Міська виставка
педагогічних технологій
Запоріжжя, 2016
Каталог статей
Навігація

Номінації виставки
Українська та російська філологія [83]
Історія і правознавство [27]
Математика [32]
Фізика, астрономія [15]
Географія та економіка [29]
Інформатика [16]
Іноземні мови [62]
Хімія, біологія, екологія [38]
Фізичне виховання та основи здоров'я [20]
Музика, образотворче мистецтво [18]
Трудове навчання [9]

Форма входу


Погода у місті

Пошук

Статистика

Вітаю Вас, Гість · RSS 11.08.2020, 08:47

Головна » Статті » Специфіка навчальних предметів » Географія та економіка

Розвиток творчого мислення дитини через впровадження комунікативних технологій

Розвиток  творчого  мислення  дитини  через впровадження  комунікативних  технологій







Заліпська Олена Іванівна,
вчитель географії та біології,
педагогічна категорія - друга

Запорізька загальноосвітня школа  І - ІІІ ступенів №91 Запорізької міської ради Запорізької області, 
директор Іваницька Тетяна Вікторівна, 
вул. Лахтінська 6А, 
т. 286-91-30, 277-15-13, 

Провідна педагогічна ідея досвіду: в умовах впровадження нового Державного стандарту створити комфортні умови навчання, за яких кожен учень відчує свою успішність та впевненість в собі, інтелектуальну спроможність, буде формуватися як творча особистість; показати ефективність  впровадження прийомів технології розвитку критичного мислення як засобу формування розумової діяльності на уроках географії .
Обґрунтування актуальності та перспективності досвіду: 
           За останні десятиліття в сучасному суспільстві навчання розуміють як підготовка людини до реального життя, який вміє бути готовим вирішувати складні життєві завдання, тому завданням вчителя є розвиток в учня такого типу мислення, який забезпечить можливість  формувати стратегію подолання перешкод, вміння  пристосування випускника до нових, часом непередбачуваних, ситуацій.    
       Метою впровадження технології розвитку критичного мислення на уроках є розвиток навичок учнів,необхідних не тільки в навчанні, а й в повсякденному житті. 
       Технологія критичного мислення – одна з найрезультативніших та найефективніших технологій навчання в школі. Крім того сучасна географічна освіта має за мету підготувати і виховати географічно грамотного громадянина України, який вміє критично і продуктивно оцінювати потік інформації.

Науково-теоретична база досвіду: Теоретичною основою досвіду є ряд нормативних документів: Закон України «Про освіту», « Про загальну середню освіту», «Національна доктрина розвитку освіти України у ХХI столітті», Концепція загальної середньої освіти;Указ президента України №926/2010 від 30 вересня 2010 р. «Про заходи щодо забезпечення пріоритетного розвитку освіти в Україні»; «Державні цільові соціальні програми підвищення якості шкільної природничо-математичної освіти на період до 2015 року»; методичні рекомендацій Міністерства освіти і науки, молоді та спорту про вивчення математики та стрижневих векторів регіональної системи освіти; Постанова Каб.Міністрів України №1392 від 23.11.2011р. «Про затвердження Держ.стандарту базової і загальної середньої освіти»; інтерактивні принципи і підходи навчально-пізнавальної діяльності учнів. Науково-педагогічні принципи: принцип організованої свідомої інноваційної діяльності, що забезпечує перехід до більш досконалої і якісної освіти. Принцип відповідності змісту освіти  та діяльності закладу освіти.
Наукові положення когнітивної психології щодо сутності критичного мислення (Дж. Андерсен, Д. Халперн, Дж. Брунер, С. Міллер)

Стисла анотація досвіду:
Завдання сучасної освіти – відійти від авторитарної педагогіки з її намаганням стандартизувати дитину, позбавити її індивідуальності. У центрі уваги треба поставити особистість конкретної дитини. Особистісно -орієнтована педагогіка прагне до виховання вільної людини, здатної до саморозвитку, самореалізації, самоосвіти.
Щоб навчити учнів мислити критично, треба, щоб учитель усвідомив необхідність активної участі учнів у процесі навчання і створив творчу атмосферу, яка сприятиме активному залученню учнів до процесу навчання. А для цього потрібно дозволити учням вільно розмірковувати, робити припущення, встановлювати їхню очевидність або безглуздість.
Цей процес найчастіше починається з постановки проблеми, продовжується пошуком і осмисленням інформації, закінчується прийняттям рішення щодо розв'язання поставленої проблеми.
Вивчаючи систему розвитку критичного мислення (А.Кроуфорда, В.Саула, С.Метью, Д.Макінстера), я відокремила у структурі уроку три фази – актуалізацію (передбачення), осмислення та рефлексію.
  На фазі актуалізації (виклик) я використовую прийоми «Асоціативний кущ», "Мозкова атака», «Кластер» та інші, які сприяють кращому засвоєнню навчального матеріалу, психологічному навантаженню учнів, підвищенню авторитета вчителя.
На фазі осмислення створюються умови для відкриття, самостійного здобуття знань; підвищується роль учня на уроці. Стратегії «Сам собі вчитель»; «Обери зайвого»;«Знайди помилку»; «Слідство ведуть географи»; «Знаємо – хочемо дізнатись – дізналися».
Рефлексія дає можливість згадати, й усвідомити основні етапи навчальної діяльності, індивідуальні та колективні результати діяльності, проблеми та способи діяльності.
На мою думку, використовуючи зазначені прийоми ТРКМ можна суттєво підвищити рівень критичного мислення учнів, що було відзначено на їхній навчальній діяльності. За порівняльними даними ДПА з географії України й поточними оцінками, кількість учнів 9-х  класів, які досягли високого рівня за критеріями оцінювання збільшилося на 3 учня, достатнього на 5. 
Аналіз досвіду і результатів роботи підтвердили, що використання методів технології розвитку критичного мислення в умовах впровадження нового Держ.стандарту на уроках географії дозволяє максимально підвищити ефективність навчально – виховного процесу , дає можливість створити такі умови ,коли всі учні залучаються до активної , творчої навчальної діяльності , процесу самонавчання , самореалізації , вчаться спілкуватись ,співпрацювати , критично мислити , відстоювати свою позицію.
На Виставці планується представити розробки до уроків, презентації до уроків географії, творчі роботи учнів . 
Результативність впровадження досвіду: 
За порівняльними даними ДПА з географії України й поточними оцінками, кількість учнів 9-х  класів, які досягли високого рівня за критеріями оцінювання збільшилося на 3 учня, достатнього на 5.          
  28 лютого був проведений відкритий урок з використанням технологій критичного мислення на уроках географії в 9 –В класі з теми «Транспорт України»(географічний турнір),на якому була присутня Інспектор РВО Лазарєва Н.В.

Репрезентація досвіду: педагогічний досвід впроваджується на уроках вчителями географії ЗЗОШ№91, на сайті wiki.ciit.zp.ua створено блог http://journeyzalipskaya.blogspot.com/2013/04/blog-post_23.html,на якому розміщена стаття: «Використання технології розвитку критичного мислення на уроках географії», на сайті Щоденник.ua на сторінці групи ШМО вчителів природничих та гуманітарних дисциплін ЗЗОШ №91 розміщені розробки уроків в 9-х класах , презентації з теми «Транспорт України» та інші, член шкільної творчої групи з теми «Розвиток мотиваційного потенціалу особистості учня до здорового способу життя через діяльність вчителя»», керівник ШМО вчителів класів ІПК, виступ на педраді з теми «Форми і методи роботи в класах з профільного навчання», виступ на семінарі «Впровадження технології розвитку критичного мислення на утоках географії», виступ на засіданні ШМО вчителів природничих та гуманітарних дисциплін  з доповіддю: «Розвиток  критичного мислення на уроках географії»
Категорія: Географія та економіка | Додав: Stas (01.02.2014)
Переглядів: 943 | Коментарі: 2 | Теги: стратегії розвитку критичного розви | Рейтинг: 3.1/44
Всього коментарів: 2
2 Клара   [Матеріал]
Голосую "За"

1 Анжела   [Матеріал]
Голосую "ЗА"

Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
IAMЦ © 2020