Міська виставка
педагогічних технологій
Запоріжжя, 2016
Каталог статей
Навігація

Номінації виставки
Українська та російська філологія [83]
Історія і правознавство [27]
Математика [32]
Фізика, астрономія [15]
Географія та економіка [29]
Інформатика [16]
Іноземні мови [62]
Хімія, біологія, екологія [38]
Фізичне виховання та основи здоров'я [20]
Музика, образотворче мистецтво [18]
Трудове навчання [9]

Форма входу


Погода у місті

Пошук

Статистика

Вітаю Вас, Гість · RSS 11.08.2020, 08:45

Головна » Статті » Специфіка навчальних предметів » Історія і правознавство

Застосування функціонально-системного підходу і ейдетичних прийомів запам'ятовування
Застосування функціонально-системного підходу і ейдетичних прийомів запам'ятовування у викладанні історії


Петриковська Тетяна Павлівна, учитель історії, спеціаліст ІІ категорії.


Приватний комплекс безперервної освіти «Школа «ЭйдоС»
Директор:              Грединарова Олена Михайлівна

Адреса:                    вул. Нижньодніпровська, 4а, м. Запоріжжя, Україна, 69091
Телефон:                (061) 220-02-13, 220-90-04
Факс:                       220-06-37
Е-mail:                     eidos-zp@ukr.net



Провідна педагогічна ідея досвіду:
Для того, щоб бути успішними та ефективними, діти, народжені в останні десятиліття, повинні вміти швидко сприймати, засвоювати та творчо аналізувати великий обсяг інформації для прийняття рішень в життєвих ситуаціях. 
У даному досвіді передбачається відношення до історії не тільки як до фактологічної науки, але як до науки, завдяки якій формується критичне мислення, аналітичні та прогностичні здібності.  
Навчання історії, побудоване тільки на засвоєнні конкретних фактів є неефективним, бо факти швидко застарівають, а їх обсяг прагне до нескінченності. Історія, як і педагогіка в цілому, повинна бути не фактологічною, а методологічною. Школяра необхідно озброїти методологією дослідження (пізнання) навколишнього світу. Такою методологією може бути функціонально-системний підхід(ФСП). ФСП, розвиваючи всі компоненти структури мислення дитини, дозволяє розглядати досліджуваний історичний об'єкт (подія, факт, особистість) у системі, сутнісно розуміти його передумови, зв'язок з іншими об'єктами, можливі шляхи розвитку.
Процес навчання з використанням функціонально-системного підходу (далі - ФСП), сприяє формуванню у  учнів певних універсальних прийомів і операцій мислення: аналізу і синтезу, порівняння, абстракції і конкретизації, судження, та інші глибокі психологічні процеси. Використання даної методики та схеми-моделі (авторська розробка Грединарової О.М.) у навчанні історії, сприяє розвитку продуктивності мислення школярів, високій інтелектуальній активності, спонукає до самостійної діяльності. Так, учні середньої ланки вже цілком можуть опанувати способи ущільнення і розгалуження інформації, опанувати прийомами сходження від конкретного знання до системоформуючого і навпаки, фіксувати інформацію в узагальненій схемі і використовувати схему як опорний конспект (далі це дуже важливо для підготовки до ЗНО). 
Дуже важливю на уроках історії є робота з поняттями. Поняття - одна з логічних форм мислення, вищий рівень узагальнення інформації. Засвоєння понять найчастіше викликає певні труднощі в учнів. Робота з поняттям може стати більш продуктивною, якщо педагог буде використовувати ФСП, приклади такої роботи також представлені у досвіді.

Обґрунтування актуальності та перспективності досвіду: 
         Виходячи із сучасних реалій, людина, вступаючи в доросле життя, повинна володіти ефективними інструментами обробки та аналізу інформації та техніками творчості. Системне мислення - не справа вільного вибору, а необхідність. Авторська схема-модель функціонально-системного підходу - це інструмент системного аналізу об'єктів, предметів, явищ. Вона ефективно використовується при роботі з понятійним і термінологічним матеріалом. Схема-модель ФСП допомагає структурувати набуті і нові знання учнів.
      Працюючи за ФСП, ми, в першу чергу, формуєму універсальні компетенції, що є завданням, поставленим державою перед освітянами:
  • організованість і критичність мислення;
  • висока здатність до самонавчання і швидкого освоєння нових знань і навичок; 
  • системний підхід до вирішення проблем; 
  • вміння швидко орієнтуватися і знаходити вихід в незвичних ситуаціях; 
  • здатність вирішувати завдання, не обмежуючись вузькою професійною спрямованістю; 
  • впевненість у своїх силах і вміннях
Найбільш вдалий час для оволодіння цими інструментами і техніками - шкільний вік, і школа повинна навчити дітей використовувати ці техніки спочатку для засвоєння шкільного матеріалу, поступово формуючи гармонійно розвинену компетентну особистість.
      Робота за ФСП мотивує до самостійності в пошуці і придбанні знань, їх систематизації, тобто сприяє оволодінню учнями універсальними способами  навчального пізнання, елементарними способами наукової організації розумової праці: робота з інформаційними джерелами; виконання творчих робіт пошукового, дослідницького характеру; інтеграція нових знаннь в систему вже засвоєних.

Науково-теоретична база досвіду:
Розробником науково-теоретичної бази та керівником практичного запровадженя ФСП у школі є директор школи, доцент, кандидат психологічних наук, доцент кафедри психології Грединарова О.М., автор методичного посібника для педагогів, психологів і студентів «Схема-модель функціонально-системного підходу як інструмент систематизації знань учнів і формування системного і творчого мислення».     
Теоретичною базою для запровадження ейдетики у школі стали науково-теоретичні роботи та практичні семінари доктора педагогічних наук, професора російської академії енциклопедій, засновника «Школи Ейдетики», наукового консультанта з запрвадження ейдетики в Школі «ЕйдоС» Матюгіна І.Ю.
 
Стисла анотація досвіду:
Представлений досвід є комбінованим. У роботі викладено технологію застосування функціонально-системного підходу і ейдетичних прийомів запам'ятовування у викладанні історії. Технологія включає в себе колективне міні дослідження за ФСП і наводиться приклад готової схеми-моделі за змістом теми уроку. Кожен елемент схеми формулюється учнями на основі вивчення джерел, аналізу тексту підручника, евристичних питань вчителя, логічних висновків учнів. Після оформлення всієї схеми або її частини учні спільно з учителем підбирають ейдетичний прийом для запам'ятовування цієї інформації (малюнки, складають римовані та прозові мініатюри з вміщеним матеріалом для запам’ятовування, малюють піктограми, «розвішують» матеріал за методом «Римської кімнати»). Ейдетичні прийоми логічно використовувати при запам'ятовуванні назв, дат, ключових позицій, понять і термінів.

Досвід має практичне спрямування і включає в себе низку розробок уроків:
  • «Великі географічні відкриття» - Всесвітня історія, 8 кл.;
  • «Люблінська унія» - Історія України, 8 кл.;
  • «Берестейська церковна унія» - Історія України, 8 кл.;
  • «Козацтво» - Історія України, 8 кл.;
  • «Тоталітаризм» - Всесвітня історія, 10 кл.;
  • «Топографія запорізького краю» - Всесвітня історія, 10 кл..

Результативність впровадження досвіду:
Систематичне використання схеми-моделі ФСП у вивченні історії формує у дітей вміння кожен факт в історії розглядати в системі інших історичних подій; навчає бачити і розуміти їх складові: передумови, аналогії, типовості і оригінальності, наслідки; навчає використовувати історію в прогностичних цілях.

Робота за схемою-функціонально - системного підходу дає наступні можливості, які є універсальними:
  1. Опис предметів, об'єктів.
  2. Визначення суті понять.
  3. Виявлення істотних взаємозв'язків і відносин між елементами об'єкта дослідження, виявлення прихованих взаємозв'язків.
  4. Порівняння з іншими об'єктами, створення аналогій і метафор.
  5. Удосконалення об'єктів дослідження.
  6. Проведення генетичного аналізу (розгляд об'єкта в розвитку).
  7. Створення великої кількості асоціацій в різних категоріях.
  8. Складання загадок.
  9. Створення оповідань, есе.
  10. Складання структурної відповіді на уроці, іспиті.
  11. Створення алгоритму подачі інформації.
  12. Створення алгоритмів вирішення нестандартних завдань.

Репрезентація досвіду:
      Досвід було представлено на  ІХ Міжнародній науково-практичній конференції з TRIZ-педагогіки і ейдетики,  на семінарах, які було проведено для вчителів України та близького зарубіжжя в її рамках (жовтень, 2013р.), елементи розробок з даного досвіду наведено як приклад в методичному посібнику для педагогів, психологів і студентів «Схема-модель функціонально-системного підходу як інструмент систематизації знань учнів і формування системного і творчого мислення».     

Категорія: Історія і правознавство | Додав: ShPP (30.01.2014)
Переглядів: 1064 | Теги: функціонально-системний підхід, Школа «ЕйдоС», схема-модель, Запоріжжя, системний підхід, універсальні компетенції, ейдетичні прийоми, генетика, ейдетика | Рейтинг: 3.4/82
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
IAMЦ © 2020