Реалізація компетентнісного підходу до навчання на уроках географії Пацук Ольга Андріївна, вчитель географії спеціаліст вищої категорії, вчитель-методист.
Запорізька загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів № 73 Запорізької міської ради Запорізької області, директор Ткачова Лариса Петрівна, вул. Дудикіна 16
Провідна педагогічна ідея досвіду: в використанні особистісно зорієнтованих технологій та інших засобів географічної освіти дозволить створити умови для успішного вирішення завдання формування і розвитку в учнів предметних та ключових компетенцій. Специфіка викладання предмету полягає в тому, що зміст курсу географії спирається на роботу з різними носіями інформації (географічна карта, статистичні таблиці, додаткові описові матеріали) При компетентнісному підході до навчання навчальна діяльність набуває дослідницького і практико-орієнтованого характеру. Сучасна методика викладання географії орієнтується на проектування навчально-практичних ситуації, в яких діє учень. Посилення практичної спрямованості курсу шкільної географії сприяє формуванню ключових компетентностей.
Обґрунтування актуальності та перспективності досвіду: Одним із найактуальніших завдань сучасної географічної освіти і виховання в Україні є створення умов для формування людини-громадянина, розкриття її творчих можливостей, задоволення особистих та спільних інтересів. У розв’язанні завдань формування особистості учнів, їх моральних якостей велика роль належить географії. Тому актуальність і перспективність запропонованого досвіду безумовна, і спрямована на досягнення завдань: засвоєння знань про основні географічні поняття, розвитку пізнавального інтересу, формування здатності готовності використовувати географічні вміння у житті. Під час формування предметних та ключових компетенцій на уроках географії у учня має бути сформований певний рівень готовності до дорослого життя, певна сукупність компетенцій, що може забезпечити молодій людині здатність орієнтуватись у сучасному суспільстві, швидко реагувати на запити часу, ефективно та успішно самореалізуватись поза школою.
Стисла анотація досвіду: За інноваційним потенціалом досвід комбінаторний. В досвіді визначено, що результатом діяльності учнів при компетентнісному підході є зміна уявлення про оцінювання навчальних досягнень учнів, розкриття вмінь з практичної діяльності шляхом застосування отриманих географічних знань у повсякденному житті, встановлення зв’язків в системі географічних знань і на цій основі формування навчально-пізнавальної інформаційної, картографічної та комунікативних компетенцій. Ключові компетенції перетворюються у засіб розвитку особистих якостей учнів.
Результативність впровадження досвіду: Досвід затверджений на засіданні шкільного методичного об’єднання природничого циклу (вчителів географії, біології, хімії, екології, суспільствознавчих наук) Матеріали досвіду знаходяться у загальноосвітній школі І-ІІІ ступенів № 73 Запорізької міської ради Запорізької області.
Репрезентація досвіду: Практикує відкриті уроки, семінари, виступи-практикуми на засіданнях шкільних і районних методичних об’єднань, творчих груп, педагогічних радах. На семінарі районного МО вчителів географії виступ з питання «Активізація навчально-пізнавальної діяльності учнів на уроках географії як один із прикладів реалізації компетентнісного підходу до навчання».
|