Логіко-смислове структурування навчального матеріалу як ефективний засіб якісного навчання учнів при вивченні хіиії та біології
Логіко-смислове структурування навчального матеріалу як ефективний
дидактичний засіб якісного навчання учнів при
вивченні хімії та біології
ПІБ: Тарасова Ірина Олександрівна. Посада: учитель хімії. Педагогічна категорія, звання: спеціаліст вищої категорії, старший вчитель.
Запорізький
навчально-виховний комплекс з відділенням для реабілітації дітей хворих
на цукровий діабет Запорізької міської ради Запорізької області.
Директор: Любімова Алла Володимирівна. Адреса: І корпус - 69000, м. Запоріжжя, вул. Якова Новицького, 9; ІІ корпус – 69035, м. Запоріжжя, вул..Сталеварів, 29. Телефони: (061)233-14-77, (061)233-25-24, (061)234-01-04 Факс: (061)233-14-77; E-mail: osnovazp@mail.ru Сайт: https://sites.google.com/site/znvkosnova/
Провідна педагогічна ідея досвіду:
Структурування навчальної інформації в стислому вигляді надає
можливість забезпечити системний підхід до вивчення як предмета в
цілому, так і кожної окремої теми. Це забезпечує усвідомлене
ставлення в учнів до навчального матеріалу, чітко визначає об’єкти
навчання, взаємозв’язки між ними. Застосування природних механізмів
засвоєння інформації сприяє розвитку інтелекту дитини, вербальних
здібностей, забезпечує розуміння предмета. Учні у процесі самостійної
пізнавальної діяльності можуть не лише слухати вчителя, але й працювати з
підручником, запам’ятовуючи і відтворюючи вивчений матеріал у вигляді
опорних схем, конспектів, таблиць, тощо. Учні можуть виконувати
завдання, поставлені не тільки вчителем, а й за власною ініціативою на
основі пізнавального інтересу та внутрішньої мотивації. Обґрунтування актуальності та перспективності досвіду:
У сучасному суспільстві підвищуються вимоги до рівня загальної освіти
людини. Вивчення хімії спрямовується на виконання таких завдань, як:
розвиток особистості учня, його природних задатків, інтелекту, здатності
до самоосвіти; формування екологічної культури, навичок безпечного
поводження з речовинами у побуті та на виробництві; розкриття ролі хімії
в умовах розвитку суспільного господарства та забезпечення добробуту
людини. Для успішного вирішення цих завдань потрібно дотримуватися
умови, що кожний урок хімії повинен мати таку спрямованість, яка б
забезпечила формування та розвиток в учнів інтересу до предмета. Науково-теоретична база досвіду:
Педагогічний досвід базується: на теорії, що розкриває психологічні
механізми розвитку особистості як суб'єкта (Л.С.Виготський,
А.Н.Леонтьєв, А.В.Петровський С.Л.Рубінштейн); на теорії поетапного
формування розумових дій (П.Я.Гальперін, Н.Ф.Тализіна); методологічних
основах структурування, як способу побудови зако¬но¬мірних зв’я¬з¬ків
між складовими частинами предметів і явищ об’єк¬тив¬но¬го
світу(Беспалько В.П., Борисов В.І., Гончаренко С.У., Золотухіна Н.Ф); на
системному підході до структурування змісту фундаментальних дисциплін
(Зоріна Л.Я., Зуєва М.В, Савельєва Л.В., Сохор А.М., Фролова Т.В. та
інші); на застосуванні фреймових технологій для представлення
структурованих знань (за М.Мінскі). Стисла анотація досвіду: Методична
розробка вчителя складається з аналізу сучасних підходів до викладання
предметів природничих наук, теоретичного обґрунтування проблеми,
створення психолого-педагогічних умов для організації логіко-смислового
структурування, переліку навчальних матеріалів для складання опорних
схем, дидактичного посібника з використанням ТРВЗ на уроках хімії та
творчих робіт учнів. Матеріали досвіду зବбезпечують належний рівень
сис¬темності знань учнів, допомагають здійснити чітку фіксацію основних і
допоміжних змістових од謬ниць у зручній фор¬мі, візуально
репрезентують структурно-логічні зв'язки при вивченні навчальних тем.
Методичні матеріали забезпечують зростання якості засвоєння знань
учнів, їх глиб¬ше розуміння суті та взаємозв'язку явищ на основі
струк¬турно-логічних схем і алгоритмів. Результативність впровадження досвіду: Використання
опорних схем дає змогу урізноманітнити уроки хіміі та біологіі,
підвищити ефективність знань учнів з хімії, біології та інформаційних
технологій, підвищити мотивацію до вивчення предметів, розвинути
креативні здібності та здатність вирішувати винахідницькі задачі
нетрадиційними засобами. Репрезентація досвіду: Методичну розробку презентовано: •
на V міській педагогічній виставці «Науково-методичне забезпечення
оцінки результативності освітньої діяльності навчального закладу»
(2010р, відзначено дипломом управління освіти і науки Запорізької
міської ради); • презентація на педагогічний раді НВК
«Науково-дослідницька діяльність педагога та учня як один з невідємних
складників успішного розвитку НВК» ( листопад, 2013); • на засіданні творчої групи НВК «Освіта за інтересами» (жовтень 2012); Матеріали
досвіду опубліковано на сайті «Материалы для учителя: тематическое
планирование, методические разработки, сценарии» (2012)