Міська виставка
педагогічних технологій
Запоріжжя, 2016
Каталог статей
Навігація

Номінації виставки
Українська та російська філологія [83]
Історія і правознавство [27]
Математика [32]
Фізика, астрономія [15]
Географія та економіка [29]
Інформатика [16]
Іноземні мови [62]
Хімія, біологія, екологія [38]
Фізичне виховання та основи здоров'я [20]
Музика, образотворче мистецтво [18]
Трудове навчання [9]

Форма входу


Погода у місті

Пошук

Статистика

Вітаю Вас, Гість · RSS 20.04.2024, 16:14

Головна » Статті » Специфіка навчальних предметів » Географія та економіка

Розвиток пізнавальних здібностей та формування предметних компетентностей на уроках географії шляхом використання ІКТ і залучення учнів до
Розвиток пізнавальних здібностей та формування  предметних компетентностей на уроках географії шляхом використання ІКТ і залучення учнів до краєзнавчо-дослідницької роботи
Черьомухіна Альона Олександрівна, 
вчитель географії, вища категорія, звання «старший вчитель»                                            

Запорізька гімназія №107 Запорізької міської ради Запорізької області

Директор: Єрмак Галина Вікторівна 

Адреса: пр. 40-річчя Перемоги, 59; м. Запоріжжя; 69118 
Телефон: 8(061)279-93-68
Адреса сайту гімназії: planeta107.zp.ua

     
Провідна педагогічна ідея досвіду: Одне із актуальних завдань шкільної географії – активізація пізнавальної діяльності учнів. Підвищувати якісний рівень використання наочності на уроці, що  його продуктивності. Здійснювати реалізацію між предметних зв’язків (географії, біології, історії, хімії). Розвивати творчі здібності учнів, індивідуалізувати та інтенсифікувати роботу учнів. Розвивати в учнів вміння пошуку інформації, користуючись    інноваційно-технологічними джерелами.
     
Обґрунтування актуальності та перспективності досвіду: Сучасність вимагає від випускника школи вміння адаптуватися в певних умовах, бути готовим застосовувати знання, самостійно орієнтуватися в розмаїтті інформації, творчо переробляти її. Виховання такої інноваційної особистості – це розвиток необхідності й здатності  дитини до саморозвитку. Краєзнавча освіта – це один з важливіших засобів створення творчої культури у навчально-виховному процесі. Вона вважається багатогранною складовою «взаємовідносин  природи, суспільства й особистості». Великою мірою задовольняє потреби у самопізнанні й самореалізації, сприяє формуванню особистісних якостей і ціннісних орієнтацій.
Займаючись краєзнавством, учні оволодівають пошуково-дослідницькими навичками, здійснюють відкриття і поступово включаються у складні взаємовідносини з природою і суспільством. Завдяки краєзнавству створюються умови для кращого сприйняття як природних, так і суспільно-культурних явищ, реалізується принцип сучасної освіти «Від відомого до невідомого, від близького до далекого».
    
Науково-теоретична база досвіду: Першим, хто звернув увагу на краєзнавство в педагогіці став творець народної національної школи в Україні, видатний педагог Костянтин Ушинський, який теоретично обґрунтував необхідність використання краєзнавчого матеріалу в навчально-виховному процесі та поклав початок практиці шкільного краєзнавства. Але лише Степана Рудницького можна вважати фундатором українського географічного краєзнавства. Саме він розробив дидактико-методичні основи навчання географії у школах різних рівнів, підготував і видав навчальні посібники з географії і популярні книги з географії. Підкреслюючи велике освітнє та виховне значення краєзнавства, Олександр Барков наголошував, що воно тільки тоді може успішно розвиватися, коли спиратиметься на наукові знання і буде пов'язане з практикою. Він закликав учителів активно приєднуватися до краєзнавчого руху. Географ-методист О. С. Половинкін, пов'язуючи організацію і методику краєзнавства з викладанням географії в школі, так само, як і О. С. Барков, високо оцінював роль краєзнавчого напряму в шкільній роботі як важливого засобу боротьби з формалізмом у викладанні предмета.
    
Стисла анотація досвіду: Урок був і залишається основною формою оволодіння знань учнями. І провести урок сьогодні стає все складніше. Сучасний учень став іншим – він багато знає: це він бачив, це він чув, про це він читав… Тому вчителю постійно необхідно самовдосконалюватись Вчитель, що володіє комп’ютером, має унікальну можливість інтенсифікувати навчальний процес, зробити його більш наочним та динамічним. При цьому він  економить час на підготовку до уроку, сили  і засоби. І це не є примхою моди, це вже є потребою. Сучасний учень отримує великий обсяг  наукової інформації поза школою, поза уроками. В той же час він, стає більш вимогливіший до подачі матеріалу. Крім того, використання інформаційних технологій  стимулює інтерес та допитливість учнів. З огляду на це, розширились і складові навчального процесу – до традиційних  (вчитель, підручник, дошка) додався  комп’ютер. Комп’ютерні технології використовуються для реалізації диференційованого підходу як під час вивчення нового матеріалу, так і під час перевірки здобутих знань.  Краєзнавство має на меті два завдання, які полягають у всебічному вивченні своєї місцевості і накопиченні краєзнавчих матеріалів. Географічна освіта покликана формувати в учнів уміння цілісно сприймати природничо-наукову картину світу, а також систему раціонального мислення та поведінки. Учитель має забезпечити виконання як теоретичної так і практичної частин програми з географії. Практичні роботи є перспективним методом організації пізнавальної діяльності, вони дають учням досвід дослідницької роботи, знайомлять з алгоритмами організації та обробки результатів досліджень, навчають абстрактного логічного мислення, основ проектування  І тому в своїй роботі я поєдную використання краєзнавчих матеріалів на уроці і з використанням ІКТ. На будь-якому уроці географії можливо використання краєзнавчих матеріалів. Мною розроблена екскурсія на острові Хортиця, про ландшафти. А також польовий щоденник, дослідження ландшафтів, який можливо використовувати при вивчення теми ландшафті, а також при підготовці до краєзнавчих зльотів. Ми  знаємо, на скільки складна тема «Ландшафти» і тільки за допомогою  наочності, екскурсій як практичних так і віртуальних, учні можуть зрозуміти цю тему. І ще наш краєзнавчий об’єкт – острів Хортиця – унікальний природний об’єкт де є поєднання різних видів ландшафту. При вивченні курсу «Материків і океанів», краєзнавчий аспект охоплює зв'язок України з континентами (приклад розробки уроку подається). При вивченні фізичних явищ (утворення ярів, ерозія ґрунтів, вулканічної діяльності, вивітрювання) можна використовувати мультемедіа для з’ясування причин механізму виникнення певних процесів і явищ. В 9 класі при вивченні промисловості України учні готують проекти підприємства міста Запоріжжя (поєднуючи краєзначо-дослідницьку роботу і використання ІКТ). 
    
Результативність впровадження досвіду: Результативність  впровадження цього досвіду підтверджується досягненнями  учнів - учасниками проектів, переможцями творчих конкурсів та змагань, а саме  різноманітних краєзнавчих зльотів і конкурсів.
2008 - 2009 н. р.
1. Участь в обласному природничо-краєзнавчому зльоті. Старша команда посіла І місце, молодша команда посіла І місце.
2.Участь в районному конкурсі-огляді мультимедійних презентацій виховної системи класного колективу, І місце «Географічне краєзнавство в системі морального виховання учнів 9-г клас».
3. Участь у другому етапі Всеукраїнських учнівських олімпіад з географії. Учень Кругляк Дмитро (10-Б кл.) посіл ІІІ місце, учениця Підопригора Ольга   (8-А кл.) посіла ІІІ місце.
4. Участь у Всеукраїнському природничо-географічному конкурсі „Колосок”, всього 121, з них 54 учнів отримали „Срібні колоски”, 7 учнів отримали «Золотий колосок», а команда 7-8 класів отримала „Золотий колосок”.
5. Надрукований виховний захід «Свято  Івана Купала» Газета Шкільний світ №25-28, липень 2008 р.
6. Участь  в обласному конкурсі «Кращий краєзнавець». Учень Кругляк Дмитро (10-Б кл.) ІІІ місце і Підопригора Ольга (8-А кл.) І місце в номінації «Кращий краєзнавець – географ».
2009- 2010 н. р.
1. Участь у другому етапі Всеукраїнських учнівських олімпіад з географії. Учень Кругляк Дмитро (11-Б кл.) посів ІІ місце, учениця Підопригора Ольга (9-А кл.) посіла ІІІ місце.
2. Участь у обласному етапі Всеукраїнських учнівських олімпіад з географії. Учень Кругляк Дмитро (11-Б кл.) посів 4 місце.
3. Участь  в обласному конкурсі «Кращий краєзнавець». Учень Кругляк            Дмитро (11-Б кл.) І місце і Підопригора Ольга (9-А кл.) ІІ місце в номінації «Кращий краєзнавець – географ».
4. Участь у Всеукраїнському природничо-географічному конкурсі „Колосок”, всього 123, з них 118 учнів отримали „Срібні колоски”, 13 учнів отримали «Золотий колосок», а команда 5-6, 7-8 класів отримала „Золотий колосок”.
5. Участь в обласному природничо-краєзнавчому зльоті, молодша команда посіла ІІ місце.
6. Отримала сертифікат від районного методичного кабінету за підготовку і проведення районного круглого столу «Формування соціальної та інформаційної компетентності учнів через залучення до краєзнавчої пошукової діяльності».
2010 - 2011 н. р.
1. Участь у другому етапі Всеукраїнських учнівських олімпіад з географії. Учень Бронецький Іван (10-Б кл.) посів ІІІ місце, учениця Підопригора Ольга (10-А кл.) посіла ІІ місце.
2. Участь у обласному етапі Всеукраїнських учнівських олімпіад з географії. Учениця Підопригора Ольга (10-А кл.) посіла 4 місце.
3. Участь у Всеукраїнському природничо-географічному конкурсі „Колосок”, всього 214, з них 264 учнів отримали „Срібні колоски”, 51 учнів отримали «Золотий колосок», а команда 5-6, 7-8 класів отримала „Золотий колосок”.
4. Участь в обласному природничо-краєзнавчому зльоті. Старша команда посіла ІІІ місце, молодша команда посіла І місце.
5. Участь у обласному конкурсі «Екскурсія для друга» Шумей Анастасія (10-Б кл.)  з роботою «Природні та історичні об’єкти північної частини о. Хортиця», посіла ІІ місце. 
6. Участь у міському семінарі географів, доповідь «Краєзнавчо-дослідницька діяльність як важлива складова роботи учня та вчителя географії». 
7. Участь в всеукраїнському конкурсі «Євросоюз» команда із учнів Бронецький Іван (10-Б кл.), Підопригора Ольга (10-А кл.), Матвеева Юлія (10-Б кл.) отримали диплом.
2011 – 2012 н. р.
1. Участь у другому етапі Всеукраїнських учнівських олімпіад з географії. Учень Бронецький Іван (11-Б кл.) посів ІІІ місце, учениця Підопригора Ольга (11-А кл.) посіла І місце, учениця Белік Вікторія (7-А кл.) посіла ІІІ місце, учениця Лаптинська Тетяна (8-А кл.) посіла ІІІ місце, учениця Проценко Ксения (9-А кл.) посіла ІІІ місце.
2. Участь у обласному етапі Всеукраїнських учнівських олімпіад з географії. Учениця Підопригора Ольга (11-А кл.) посіла ІІІ місце.
3. Участь у Всеукраїнському природничо-географічному конкурсі „Колосок”, всього 214, з них 264 учнів отримали „Срібні колоски”, 51 учнів отримали «Золотий колосок», а команда 5-6, 7-8 класів отримала „Золотий колосок”.
4. Участь в всеукраїнському конкурсі «Євросоюз» команда із учнів Бронецький Іван (11-Б кл.), Підопригора Ольга (11-А кл.), Баглюк Вікторія(10-А кл.) отримали диплом.
5. Участь в районному конкурсі педагогічної майстерності класних керівників в номінації «Класні керівники 5-8 класів» І місце.
2012 – 2013 н. р.
1. Участь у другому етапі Всеукраїнських учнівських олімпіад з географії. Учениця Баглюк Вікторія (11-А кл.) посіла ІІІ місце, учениця Белік Вікторія (8-А кл.) посіла ІІІ місце, учениця Лаптинська Тетяна (9-А кл.) посіла ІІ місце, учениця Проценко Ксения (10-А кл.) посіла ІІІ місце.
2. Участь у обласному етапі Всеукраїнських учнівських олімпіад з географії. Учениця  Проценко Ксения (10-А кл.) посіла 4 місце.
3. Участь у Всеукраїнському природничо-географічному конкурсі „Колосок 2012”, всього 204, з них 108 учнів отримали „Срібні колоски”, 41 учнів отримали «Золотий колосок», а команда 5-6, 7-8 класів отримала „Золотий колосок”.
2013 – 2014 н. р.
1.Участь у другому етапі Всеукраїнських учнівських олімпіад з географії. Учень Єфанов Антон (8-А кл.) посів ІІ місце, учень Ліхачов Євген (8-А кл.) посів ІІІ місце, учениця Белік Вікторія (9-А кл.) посіла ІІІ місце, учениця Лаптинська Тетяна (10-А кл.) посіла ІІІ місце, учениця Проценко Ксения (11-А кл.) посіла ІІІ місце.

Репрезентація досвіду: шкільний семінар, районний майстер-клас.
Категорія: Географія та економіка | Додав: kommun (31.01.2014)
Переглядів: 2745 | Коментарі: 6 | Теги: краєзнавчо-дослідницька діяльність, використання ІКТ на уроках географі, розвиток творчих з та пізнавальних , Комунарський | Рейтинг: 3.4/95
Всього коментарів: 6
6 Анна  
Успехов Вам!!!

5 Мошинец Дарина  
Дуже цікаво!

4 Tanya  
Дуже корисна, а головне цікава стаття

3 Оксана  
Молодец!

2 Натали  
Цікавий та корисний практичний матеріал, який ніколи не зможе втратити своєї актуальності.

1 Афанасьев Сергей Александрович  
Молодец! Актуальная проблема на сегодня.

Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
IAMЦ © 2024