичний центр вчителів біології Шевченківського району під час семінару, презентація досвіду під час районного етапу конкурсу «Вчитель року» 3 місце.
|