| Комунікативно-когнітивний підхід до навчання лексиці на уроках англійської мови з використанням ІКТ
Кириленко Анастасія Володимирівна вчитель англійської мови вчитель вищої категорії, старший вчитель. |
Запорізька гімназія № 11
Директор: Непрядкіна Світлана Юнатівна Адреса: 690063, м.Запоріжжя, вул. Горького, 4, Тел.:(061)764-14-29
Провідна педагогічна ідея досвіду: Основною науково-педагогічною метою досвіду був пошук спеціальної групи вправ та різних інформаційно-комунікаційних технологій спрямованих на те, щоб полегшити, прискорити виконання завдання та зробити його більш ефективним. У процесі навчання слід підготувати учнів до застосування таких навчальних інструментів нового покоління, як вебквести (webquests), електронні щоденники (blogs), електронні портфелі (e-portfolio) і подкасти (podcasts) тощо. Щоб досягти успіху в оволодінні лексичним матеріалом на англійській мові, треба використовувати автентичні тексти, візуальну та вербальну наочність, дотримуватись поетапного опрацювання лінгвістичного матеріалу згідно з певним алгоритмом і виконувати рецептивно- репродуктивні та комунікативні вправи з врахуванням вікових та психологічних особливостей учнів.
Обґрунтування актуальності та перспективності досвіду: Поєднання комунікативного підходу з когнітивним (пізнавальним) має особливе значення в процесі формування лексичної компетенції тому, що особлива увага приділяється формуванню у учнів адекватного уявлення про систему мови (лексичну), здатність до мовленнєвих дій різного напрямку з цим матеріалом. Завдяки використанню особливої системи вправ за допомогою ІКТ можливо вирішити проблему утримування лексичних одиниць у довготривалій пам’яті, розвивати уміння прогнозувати лексичний матеріал при створенні власних висловлювань та при його сприйнятті в мові інших.
Науково-теоретична база досвіду: Питанням формування комунікативно- когнітивного підходу в навчанні лексиці приділи¬ли увагу відомі вітчизняні та зарубіжні методисти: Ю.І.Пассов, І.Л.Бім, А.А.Залевська, Ю.А.Ситнов, Р.Солсо, А.Н.Шамов та інші. Поділяючи їхню думку про важливість цього підходу в поєднанні з використанням ІКТ в навчанні лексиці, наголошується на необхідності формування в учнів насамперед лексичної компетенції, на якій базується уміння адекватно поводитися в іншомовному середовищі та усвідомлено володіти шкільним лексичним матеріалом.
Стисла анотація досвіду: Основною науково-педагогічною метою досвіду був пошук спеціальної групи вправ на англійській мові та різних інформаційно-комунікаційних технологій спрямованих на те, щоб полегшити, прискорити виконання завдання та зробити його більш ефективним. Тобто спрямованих на: - розвиток лексичної пам’яті та створення когнітивного образу слова;
- на розвиток лінгвокреативного мислення;
- на прогнозування слів та словосполучень;
- кодування лексичного матеріалу;
- формування мовленнєвої картини світу та засвоєння культурних компонентів в структурі значення слів.
Під час роботи над темою був зроблений висновок, що формування лексичної компетенції учнів має відбуватися на основі: - Створення когнітивного образу слова (на етапі концептуалізації).
- Розвитку уміння вживати нову лексику, запам’ятовувати її, переводити у довготривалу пам’ять (на етапі інтеріоризації).
- Створення асоціативних зв’язків в нових лексичних одиницях (на етапі тренування).
Зокрема, формуванню лексичної компетенції може сприяти використання: - автентичних підручників (видавництва Oxford University Press та Cambridge University Press);
- комп’ютерних програм з інтерактивними видами діяльності, які допомагають засвоєнню лексичних одиниць;
- вебсайтів, які містять вправи та ігри для поліпшення та перевірки вивчення основних лексичних одиниць.
Таким чином, щоб досягти успіху треба використовувати автентичні тексти, візуальну та вербальну наочність, дотримуватись поетапного опрацювання лінгвістичного матеріалу згідно з певним алгоритмом і виконувати рецептивно-репродуктивні та комунікативні вправи з врахуванням вікових та психологічних особливостей учнів.
Результативність впровадження досвіду: Моніторинг навчальних досягнень показує, що використання спеціально розроблених вправ на основі ІКТ на уроках англійської мови допомагає учням усвідомлено оволодіти лексичним матеріалом та раціонально застосовувати вивчені лексичні одиниці в механізмах мовлення.
Навчальний рік | Рівень якості навчальних досягнень | 2011 – 2012 | 73% | 2012 – 2013 | 77% | 2013 – 2014 (І сем.) | 81% |
Учні,
які використовували систему лексичних вправ, приймали участь в олімпіадах та конкурсах
та показали добрі результати: Участь в олімпіадах, конкурсах | Рік | Кількість учнів | Зайняте місце | Районні, міські МАН | 2011 | Кирпиченко Надія Винокурова Ксенія | І місце ІІ місце | Обласні | 2012 | Винокурова Ксенія | ІІІ місце | Всеукраїнські - Greenwich | 2010 | Винокурова Ксенія Дмитренко Олександра Мальцева Антоніна | Срібний сертифікат Бронзовий сертифікат Бронзовий сертифікат | Міжнародні - FLEX | 2011 | Кирпиченко Надія Мацук Дар’я | ІІІ тур ІІІ тур |
Репрезентація досвіду: Спеціально розроблені вправи на основі ІКТ були апробовані на уроках з учнями різних рівнів навчання в Запорізькій гімназії №11, був підготовлений виступ та презентація на засідання ШМО (ІІ семестр 2012-2013 н.р.), викладено статтю «Спеціальна група вправ для навчання лексиці на уроках англійської мови з урахуванням вимог комунікативно-когнітивного підходу з використанням ІКТ» на сайті Учительський Журнал он-лайн.
|