Провідна педагогічна ідея досвіду: оптимальне і раціональне поєднання особистісно-орієнтованих та інтерактивних технологій, форм і методів викладання історії дозволяє створити ефективну педагогічну систему, спрямовану на підвищення пізнавальної активності учнів; розвиток знань, умінь, навичок; формування ключових компетентностей учнів; сприяє самореалізації особистості старшокласника як суб’єкта саморозвитку.
Обґрунтування актуальності та перспективності досвіду: актуальність та значущість досвіду Масалової В.О. відповідає головній меті навчального закладу, що спрямована на проектування майбутньої успішної життєдіяльності школяра, успішне особистісне і професійне самовизначення, соціалізацію в суспільстві, адаптацію на ринку праці.
Актуальність досвіду полягає в обґрунтуванні проблеми інтерактивного навчання учнів в умовах компетентнісного підходу в освіті, використання інноваційних технологій проектного навчання, що сприяють самовдосконаленню та саморозвитку особистості учнів. Запропонована технологія викладання історії у світлі вимог сучасних освітніх стандартів, дозволяє не тільки насичувати учнів інформацією, а й практично застосовувати її в повсякденному житті. Діяльність вчителя спрямована на посилення методологічного і психологічного аспекту у викладанні історії, на пошук способів підвищення якості навчання, розвитку навчально-пізнавальної активності учнів старшої школи як необхідної умови саморозвитку і самореалізації учнів.
Науково-теоретичною базою досвіду є концепції про організацію пізнавальної діяльності, О. М. Леонтьєва, Б. К. Пашнєва, Г.Н. Щукіної, , Т.С. Паніної; технологічний підхід до формування завдань, цілей, методів і засобів навчання в середній загальноосвітній школі , І.Я. Лернера, Т.І. Шамової; узагальнені теорії гуманізації процесу навчання та розвитку особистості психологів А. Маслоу, К. Роджерса, О.М.Леонтьєва, С.Я. Ляудіуса; дослідження щодо дидактичного використання форм інтерактивного навчання К.О. Баханова, К.Ф. Пироженко, О.І. Пометун, Е. В. Коротаєвої, Н.С. Самоукіної, Т. С. Паніної, Л. М. Вавілової.
Вихідною позицією у розробці системи методичного забезпечення інтерактивного навчання є бачення особистості як суб’єкта саморозвитку
Стисла анотація досвіду:
В основі досвіду Масалової В.О. лежить наступна гіпотеза: впровадження новітніх педагогічних та інформаційних технологій у навчальний процес підвищить рівень навчально-пізнавальної активності учнів та якість навчання, дозволить ефективно формувати ключові компетентності особистості старшого школяра.
Мета діяльності вчителя: всебічний розвиток кожного учня, оптимізація та інтенсифікація педагогічного процесу шляхом підвищення ефективності уроку за рахунок впровадження у навчальний процес інноваційних педагогічних технологій, реалізації інтерактивних та інформаційно-комунікативних технологій.
Вид досвіду за характером новизни: Модифікаційний. Оптимальне і раціональне поєднання особистісно-орієнтованих та інтерактивних технологій, форм і методів викладання історії дозволяє створити ефективну педагогічну систему, спрямовану на розвиток знань, умінь, навичок, формування ключових компетентностей учнів, сприяє самореалізації особистості старшокласника як суб’єкта саморозвитку.
Новизна досвіду полягає у науковому обґрунтуванні методичних і психологічних основ викладання історії на засадах інноваційних та інтерактивних педагогічних технологій; у психологізації навчального процесу з урахуванням даних постійної діагностики рівня розвитку навчальних досягнень учнів, стимулювання, мотивування пізнавальної діяльності учнів з метою забезпечення високого рівня їх активності й самостійності, розвитку вміння вести пошуково-дослідницьку роботу.
Практична значущість досвіду полягає в тому, що розроблена педагогічна система викладання історії зумовлює широке системне впровадження у шкільну практику різних моделей активного та інтерактивного навчання від проблемного викладу навчального матеріалу вчителем і розв’язання проблемних завдань до самостійної пошуково-дослідницької роботи учнів і грунтується на принципах особистісно-орієнтованого, діяльнісного та компетентістно спрямованого навчання; сприяє утриманню інтересу учнів до навчальної діяльності шляхом впровадження нових типів уроків, активних та інтерактивних форм навчання, удосконалення структури уроку; забезпечує рішення завдань формування життєвої компетентності шляхом залучення учнів до творчої діяльності на уроках та у позаурочний час.
Досвід містить додатки, що повністю розкривають практичний аспект даної теми:технологічні картки ігрової та проектної діяльності, технології роботи в малих групах, дискусійні форми навчання, діагностичні матеріали, пам'ятки для учнів, розробки уроків з використанням інтерактивних технологій навчання.
Результативність впровадження досвіду: За результатами вивчення динаміки навчально-пізнавальної активності учнів відмічено підвищення показників мотиваційного і діяльнісного компонентів самореалізації учнів. Кількість учнів високого та достатнього рівня навчання сягає з історії України - 64%, з всесвітньої історії - 57%. Учні Валентини Олександрівни беруть участь у районних етапах Всеукраїнських олімпіад з історії і творчих конкурсах, за результатами участі у Всеукраїнському конкурсі юних істориків «Лелека» нагороджені срібними та золотими дипломами.
Репрезентація досвіду: Запропонований досвід рекомендовано науково-методичною радою КЗ ЗОІППО (відгук від 10.02.2012.) для розповсюдження серед викладачів суспільних дисциплін ЗНЗ області в умовах організації особистісно-орієнтованного та компетентнісно-спрямованого навчання. За матеріалами досвіду проведено практико-орієнтований семінар для вчителів історії і правознавства Хортицького району.