Міська виставка
педагогічних технологій
Запоріжжя, 2016
Каталог статей
Навігація

Номінації виставки
Українська та російська філологія [83]
Історія і правознавство [27]
Математика [32]
Фізика, астрономія [15]
Географія та економіка [29]
Інформатика [16]
Іноземні мови [62]
Хімія, біологія, екологія [38]
Фізичне виховання та основи здоров'я [20]
Музика, образотворче мистецтво [18]
Трудове навчання [9]

Форма входу


Погода у місті

Пошук

Статистика

Вітаю Вас, Гість · RSS 11.08.2020, 08:48

Головна » Статті » Специфіка навчальних предметів » Історія і правознавство

Технології критичного мислення на уроках історії

Впровадження технології критичного мислення на уроках  історії і правознавства в умовах компетентісної освіти


вчитель вищої категорії, старший вчитель
Трегубенко Тетяна Ігорівна

Запорізька загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів № 76 Запорізької міської ради Запорізької області

Директор школи Клеха  Людмила Вікторівна

Адреса: проспект Леніна, 154-Г 
Тел. 62-24-72   

Провідна педагогічна ідея досвіду: Розвиток в учнів критичного мислення, здатність до творчого рішення складних задач в різних галузях діяльності через впровадження методик, які  сприяють розвитку особистості кожного учня.

Обґрунтування  актуальності та перспективності досвіду:  Однією з найгостріших проблем, яка стоїть перед сучасною школою, на мою думку, є проблема розвитку навичок критичного мислення в учнів. Падіння моралі в суспільстві, що спостерігається останнім часом, призводить до стрімкого зростання дезінформації. Дуже часто нам пропонується делікатно упакована неправда, яка виглядає доволі правдоподібно. Отже, уміння критично мислити важливе саме сьогодні, коли через засоби масової інформації відбувається витончена і цілеспрямована обробка суспільної свідомості, розгортаються підготовлені професіоналами широкомасштабні рекламні кампанії. Молодій людині у світі неправди, підступності, лицемірства і жорстокості легко не тільки загубитися, а й оступитися. Отже, в наш час особливо актуальним є вміння критично мислити, а саме: ставити запитання, знаходити на них аргументовані відповіді, приймати незалежні й  продумані рішення.
Важко уявити сьогодні сферу життя, яка б не потребувала від людини здатності ясно мислити. Проте, слід  зізнатися, що наша система освіти рідко надає можливість учням навчитися мислити більш продуктивно. Особливо це стосується наук гуманітарного напрямку. Наші навчальні заклади традиційно вимагають, щоб учні запам’ятовувати і відтворювали інформацію. Як свідчить досвід моєї педагогічної практики, переважна більшість учнів не володіє такими логічними операціями мислення, як аналіз, синтез, узагальнення, порівняння. І ми, вчителі, повинні потурбуватися про те, як підготувати  майбутніх громадян до життя, до серйозних викликів сьогодення. Справжніми рушіями суспільного прогресу стануть не ті, хто завчив формули, дати, поняття, а ті, хто вміє ставити перед собою проблеми і найраціональніше їх вирішувати.
Отже, критичне мислення –  наукове мислення, суть якого полягає у прийнятті ретельно обміркованих та зважених рішень стосовно довіри до будь-якого твердження: мусимо ми його прийняти чи відкинути або відкласти, а також ступінь упевненості, з яким ми це робимо. 
Теорія критичного мислення передбачає необхідність показати учневі, як мислити для того, щоб знайти власні шляхи вирішення проблем та життєвих ситуацій. Передбачається, що учень самостійно виробляє і зберігає в пам’яті  стратегії та підходи до здобуття, оцінки й використання інформації. Це вимагає від учителя змінити роль викладача знань та тренера навичок і стати посередником, провідником і компаньйоном учня в пошуках знань, заохочувати мислити його самостійно, вживати й застосовувати на практиці те,що виявлено в процесі пошуку.

Науково-теоретична база досвіду: Критичне мислення є винаходом американських психологів. У цій галузі працювали видатні дослідники, зокрема Д. Халперн, С.Міллер, Дж. Андерсон,    Дж. Брунер та ін.. У США давно втілюють у життя широкомасштабні проекти щодо навчання критичного мислення і накопичено чималий досвід у цьому.
Для української дидактики ідея критичного мислення є досить новою. У сучасній методиці серйозно займається розробкою концепції критичного мислення на уроках історії О. Пометун, член-кореспондент НАПН України, доктор педагогічних наук, професор, завідувачка лабораторії суспільствознавчої освіти інституту педагогіки НАПН України. Серйозні теоретичні напрацювання з даної проблеми знаходимо і в працях С. Терна, доцента кафедри історії України Запорізького Національного  університету.    

Стисла анотація досвіду: Автор даного педагогічного досвіду має можливість:
  • на конкретних прикладах показати використання прийомів технології критичного мислення на уроках історії і правознавства; 
  • звернути увагу на спеціальну структуру уроків, на яких використовуються елементи даної технології; 
  • чітко визначити завдання, які стоять перед учителем і учнями на кожному етапі уроку;
  • розподілити навчальний час в межах основних етапів уроку;
  • показати форми та методи роботи школярів на уроці.
Окрім теоретичного дослідження проблем дидактики сучасного уроку та практичних рекомендацій буде  наведено зразок плану-конспекту уроку із використанням прийомів технології критичного мислення та виховного заходу, що спонукатиме учнів до глибоких роздумів і можливо переоцінки стереотипів, що існували до сьогодні.
Я як учитель розумію, що критичне мислення неможливо відділити від творчого. Для того, щоб використовувати прийоми критичного мислення на уроках, учитель обов’язково  повинен бути творчою людиною, але при цьому вміти точно зробити розрахунки на кінцевий результат роботи.
В досвіді будуть запропоновані творчі роботи учнів.

Результативність впровадження досвіду: За час роботи автор звертає увагу на підвищення інтересу учнів щодо вивчення даних предметів (про це свідчить рівень збільшення якості знань). Зростає кількість учні , які бажають взяти участь у фахових конкурсах, предметних олімпіадах і виборюють звання «Переможець».

Репрезентація досвіду: Автор даного досвіду брала участь у районному семінарі з даної теми, презентувала окремі напрацювання на курсах післядипломної освіти  в ЗОІППО та на засіданнях методичних об’єднань вчителів історії Жовтневого району. Презентація «Ефективний урок-стимул роботи учителя и ученика» з елементами технології критичного мислення була розміщена  в на сайті ЗОІППО wiki.ciit.zp.ua/index.php/Методичне_об'єднання_вчителів_історії_та_правознавства_Жовтневого_району



Категорія: Історія і правознавство | Додав: Zhovt1 (15.01.2014)
Переглядів: 2565 | Теги: компетентнісна освіта, критичне мислення, технології критичного мислення, творче рішення складних завдань, досвід роботи вчителя історії, Жовтневий | Рейтинг: 3.3/69
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
IAMЦ © 2020