Розвиток цивілізації вимагає від кожної людини широкого спектра знань та вміння їх використовувати. Особливе місце на сучасному етапі відводиться вивченню основ юридичної науки, яка формує правосвідомість і правову культуру – необхідні ознаки правової держави. Застосування проектної технології в навчальний процес , спрямоване на вивчення курсу «Правознавства» забезпечує реалізацію основних дидактичних завдань: формує вміння використовувати знання з історії і права і громадянську активність, застосовувати юридичну термінологію, правову літературу і нормативні документи на практиці, розвиває правове мислення, виховує правову та політичну культуру.
Обґрунтування актуальності та перспективності досвіду:
У сучасних умовах українського суспільства правова освіта є одним з найважливіших чинників розвитку особистості, становлення громадянського суспільства і демократичної правової держави. Вона спрямована на отримання знань, навичок, ставлень і ціннісних орієнтацій, необхідних людині для ефективного соціального функціонування, реалізації її життєвих цілей і завдань. Досягнення поставленої мети потребує посилення практичної спрямованості при вивчення курсів «Правознавства» з обов’язковим систематичним використанням інтерактивних методів навчання. Реалізація проектної діяльності в індивідуально – груповій формі є особливо ефективною і сприяє розвитку творчого мислення і пізнавальної активності учнів.
Науково – теоретична база досвіду:
Питання організації навчання за методом проектів розглядалися у працях вітчизняних та зарубіжних учених (Д. Дьюї, У.Х.Кілпатрика, Є.Коллінгса, Л.Є.Левіна, Д.Пітта, С.Т.Шацького…).У наш час варіанти використання проектної діяльності розглядаються в працях В.В.Гузєєва, М.К.Гуревича, О.М.Коберніка, І.Я.Ларнера, Н.В.Матяш, М.Б.Павлової, Є.М.Павлютенкова, Є.С.Полат, Г.К.Селевка, В.Д.Симоненко, І.А.Сасової, М.Б.Романовської, О.О.Фураєвої, І.Д. Чечеля та інших. В Державному стандарті базової і повної загальної середньої освіти відзначено проектну діяльність як потребу часу і необхідність сьогодення і майбутнього.
В.О.Сухомлинський називав проектування навчання і виховання найголовнішою сферою єднання теорії і практики.
Стисла анотація досвіду:
Застосовуючи проектне навчання при вивченні курсів «Правознавства» я прагнула реалізувати завдання:
-залучати учнів до активної пізнавальної діяльності, яка включає пошук, аналіз і застосування правової інформації, нормативних актів;
-формувати вміння конструювати набуті знання шляхом групового і індивідуального аналізу правових ситуацій;
-розвивати навички формулювання і аргументації учнями власної точки зору з посиланнями на норми права;
-готувати учнів до можливості застосування набутих знань для визначення відповідного законного способу поведінки і порядку дій в конкретних ситуаціях;
-організовувати змістовне проведення позаурочного часу.
Поставлені завдання я реалізовую шляхом:
1)здійснення творчих проектів учнями 9- 10 класів (колективний колаж «Права людини», «Права дитини», «Конституційні права і обов’язки»);
2)інформаційних проектів (статті: «Роль права в житті людини» , «Правила співжиття та їх дотримання», « Необхідність і важливість дотримання приписів законів», реферати :«Міжнародні документи з прав людини і дитини», «Теорії походження держави і права: сучасний погляд на проблему», відеофільм «Свободи людини і сьогодення»)
3) ігрових проектів ( створення «Юридичної консультації»)
4)практико – орієнтованих проектів ( створення Статуту молодіжної організації, Кодексу честі сучасної юнки (панянки), Пам’ятка для вступаючих у шлюб, «Школа шляхетних панянок – форма виховання гармонійно – розвиненої, високоосвіченої, соціально активної особистості, яка здатна реалізувати свої права»…).
Результативність впровадження досвіду:
Проектна діяльність старшокласникив з правознавства сприяє не тільки якісному засвоєнню правових знань, а й розвиває правову компетентність і має профорієнтаційну направленість – 10 % випускників обрали правничий профіль навчання у вузах..
За останні 5 років з 15 учнів 9 – 11 класів – учасників районних олімпіад з правознавства 11 - були призерами .
За підсумками навчальних досягнень на кінець І семестру 2013-2014 н. р. з 65 учнів , які вивчають правознавство
- високий рівень мають - 5 учнів;
- достатній -37 учнів;
- середній - 23 учні.
Проектна діяльність з правознавства сприяє поглибленню знань учнів щодо основних прав і свобод громадян України і загальновизнаних правових цінностей. У процесі створення проектів розвивається творче мислення і пізнавальна активність, має місце усвідомлення учнями глибинного змісту та суті прав людини, їх моральної обумовленості, взаємозв’язку з етичними, політичними і культурними нормами суспільства.
Важливим є і виховний аспект реалізації проектів: виховується впевненість у собі, соціальна терпимість, навички спілкування, самовираження, долається соціальна пасивність та інертність.
Репрезентація досвіду:
Навчальний заклад, районний, міський, обласний, державний, міжнародний рівень.
Форми репрезентації : семінари, конференції, публікації у збірниках і фахових виданнях.