Провідна ідея досвіду: Організація самоосвітньої діяльності учнів на уроках хімії сприяє реалізації компетентнісного підходу, підвищенню результативності навчально-виховного процесу.
Обгрунтування актуальності та перспективності досвіду: Реалізація завдань модернізації навчально-виховного процесу, підвищення якості природничо-математичної освіти вимагає створення умов для свідомого оволодіння учнями ефективними способами навчальної діяльності, прояву самостійності, відповідальності за результати, мотивації до безперервної освіти. Тому актуальним є діяльнісний підхід, який задає принципово іншу логіку організації освіти - переведення учня в позицію суб’єкта навчально-виховного процесу, що передбачає формування умінь визначати мету, планувати свою роботу, організовувати, коригувати, контролювати, аналізувати й оцінювати її результат. Одним із найбільш ефективних шляхів реалізації даного підходу є організація самоосвітньої діяльності, що потребує виконання вчителем оновлених функцій: сприяння навчанню, проектування спільно з учнем індивідуального освітнього маршруту, координації діяльності суб’єктів освітнього процесу.
Науково-теоретична база досвіду: досвід базується на концепції підвищення можливостей Р.Фейєрстона, яка полягає у пробудженні природного прагнення до навчання за допомогою задач, які розвивають здібності, ідеї гуманно-особистісного підходу Ш.О. Амонашвілі та розвивального навчання І.С.Якиманської, дослідженнях специфіки засвоєння предметних знань, умінь, навичок Н.Ф.Тализіної, організації самоосвітньої діяльності Н.В.Бухлової.
Стисла анотація досвіду: За інноваційним потенціалом досвід є мо-дифікаційним, передбачає удосконалення відомих ідей, методик, технологій. Технологія діяльності вчителя полягає у забезпеченні діяльнісного підходу шляхом організації самостійної роботи на уроках хімії на основі модульної технології. Це дає можливість реалізувати принцип диференціації, створити психологічно комфортний режим навчання, сприяє формуванню у кожного учня почуття успішності.
Вчителем структуровано матеріал програми на окремі логічно завершені етапи, визначено мету, зміст, форми і способи навчальної діяльності на кожному з них. Поетапне формування самоосвітніх навичок здійснюється шляхом використання розробленого учителем методичного комплексу, який складається з опорних планів-конспектів, «Листка можливостей учня», «Картки самооцінки», карти результатів навчальної діяльності з теми (на виставку планується представити дані матеріали для 7 класу).
Використання опорних планів-конспектів для самостійної роботи учнів над темою уроку передбачає розвиток самоосвітніх умінь та навичок: працювати за алгоритмом, планом; складати конспект; використовувати прийоми смислового перетворення тексту, прийоми запам’ятовування та зосередження уваги, які спираються на володіння різними видами самоконтролю. Така форма засвоєння навчального матеріалу забезпечується поетапним індивідуальним консультуванням, контролем і корекцією роботи учнів відповідно до рівня їхньої готовності до самоосвітньої діяльності.
З метою стимулювання учнів до діяльності, самоконтролю та рефлексії, що поступово переходять у самоуправління, організовується робота учнів з «Листом можливостей». Зміст її полягає у виборі учнем видів самостійної роботи з визначених ним питань теми, які викликають утруднення. Аналіз «Листів можливостей» дає вчителеві інформацію про ступінь вмотивованості, потенційні можливості, адекватність самооцінки учнів, що дозволяє при плануванні навчального процесу врахувати особливості розвитку кожного, створити умови для результативної роботи.
Наприкінці вивчення теми учні працюють з «Карткою самооцінки», у якій визначено основні питання теми, критерії, за якими учень може оцінити свій рівень знань з кожного питання, та завдання для самоперевірки. Результати самооцінки дають можливість окреслити завдання попередньої корекції(перед контрольною роботою), конкретизувати зміст підготовки до перевірки знань, визначити рівень самооцінки (у порівнянні з результатами контрольної роботи). За підсумками контрольної роботи вчителем проводиться детальний аналіз засвоєння основних питань теми кожним учнем, планується корекційна робота щодо опанування змісту навчального матеріалу, володіння здатністю контролювати хід свого інтелектуального розвитку, ставити нові перспективні завдання.
Результативність впровадження досвіду:
Використання запропонованої системи роботи з формування самоосвітніх навичок дозволяє вирішувати наступні завдання:
- підвищення мотивації до вивчення хімії,
- забезпечення діагностичного підходу, врахування особистісних рис характеру та індивідуальних можливостей учнів,
- зниження рівня тривожності, формування комфортної психологічної атмосфери, побудованої на принципах співпраці з учителем та однокласниками,
- стимулювання мисленнєвих дій учнів, розвиток умінь самостійно планувати, здійснювати, аналізувати та оцінювати свою діяльність,
- підвищення результатів навчальної діяльності учнів.
Репрезентація досвіду:
Досвід представлено на засіданні педагогічної ради ЗОШ № 86 м. Запоріжжя (листопад 2013 р.)