Міська виставка
педагогічних технологій
Запоріжжя, 2016
Каталог статей
Навігація

Номінації виставки
Українська та російська філологія [83]
Історія і правознавство [27]
Математика [32]
Фізика, астрономія [15]
Географія та економіка [29]
Інформатика [16]
Іноземні мови [62]
Хімія, біологія, екологія [38]
Фізичне виховання та основи здоров'я [20]
Музика, образотворче мистецтво [18]
Трудове навчання [9]

Форма входу


Погода у місті

Пошук

Статистика

Вітаю Вас, Гість · RSS 11.08.2020, 07:35

Головна » Статті » Специфіка навчальних предметів » Історія і правознавство

Формування життєвих та предметних компетентностей
Формування життєвих та предметних компетентностей засобами методу проектів


Полтавська Інна Вікторівна, вчитель історії та правознавства, вища категорія, звання «Вчитель-методист»

Запорізька єврейська гімназія «ОРТ-Алєф» Запорізької міської ради
Директор:  Шальміна Доліна Михайлівна

Адреса:       пр. Маяковського, 14,
Телефон:   34-05-33
Е-mail:       Dolina.Shalmina@ort.zp.ua
Сайт:           http://zportalef.at.ua

Провідна педагогічна ідея досвіду: 
Метод проектів  не новий в педагогічній практиці, але його вдосконалення  з урахуванням нових інформаційно-комунікаційних технологій,   нових завдань сьогодення та особливостей сучасних дітей є процесом довготривалим. Вдосконалення цього методу та його модернізація – мета даного досвіду.  

Обґрунтування актуальності та перспективності досвіду: 
Метод проектів значною мірою задовольняє сучасним вимогам  до шкільної освіти. Він може бути використаний  при вивченні будь-якої шкільної дисципліни, та особливо ефективний на уроках, що мають за мету встановлення  міжпредметних зв’язків. У затвердженому Державному  стандарті базової і повної загальної середньої освіти (Постанова Кабінету міністрів України від 23.11.2011 №1392) зазначено,  що міжпредметна компетентність - здатність учня застосовувати щодо міжпредметного кола проблем знання, уміння, навички, способи діяльності та ставлення, які належать до певного кола навчальних предметів і освітніх галузей. Проектна діяльність сприяє активізації всіх сторін особистості школяра ? його інтелектуальної й емоційної сфер, а також дозволяє підняти продуктивність навчання, його практичне спрямування; дозволяє вчителю поєднувати всі форми освітньої діяльності: індивідуальну, парну, групову, колективну. 
Не зважаючи на популярність і, здавалося б, дослідженість методу проектів, як освітньої технології, все одно залишаються відкритими найбільш складні та значущі питання застосування проектної діяльності у школі. До таких питань можна віднести наступні:
  • Наскільки ефективна індивідуальна робота над проектом?
  • Яким чином повинна проводитися  презентація проекту?
  • Яка роль керівника (учителя) в проекті?
  • Чи можна проектним способом вивчати весь курс?
  • Чи може проект сприяти засвоєнню повного обсягу знань (з урахуванням сучасних вимог)?
  • Як треба ставитися  до можливості допущення помилок у навчальному проекті?
  • Якими мають бути  критерії оцінювання проектів? 
Науково-теоретична база досвіду:
Метод проектів виник ще у 20-і роки ХХ ст. у США. Його називали також методом проблем. Метод зосновувався на ідеях прагматичної педагогіки американського філософа й педагога Джона Дьюі. Найбільш повну класифікацію проектів запропонували Е.С.Полат, М.Ю.Бухаркіна. Вона може бути застосована до проектів, що використовуються у викладанні будь-якої навчальної дисципліни. У  Державному  стандарті базової і повної загальної середньої освіти особливу увагу відведено проектно-технологічній компетентності, здатності учнів застосовувати знання, уміння та особистий досвід у предметно-перетворювальній діяльності.

Стисла анотація досвіду: 
У даному досвіді  представлені різноманітні прийоми організації та реалізації методу проектів на різних етапах навчально-виховного процесу. Групові проекти «Енциклопедія «Обличчя Нового часу», «Стародавній Схід», індивідуальні проекти «Побудувати  дім», «Новий час», міні-проект з метою випуску друкарського продукту у вигляді буклету «Культура Нового часу» ? це приклади реалізації методу проектів у позаурочний час. У досвіді також описані прийоми використання цього методу на уроках історії (урок «Античні  міста-держави Північного Причорномор’я») та на уроках правознавства (урок «Спадщина»). В представлених розробках представлені всі етапи роботи над проектами від мотивації до презентації та оцінювання. На основі досвіду роботи вчителя за даною темою зроблено висновки:
  • Чим неочікуваніше проблемне питання, тим цікавіше та ефективніше проект. Гарне питання – половина відповіді. 
  • Оптимальний час для реалізації проекту – 1 - 2 місяці. Більш довгі проекти розхолоджують і не дають зберегти цікавість до роботи.
  • Міжпредметні проекти завжди цікавіші за монопредметні.
  • Завжди існує  небезпека переоцінити результат проекту та недооцінити сам процес. Учитель повинен відслідковувати діяльність учнів на всіх етапах роботи над проектом.
  • Завжди треба заохочувати до творчості та прояву індивідуальності. Не можна нав’язувати  дітям свій смак. 
За інноваційним потенціалом досвід є комбінаторним.

Результативність впровадження досвіду:
Як свідчить досвід, метод проектів має значний вплив на формування практичних навичок та вмінь учнів у засвоєнні історичного матеріалу на узагальнюючому, аксіологічному рівнях.   Демократичними засобами цей метод дозволяє розвивати цілу низку життєвих компетентностей, практично втілюючи особистісно-орієнтоване навчання. Описані у даному досвіді засоби, форми та прийоми роботи дозволяють вчителю зробити процес історичного пізнання більш глибоким, цікавим, ефективним. У межах узагальнення досвіду було проведено анкетування учнів 8-9 класів, метою якого було виявити ставлення дітей до методу проектів. 84% учнів вважають, що проектна діяльність підвищує зацікавленість до історії. 55% дітей бажають бачити вчителя у ролі консультанта у разі виникнення труднощів під час роботи над проектом, а 23% - ентузіастом, що надихає на досягнення поставленої мети.

Репрезентація досвіду: 
Досвід роботи вчителя репрезентувався на рівнях навчального закладу та міському рівні у формі участі в семінарах та майстер-класах. Полтавська І.В. брала участь у Міжнародних семінарах і конференціях, учасник Всеукраїнської асоціації вчителів історії та суспільних дисциплін «Нова Доба»; брала участь у розробці методичних рекомендацій та дидактичних матеріалів з історії щодо формування предметних компетенцій учнів на уроках історії України, які друкувались  у предметних періодичних виданнях.   
Категорія: Історія і правознавство | Додав: ShPP (29.01.2014)
Переглядів: 885 | Теги: Запоріжжя, метод проектів на уроках історії та | Рейтинг: 3.0/32
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
IAMЦ © 2020