Створення таких умов навчання на уроках історії, які б забезпечували значною мірою психологічний комфорт для учнів і можливості інтенсивного розвитку їхніх умінь відповідно до індивідуальних потреб та здібностей; створення таких ситуацій на уроках, які б викликали інтерес учнів до історії як сфери знань і навчального предмета, до здобуття та засвоєння системних знань про головні події, явища та тенденції в історії України та світу, мобілізацію навичок та вмінь учнів, стимулювали розвиток пізнавальної діяльності при виконанні практичних завдань.
Обґрунтування актуальності та перспективності досвіду:
Місце кожної держави у світі, рівень життя її громадян дедалі менше залежать від запасів корисних копалин, сьогодні його визначають рівень людського розвитку та інтелектуалізація нації. Знання й компетентність стали найбільш цінними товарами, серед яких важливе місце посіли історичні знання. Вони стали невід'ємною складовою освіти громадянина, необхідною умовою розбудови економічно міцної та вільної держави.
Історична освіта, згідно з державним стандартом базової і повної загальної середньої освіти, повинна забезпечувати розвиток учня як особистості, що керується гуманістичними нормами і цінностями, усвідомлює себе громадянином України та успішно самореалізується в сучасному українському суспільстві через засвоєння комплексу знань та формування відповідних компетенцій. У практиці навчання цьому сприяють відповідно до державних вимог із загальноосвітньої підготовки учнів спеціальні уроки – практичні заняття.
Науково-теоретична база досвіду:
Державний стандарт базової і повної загальної середньої освіти (Постанова КМУ від 23.11.2011 № 1392);
Національна стратегія розвитку освіти в Україні на 2012-2021 роки;
Наказ МОН України від 21.08.2013 № 1222 «Про затвердження орієнтовних вимог оцінювання навчальних досягнень учнів із базових дисциплін у системі загальної середньої освіти»;
В Україні проблеми компетентнісного підходу в освіті та методику проведення практичних занять з історії досліджують такі вчені як О. Пометун, К. Баханов, В. Мисан, В. Власов, В. Комаров, Т. Ладиченко, Г. Фрейман та інші.
Стисла анотація досвіду:
В поданому досвіді розглянуто шляхи формування предметних компетентностей учнів на спеціальних уроках – практичних заняттях, психолого-педагогічні засади та методика організації і проведення практичних занять. В роботі запропоновано алгоритм організації навчальної діяльності вчителя та активізації пізнавальної діяльності учнів на різних етапах проведення практичного заняття. Автор досвіду представляє розробки практичних занять, запитання та завдання, спрямовані на перевірку засвоєних знань та предметних умінь учнів 5-7 класів. Досвід містить додатковий матеріал для уроку. Таблиці, схеми, ілюстрації, пам'ятки – все це допоможе учителю під час проведення практичних занять.
Результативність впровадження досвіду:
Отримання всіма учасниками навчально-виховного процесу задоволення від навчання: з урахуванням інтересів, мотивів, різниці в інтелектуальній, емоційно-вольовій, дієво-практичній сферах кожного.
Підвищення інтересу учнів до предмету та участі у конкурсах, олімпіадах, інтелектуальних змаганнях шкільного, районного, обласного, Всеукраїнського рівнів.
Реалізація навчальних та розвивальних можливостей шкільних програм, підручників, інших дидактичних засобів навчання.
Забезпечення постійної активної позиції учнів під час проведення практичних занять.
Сформувати у школярів уміння здобувати, переробляти, інтерпретувати інформацію, набуту з різних джерел, застосовувати її для індивідуального розвитку та самовдосконалення.
Репрезентація досвіду:
рівень репрезентації: районний, обласний, міський
форми репрезентації:
участь в районних та міських практико-орієнтованих семінарах;
участь у міській творчій групі «Педагогічне вимірювання знань учнів з історії та суспільствознавства в контексті нового Державного освітнього стандарту»
участь в конкурсі педагогічної майстерності «Вчитель року 2011». Номінація «Історія»;
участь в конкурсі розробок уроків з використанням ІКТ «Відкритий Світ»;
участь в конкурсі розробок дистанційних курсів «Школа сучасних знань»;
виступ перед слухачами курсів підвищення кваліфікації вчителів історії (квітень 2012);
стаття «Упровадження інформаційно-комунікаційних технологій на уроках історії як чинник розвитку креативного мислення та сучасної організації навчально-пізнавальної діяльності учнів» в науково-методичному збірнику КЗ «ЗОІППО» ЗОР «Здобутки освітян Запорізького регіону».