Використання інтерактивних технологій у процесі вивчення географії
Використання інтерактивних технологій у процесі вивчення географії з
метою розвитку творчої особистості та активізації навчально-пізнавальної
діяльності учнів
Авдієнко Ірина Ярославівна, вчитель географії та економіки 1 категорії
Запорізький класичний ліцей Запорізької міської ради Запорізької області, Орджонікідзевський ТВО,
Провідна ідея досвіду: Формування національно свідомої, всебічно розвиненої і творчої особистості, яка вміє співіснувати у взаємодії з природою, самостійно вирішувати життєво важливі питання, встановлювати причинно-наслідкові зв`язки. Використовувати шкільні знання з географії для розв`язання життєвих проблем. Критично мислити, бути соціально активною особистістю.
Обгрунтування актуальності та перспективності досвіду: Актуальність цієї теми посилюється необхідністю створення вчителем такого освітнього середовища, яке сприятиме розвитку особистості учня, його самореалізації, пошуку власної індивідуальності. Сучасній школі потрібен такий учитель, який і сам розвивається, і забезпечує всебічний розвиток учня, активізує його навчально-пізнавально діяльність, пробуджує інтерес до навчання. Саме з цією метою в практику свої педагогічної діяльності я впроваджую інтерактивні технології. Адже застосування нових технологій у навчально-виховному процесі, які допомагають дітям «відкривати» себе, розкривати свою особистість, є найважливішим педагогічним завданням всієї освіти України.
Науково-теоретична база досвіду: вміле використання інтерактивних методів навчання може забезпечити всесторонній розвиток і виховання учнів відповідно до вимог сучасного рівня науково-технічного прогресу, формування особистості, підготовленої до активного і позитивно-творчого прогресу, осмислення і перетворення світу, здатної самостійно здійснювати життєвий вибір та приймати креатині рішення.
Стисла анотація досвіду: використання інноваційні технології: інтерактивних, комп’ютерних (мультимедійних), проектних технологій в їх поєднанні з нетрадиційними формами навчання з метою створення комфортних умов навчання, за яких кожен учень відчуває свою успішність, інтелектуальну спроможність. Найчастіше в своїй практиці використовую роботу в групах на різних етапах уроку для спільного і успішного розв’язання проблем. Під час вивчення нового матеріалу роботу в групах поєднують з методом «Навчаючи-учусь». Адже суттю групової роботи є «навчання інших». Поряд з роботою в групах використовую і роботу в парах. Разом з цими методами не менш ефективним є метод «Коло ідей». Його використання допомагає організувати роботу з вирішення суперечливих питань. Ефективним методом колективного обговорення є «Мозковий штурм». Найчастіше в моїй практиці простежується застосування таких інтерактивних дискусійних методів: «Займи позицію», «Зміни позицію». Одним з шляхів розвитку творчої особистості є використання проектної технології. Рольові, пригодницькі проекти – проекти, в яких учасники набувають певних ролей, обумовлених змістом і характером проекту. Ступінь творчості під час такого проекту дуже висока. Поєдную на уроках інноваційні технології з нетрадиційними методами і формами. Проводжу такі нетрадиційні уроки: презентація, урок-подорож, урок-диспут, урок творчості, між предметний інтегрований урок, аукціон знань, урок-гра, урок-вікторина. Щоб учити географію було цікаво, треба перенести головний акцент діяльності з репродуктивного на творчий. У цьому я бачу головне завдання своєї педагогічної діяльності. Активізацію пізнавальної діяльності та розвиток творчої особистості шляхом використання інтерактивних технологій слід здійснювати не лише під час навчального процесу , а й в процесі позакласної роботи. Систематизувати, закріпити і розширити теоретичні і практичні знання по навчальній дисципліні учні можуть з допомогою написання курсових робіт. Курсова робота – це шанс учня реалізувати свій потяг до пізнання, набути новий досвід, спробувати себе в ролі студента. У ході таких заходів діти відчувають радість від власної діяльності , переживають за свої невдачі і перемоги, перетворюються з пасивних слухачів у допитливих шукачів знань, розвивають навички самоосвіти.
Результативність впровадження досвіду. Найкращою винагородою для вчителя є успіхи і досягнення учнів. Зацікавленість учнями предметом у школі , активній участі у позакласних заходах , участю у етапах учнівських олімпіад з географії , високих результатах ДПА та ЗНО.
Репрезентація досвіду: На рівні Запорізького класичного ліцею у формі семінарів і відкритих уроків для вчителів, презентація досвіду в рамках газети «Шкільний світ».