Міська виставка
педагогічних технологій
Запоріжжя, 2016
Каталог статей
Навігація

Номінації виставки
Українська та російська філологія [83]
Історія і правознавство [27]
Математика [32]
Фізика, астрономія [15]
Географія та економіка [29]
Інформатика [16]
Іноземні мови [62]
Хімія, біологія, екологія [38]
Фізичне виховання та основи здоров'я [20]
Музика, образотворче мистецтво [18]
Трудове навчання [9]

Форма входу


Погода у місті

Пошук

Статистика

Вітаю Вас, Гість · RSS 20.04.2024, 17:14

Головна » Статті » Специфіка навчальних предметів » Історія і правознавство

Розвиток навчально-пізнавальної активності учнів старших класів на засадах інтерактивного навчання

 Розвиток навчально-пізнавальної активності учнів старших класів на засадах інтерактивного навчання




Масалова Валентина Олександрівна,
вчитель історії і суспільствознавства,
кваліфікаційна категорія - спеціаліст вищої категорії,
педагогічне звання «вчитель-методист»

Запорізька загальноосвітня школа  І – ІІІ ступенів № 51 Запорізької міської ради Запорізької області, 
директор -Кропивна Тамара Іванівна, 
м. Запоріжжя, вул. Воронезька 4, т. 224-92-53, 

Провідна педагогічна ідея досвіду: оптимальне і раціональне поєднання особистісно-орієнтованих та інтерактивних технологій,  форм і методів викладання історії дозволяє створити ефективну педагогічну систему, спрямовану на підвищення пізнавальної активності учнів; розвиток знань, умінь, навичок; формування ключових компетентностей учнів; сприяє самореалізації особистості старшокласника як суб’єкта саморозвитку.
Обґрунтування актуальності та перспективності досвіду: актуальність та значущість досвіду Масалової В.О. відповідає головній меті  навчального закладу, що спрямована на проектування майбутньої успішної життєдіяльності школяра,  успішне особистісне і професійне самовизначення,  соціалізацію в суспільстві, адаптацію на ринку праці.
Актуальність досвіду полягає в обґрунтуванні проблеми інтерактивного навчання учнів в умовах компетентнісного підходу в освіті, використання інноваційних технологій проектного навчання, що сприяють самовдосконаленню та саморозвитку особистості учнів. Запропонована технологія викладання історії у світлі вимог сучасних освітніх стандартів, дозволяє не тільки насичувати учнів інформацією, а й практично застосовувати її в повсякденному житті. Діяльність вчителя спрямована на посилення методологічного і психологічного аспекту у викладанні історії, на пошук способів підвищення якості навчання, розвитку  навчально-пізнавальної активності учнів старшої школи як необхідної умови  саморозвитку і самореалізації учнів. 
Науково-теоретичною базою досвіду є концепції про організацію пізнавальної діяльності, О. М. Леонтьєва,  Б. К. Пашнєва, Г.Н. Щукіної, ,  Т.С. Паніної; технологічний підхід до формування завдань, цілей, методів і засобів навчання  в середній загальноосвітній школі  , І.Я. Лернера, Т.І. Шамової; узагальнені теорії гуманізації процесу навчання та розвитку особистості психологів А. Маслоу, К. Роджерса, О.М.Леонтьєва, С.Я. Ляудіуса; дослідження щодо  дидактичного використання форм інтерактивного навчання К.О. Баханова, К.Ф. Пироженко, О.І. Пометун, Е. В. Коротаєвої, Н.С. Самоукіної, Т. С. Паніної,  Л. М. Вавілової. 
Вихідною позицією у розробці системи методичного забезпечення інтерактивного навчання є бачення особистості  як суб’єкта саморозвитку
Стисла анотація досвіду: 
В основі досвіду Масалової В.О. лежить наступна гіпотеза: впровадження новітніх педагогічних та інформаційних технологій у навчальний процес  підвищить рівень  навчально-пізнавальної активності учнів та якість навчання, дозволить ефективно формувати ключові компетентності особистості старшого школяра. 
Мета діяльності вчителя: всебічний розвиток кожного учня, оптимізація та інтенсифікація педагогічного процесу шляхом підвищення ефективності уроку за рахунок впровадження у навчальний процес інноваційних педагогічних технологій, реалізації інтерактивних та інформаційно-комунікативних технологій.
Вид досвіду за характером новизни: Модифікаційний. Оптимальне і раціональне поєднання особистісно-орієнтованих та інтерактивних технологій,  форм і методів викладання історії дозволяє створити ефективну педагогічну систему, спрямовану на розвиток знань, умінь, навичок, формування ключових компетентностей учнів, сприяє самореалізації особистості старшокласника як суб’єкта саморозвитку.
Новизна досвіду полягає у науковому обґрунтуванні методичних і психологічних основ викладання історії на засадах інноваційних та інтерактивних педагогічних  технологій; у психологізації навчального процесу з урахуванням даних постійної діагностики рівня розвитку  навчальних досягнень учнів, стимулювання, мотивування пізнавальної діяльності учнів з метою забезпечення високого рівня їх активності й самостійності, розвитку вміння вести пошуково-дослідницьку роботу.
Практична значущість досвіду полягає в тому, що розроблена педагогічна система викладання історії зумовлює широке системне впровадження у шкільну практику різних моделей активного та інтерактивного навчання  від проблемного викладу навчального матеріалу вчителем і розв’язання проблемних завдань до самостійної пошуково-дослідницької роботи учнів і грунтується на принципах особистісно-орієнтованого,  діяльнісного   та   компетентістно спрямованого навчання; сприяє утриманню інтересу учнів до навчальної діяльності шляхом впровадження нових типів уроків, активних та інтерактивних форм навчання, удосконалення структури уроку; забезпечує рішення завдань формування життєвої компетентності   шляхом   залучення учнів  до   творчої діяльності  на уроках та у позаурочний  час.
Досвід містить додатки, що повністю розкривають практичний аспект даної теми:технологічні картки ігрової та проектної діяльності, технології роботи в малих групах, дискусійні форми навчання, діагностичні матеріали, пам'ятки для учнів, розробки уроків з використанням інтерактивних технологій навчання.
Результативність впровадження досвіду: За результатами вивчення динаміки навчально-пізнавальної активності учнів відмічено підвищення показників  мотиваційного і діяльнісного компонентів самореалізації учнів.  Кількість учнів високого та достатнього рівня  навчання сягає з історії України - 64%, з всесвітньої історії - 57%. Учні Валентини Олександрівни беруть участь у районних етапах Всеукраїнських олімпіад з історії і творчих конкурсах, за результатами участі у Всеукраїнському конкурсі юних істориків «Лелека» нагороджені срібними та золотими дипломами.   

Репрезентація досвіду: Запропонований досвід рекомендовано науково-методичною радою КЗ ЗОІППО (відгук від 10.02.2012.) для розповсюдження серед викладачів суспільних дисциплін  ЗНЗ області в умовах організації особистісно-орієнтованного та компетентнісно-спрямованого  навчання. За  матеріалами досвіду проведено практико-орієнтований семінар для вчителів історії  і правознавства Хортицького району. 

Категорія: Історія і правознавство | Додав: Stas (01.02.2014)
Переглядів: 1102 | Коментарі: 1 | Теги: процедура іс, класифікація інтерактивних форм нав, інтерактивне навчання, дискусійний метод навчання, розвиток навчально-пізнавальної акт | Рейтинг: 2.9/46
Всього коментарів: 1
1 Ирина  
Cпасибо за материал.

Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
IAMЦ © 2024