Міська виставка
педагогічних технологій
Запоріжжя, 2016
Каталог статей
Навігація

Номінації виставки
Українська та російська філологія [83]
Історія і правознавство [27]
Математика [32]
Фізика, астрономія [15]
Географія та економіка [29]
Інформатика [16]
Іноземні мови [62]
Хімія, біологія, екологія [38]
Фізичне виховання та основи здоров'я [20]
Музика, образотворче мистецтво [18]
Трудове навчання [9]

Форма входу


Погода у місті

Пошук

Статистика

Вітаю Вас, Гість · RSS 15.08.2020, 15:07

Головна » Статті » Специфіка навчальних предметів » Хімія, біологія, екологія

Формування екологічного світогляду школярів

Формування екологічного світогляду школярів шляхом експериментально-пошукової діяльності



Божко Неля Анатоліївна, вчитель біології та хімії

спеціаліст І категорії
 
Запорізька загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів № 76 Запорізької міської ради Запорізької області

Директор школи: Клеха Людмила Вікторівна 
Адреса: проспект Леніна, 154-Г 

Провідна педагогічна ідея досвіду: 
Навчання екології має бути активним, цікавим, раціональним, максимально наближеним до життя.
Виховання і розвиток творчого потенціалу та соціальної активності особистості, формування системи її гуманістичних цінностей, у якій цінність природи і людини визначаються як провідні, можливе шляхом організації експериментально-пошукової діяльності. 
Використання в навчально-виховному процесі експериментально-пошукової діяльності дає змогу організувати роботу таким чином, щоб діти навчились самостійно бачити зв’язки в природі, знаходити правильні рішення у проблемних ситуаціях. 

Обґрунтування актуальності та перспективності досвіду: 
Загострення протиріч взаємодії людини з природою, поглиблення екологічної кризи обумовили тенденції гуманізації та екологізації науки і практики. 
Основна мета екологічного виховання: навчити дитину розвивати свої знання законів живої природи, розуміння суті взаємин живих організмів з навколишнім середовищем і формування умінь управляти фізичним і психічним станом. 
Розв’язання екологічних проблем великою мірою залежить від рівня екологічної свідомості та культури населення. Як зауважив Ж.Б. Ламарк: «Невігластво – ось, без сумніву, перше і основне джерело майже всього нашого нещастя, особливо відтоді, коли ми почали жити суспільним життям».
Формування екологічного світогляду школярів підвищує рівень відповідальності учнів за чистоту і красу свого рідного міста, прищеплює любов до рідного краю.

Науково-теоретична база досвіду: 
Теоретичними основами досвіду є наукові праці, що стосуються концепції екологічного імперативу сучасної цивілізації (В.І.Вернадський, М.М.Моісєєв, А.О.Горєлов); педагогічних закономірностей і принципів виховного процесу (Ю.К.Бабанський, І.Д.Бех, І.П.Підласий); теорії екологічної освіти і виховання (А.Н.Захлєбний, І.Д.Звєрєв, І.Т.Суравєгіна); психологічних закономірностей формування суб’єктивного ставленні особистості до природи (С.Д.Дерябо, В.О.Ясвін); світоглядного значення інтеграції природничо-наукової освіти (К.Ж.Гуз, В.Р.Ільченко, Т.О.Пушкарьова). В основі екологічних проектів - ідеї особистісно-зорієнтованого підходу до виховання учнів, положеннях Національної доктрини розвитку освіти України у ХХІ столітті, Концепції національного виховання дітей та молоді в національній системі освіти, Концепції екологічної освіти в Україні.

Стисла анотація досвіду:
Технологія досвіду забезпечує найбільш оптимальну взаємодію з учнями в процесі експериментально-пошукової діяльності, що дозволяє реалізувати в роботі навчально-виховні завдання.
Етапи реалізації досвіду з проблеми формування екологічного світогляду школярів:
І етап – Аналіз програмного матеріалу з метою відбору тем організації пошукової позаурочної діяльності.
ІІ етап – Пошук методик організації експериментально-пошукової діяльності, створення власних підходів до вирішення проблеми розвитку творчої активності школярів.
ІІІ етап – Розробка творчих завдань для школярів з метою організації самостійної експериментально-пошукової діяльності.
ІV етап – Планування та проведення екологічних заходів.
V етап – Виконання та подальший аналіз результатів творчих досліджень (презентацій, фоторепортажів, екоплакатів, рефератів, соціологічних досліджень, участі в екологічних акціях).
Інноваційні технології, що використовуються вчителем: особистісно-орієнтовне навчання, проектні технології, інтерактивні технології (в тому числі використання комп’ютерних технологій), технології критичного мислення та розвиваючого навчання, ігрова технологія. 
На виставці планується представити звіти учнівських проектів: «Міські квіти», «Моє довкілля – моє майбутнє», «Пташине царство» (2012р., 2013р.), «Історія руху на захист тварин в Україні», «Дивовижний світ».

Результативність впровадження досвіду: 
Робота над екологічними проектами розвинула трудові навички школярів, підвищила рівень відповідальності дітей за красу і чистоту рідного міста. Експериментально-пошукова діяльність сприяла вихованню і розвитку творчого потенціалу та соціальної активності особистості. Діти з високою відповідальністю брали  участь у міських екологічних проектах: «Міські квіти» (2012р. -  ІІ місце), «Пташине царство» (2012р. – ІІ місце, 2013р.), «Екологічний вектор» (2012р.- ІІ місце на районному етапі, 2013р.- І місце на міському етапі), «Зелена хвиля» (2013р.). 

Репрезентація досвіду:  
Досвід репрезентований на шкільному, районному, міському та обласному рівнях. 
РМО вчителів хімії:   
  1. Доповідь «Інноваційні технології навчання на уроках хімії»(березень 2012 р.)
  2.  Презентація розробки інтегрованих завдань екологічного характеру з хімії для учнів 8 кл.(березень 2013 р.), 
РМО вчителів біології: доповідь «Організація проектної діяльності учнів на уроках біології та у позаурочний час» (жовтень 2013 р.)
Батьківський лекторій: виступ «Екологічне виховання в родині» (квітень 2013р.). 
Міська екологічна конференція:
  1. Виступ: «Моє довкілля – моє майбутнє» (квітень 2013 року, ЗЗШ №20),
  2. Виступ:«Освіта: місце і роль у формуванні нового екологічного мислення в контексті вимог здорового життєвого середовища» (листопад 2013 року, ЗНТУ). 
Стаття «Формування екологічного світогляду шляхом експериментально-дослідної діяльності» та екологічний проект «Моє довкілля – моє майбутнє» розміщені на інтернет-ресурсі ЗапоВікі (червень 2013 р.). 
Опис досвіду вчителя за даною темою був представлений на науково-методичній раді ЗОІППО (квітень 2012 р.). 


Категорія: Хімія, біологія, екологія | Додав: Zhovt1 (20.01.2014)
Переглядів: 1149 | Теги: природоохоронні заходи, екологія, екологічні проекти, екологічний світогляд, любов до рідного краю, Жовтневий, експериментально-пошукова діяльніст | Рейтинг: 3.4/91
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
IAMЦ © 2020