Навчання екології має бути активним, цікавим, раціональним, максимально наближеним до життя.
Виховання і розвиток творчого потенціалу та соціальної активності особистості, формування системи її гуманістичних цінностей, у якій цінність природи і людини визначаються як провідні, можливе шляхом організації експериментально-пошукової діяльності.
Використання в навчально-виховному процесі експериментально-пошукової діяльності дає змогу організувати роботу таким чином, щоб діти навчились самостійно бачити зв’язки в природі, знаходити правильні рішення у проблемних ситуаціях.
Обґрунтування актуальності та перспективності досвіду:
Загострення протиріч взаємодії людини з природою, поглиблення екологічної кризи обумовили тенденції гуманізації та екологізації науки і практики.
Основна мета екологічного виховання: навчити дитину розвивати свої знання законів живої природи, розуміння суті взаємин живих організмів з навколишнім середовищем і формування умінь управляти фізичним і психічним станом.
Розв’язання екологічних проблем великою мірою залежить від рівня екологічної свідомості та культури населення. Як зауважив Ж.Б. Ламарк: «Невігластво – ось, без сумніву, перше і основне джерело майже всього нашого нещастя, особливо відтоді, коли ми почали жити суспільним життям».
Формування екологічного світогляду школярів підвищує рівень відповідальності учнів за чистоту і красу свого рідного міста, прищеплює любов до рідного краю.
Науково-теоретична база досвіду:
Теоретичними основами досвіду є наукові праці, що стосуються концепції екологічного імперативу сучасної цивілізації (В.І.Вернадський, М.М.Моісєєв, А.О.Горєлов); педагогічних закономірностей і принципів виховного процесу (Ю.К.Бабанський, І.Д.Бех, І.П.Підласий); теорії екологічної освіти і виховання (А.Н.Захлєбний, І.Д.Звєрєв, І.Т.Суравєгіна); психологічних закономірностей формування суб’єктивного ставленні особистості до природи (С.Д.Дерябо, В.О.Ясвін); світоглядного значення інтеграції природничо-наукової освіти (К.Ж.Гуз, В.Р.Ільченко, Т.О.Пушкарьова). В основі екологічних проектів - ідеї особистісно-зорієнтованого підходу до виховання учнів, положеннях Національної доктрини розвитку освіти України у ХХІ столітті, Концепції національного виховання дітей та молоді в національній системі освіти, Концепції екологічної освіти в Україні.
Стисла анотація досвіду:
Технологія досвіду забезпечує найбільш оптимальну взаємодію з учнями в процесі експериментально-пошукової діяльності, що дозволяє реалізувати в роботі навчально-виховні завдання.
Етапи реалізації досвіду з проблеми формування екологічного світогляду школярів:
І етап – Аналіз програмного матеріалу з метою відбору тем організації пошукової позаурочної діяльності.
ІІ етап – Пошук методик організації експериментально-пошукової діяльності, створення власних підходів до вирішення проблеми розвитку творчої активності школярів.
ІІІ етап – Розробка творчих завдань для школярів з метою організації самостійної експериментально-пошукової діяльності.
ІV етап – Планування та проведення екологічних заходів.
V етап – Виконання та подальший аналіз результатів творчих досліджень (презентацій, фоторепортажів, екоплакатів, рефератів, соціологічних досліджень, участі в екологічних акціях).
Інноваційні технології, що використовуються вчителем: особистісно-орієнтовне навчання, проектні технології, інтерактивні технології (в тому числі використання комп’ютерних технологій), технології критичного мислення та розвиваючого навчання, ігрова технологія.
На виставці планується представити звіти учнівських проектів: «Міські квіти», «Моє довкілля – моє майбутнє», «Пташине царство» (2012р., 2013р.), «Історія руху на захист тварин в Україні», «Дивовижний світ».
Результативність впровадження досвіду:
Робота над екологічними проектами розвинула трудові навички школярів, підвищила рівень відповідальності дітей за красу і чистоту рідного міста. Експериментально-пошукова діяльність сприяла вихованню і розвитку творчого потенціалу та соціальної активності особистості. Діти з високою відповідальністю брали участь у міських екологічних проектах: «Міські квіти» (2012р. - ІІ місце), «Пташине царство» (2012р. – ІІ місце, 2013р.), «Екологічний вектор» (2012р.- ІІ місце на районному етапі, 2013р.- І місце на міському етапі), «Зелена хвиля» (2013р.).
Репрезентація досвіду:
Досвід репрезентований на шкільному, районному, міському та обласному рівнях.
РМО вчителів хімії:
Доповідь «Інноваційні технології навчання на уроках хімії»(березень 2012 р.)
Презентація розробки інтегрованих завдань екологічного характеру з хімії для учнів 8 кл.(березень 2013 р.),
РМО вчителів біології: доповідь «Організація проектної діяльності учнів на уроках біології та у позаурочний час» (жовтень 2013 р.)
Батьківський лекторій: виступ «Екологічне виховання в родині» (квітень 2013р.).
Виступ:«Освіта: місце і роль у формуванні нового екологічного мислення в контексті вимог здорового життєвого середовища» (листопад 2013 року, ЗНТУ).
Стаття «Формування екологічного світогляду шляхом експериментально-дослідної діяльності» та екологічний проект «Моє довкілля – моє майбутнє» розміщені на інтернет-ресурсі ЗапоВікі (червень 2013 р.).
Опис досвіду вчителя за даною темою був представлений на науково-методичній раді ЗОІППО (квітень 2012 р.).