Савельєв Олександр Герольдович, вчитель географії вищої категорії
Запорізька загальноосвітня школа I-III ступенів № 17 Запорізької міської ради Запорізької області Адреса: 69027, м. Запоріжжя, вул. Енгельса, 20 Телефон: 769-80-46 E-mail: : zp.school17@gmail.com
Директор Данько Анатолій Іванович
Провідна педагогічна ідея досвіду:
вичаємо свою "малу Батьківщину”
вивчаємо географію "ногами”
найкращий урок – на місцевості.
Обґрунтування актуальності досвіду: Краєзнавство – комплексна, синтетична наука, що вивчає певну, окрему територію: її історію, географію, топоніміку, населення, етнографічні особливості тощо. Це, як висловлювався відомий географ, академік Л. С. Берг – «мала географія», точніше «мале країнознавство». Краєзнавство найбільш близьке до географії, по-перше тим, що у них один предмет досліджень – місцевість, територія. Подібні і методи досліджень. Але це ні в якому разі не свідчить, що краєзнавство дублює географію, навпаки, воно доповнює, збагачує географічну свідомість учнів та вихованців. Краєзнавство – цікава, корисна і доступна наука, так як молодь швидше запам’ятовує те, що розташовано ближче, оточує її, будь то невеличка річечка на околиці села або занедбаний гранітний кар’єр в сусідньому районі. Учні на близьких їм явищах і фактах пізнають явища загального плану, як стверджував ще один знаменитий географ М. М. Баранський, мають можливість «увидеть мир в капле воды». Краєзнавчий принцип дає можливість пізнавати оточуючий світ згідно дидактичного постулату: від близького до далекого, від невідомого до відомого. Такі навчальні форми як масові заходи, практикуми, соціальні акції, туристські походи, краєзнавчі експедиції та екскурсії, є основним засобом формування у підростаючого покоління національної свідомості, любові до рідного краю, його природи та історико-культурної спадщини, виховання юних патріотів української землі. Говорячи про краєзнавство в школі, частіше розуміють як краєзнавство географічне, в завдання якого входить комплексне фізико і економіко-географічне пізнавання території рідного краю у межах певних господарсько-адміністративних одиниць. При цьому під терміном «рідний край» розуміють територію своєї адміністративної області, краю, держави, який вивчають як за навчальною програмою, так і під час походів та екскурсій. Науково-теоретична база досвіду: Головне призначення географічного краєзнавства полягає у тому, щоб дати учням змогу у знайомій місцевості в повсякденній обстановці спостерігати географічну дійсність у співвідношеннях і зв’язках її окремих компонентів і результати спостережень використовувати на уроках для формування понять на одержаних реальних уявленнях, що становлять основу географічної науки. В підручниках фізичної географії є поняття, які можуть бути засвоєні тільки на основі краєзнавчого матеріалу. Викладання географії з використовуванням краєзнавчого матеріалу значно полегшує і покращує засвоювання географічних понять учнями. Стисла анотація досвіду: Вчитель географії ЗОШ № 17 Савельєв О. Г. надав свої творчі розробки: плани-конспекти занять, «Маршрути краєзнавчих велосипедних подорожей Запорізьким краєм», «Методика проведення ґрунтознавчих досліджень» та дві розробки туристичних маршрутів («До Сірка!» і «Український Стоунхендж»). Перша розробка - це розробки занять з тем «Гірські породи та мінерали. Корисні копалини Запорізької області» та «Поняття про рельєф. Рельєф України та Запорізької області». Дані розробки можна використати при вивченні відповідних тем у шостому та восьмому класах, факультативних курсів «Географія рідного краю», на заняттях туристсько-краєзнавчих гуртків. Друга розробка («Маршрути велосипедних подорожей Запорізьким краєм») присвячена практичному позаурочному вихованню підлітків засобами краєзнавства та туризма. Маршрути розроблені членами туристичного гуртка «Бродники», який функціонує на базі ЗОШ № 17 і очолює Савельєв О.Г. Маршрути апробовані і схвалені науково-методичною радою Запорізького обласного центру туризму і краєзнавства (ЗОЦТКУМ). Крім цього, на ваш розсуд надані «Методичні рекомендації по проведенню ґрунтознавчих досліджень» та авторські розробки туристичних маршрутів «Український Стоунхендж» та «До Сірка!». Результативність впровадження досвіду:
28.09.2010 р. – організація семінару вчителів географії району в ЗОШ № 17. Тема семінару: «Методика проведення польових грунтознавчих та метеорологічних досліджень» (Савельєв О.Г.).
Участь в обласній туристсько-краєзнавчій конференції «Мій рідний край», доповідь на тему «Сучасний стан Дніпровської лінії фортець» (учні 11-го класу Стасюк Анастасія та Трященко Євген, лютий 2010 р., ІІ місце).
Участь у Всеукраїнській експедиції «Моя Батьківщина – Україна» (обласний етап). Доповідь-презентація дослідницької роботи «Геральдика Запорізького краю» (учень 9-го класу ЗОШ №17 Кокарєв Іван, ІІ місце, грудень 2011 року).
Репрезентація досвіду:
організація та проведення семінару для вчителів географії району (тема -”Методика польових досліджень”, вересень 2010 р.).
міський семінар на тему " Формування у учнів національного світогляду та активної громадської позиції методом використання краєзнавчого потенціалу у вивчені географії”, 26.10.2010, ЗНВК № 88.
Участь вихованців краєзнавчого гуртка "Бродники” в обласній туристсько-краєзнавчій конференції «Мій рідний край»; у Всеукраїнській експедиції «Моя Батьківщина – Україна» (обласний етап); у обласній туристсько-краєзнавчій експедиції "Край, в якому я живу: екскурсія для друга” (Кокарєв Іван, учень 10-го класу ЗОШ № 17, презентація "Між сивих гранітів..” ІІ-е місце, жовтень 2013 р.).