Міська виставка
педагогічних технологій
Запоріжжя, 2016
Каталог статей
Навігація

Номінації виставки
Українська та російська філологія [83]
Історія і правознавство [27]
Математика [32]
Фізика, астрономія [15]
Географія та економіка [29]
Інформатика [16]
Іноземні мови [62]
Хімія, біологія, екологія [38]
Фізичне виховання та основи здоров'я [20]
Музика, образотворче мистецтво [18]
Трудове навчання [9]

Форма входу


Погода у місті

Пошук

Статистика

Вітаю Вас, Гість · RSS 15.08.2020, 14:41

Головна » Статті » Специфіка навчальних предметів » Географія та економіка

Компетентнісно-орієнтований підхід до формування предметних компетентностей учнів на уроках географії засобами навчального предмета
Компетентнісно-орієнтований підхід до формування предметних компетентностей учнів на уроках географії засобами навчального предмета
Охримчук Наталія Вікторівна, 
учитель географії, спеціаліст  2 категорії

Запорізький навчально–виховний оздоровчий комплекс № 110 Запорізької міської ради Запорізької області 

Директор школи: Демченко Аркадій Григорович

вул. Стешенка, 19 м. Запоріжжя, Запорізька область, 69118, 
тел. (061)289 – 78 – 15, факс 289 – 78 – 17, 
Е – mail: sh110@ukr.net

Провідна педагогічна ідея: Орієнтація шкільної  географічної  освіти на компетентнісний підхід передбачає посилення його практичної спрямованності. «Посилення» передбачає зміну традиційної методики навчання, перехід від простої передачі навчальної інформації до методики, спрямованої на формування умінь школярів. Іншими словами, компетентністний підхід у шкільній географії орієнтує, з одного боку, на оновлення практичної складової навчання, а з другої - на створення умов для її ефективної реалізації.
 Важливою умовою ефективної реалізації практичної складової шкільної географії виступає організація діяльності учнів з формування географічних умінь . Адже знання залишаються мертвим вантажем , якщо вони не знаходять практичного застосування. Тому в навчальному процесі необхідно постійно застосовувати способи практичного навчання школярів,використовувати різні  джерела географічної інформації , що і складає специфіку методики навчання географії в школі.
 Компетентнісний підхід являє собою сукупність форм і методів у роботі , необхідних не тільки для навчання, але і в першу чергу , для розкриття властивостей особистості учня . Одним з інструментів компетентнісного підходу є організація і проведення комунікативних інтелектуальних ігор,застосовувати мультимедійні засоби та новітні технології.

Обгрунтування актуальності та перспективності досвіду: Перетворення в житті сучасного суспільства пов'язані з особливим періодом його розвитку - епохою інформатизації та глобалізації. Зростаючий швидкими темпами обсяг інформації , поява нових технологій в науці та на виробництві , збільшення ролі всесвітніх економічних , політичних , соціокультурних та інших форм відносин проникають в усі сфери діяльності , в тому числі в географічну науку. Життєві орієнтири зумовлюють її розвиток,  масштабність і ретельність географічних досліджень , своєчасність використання даних , особливо у вирішенні сучасних глобальних проблем.
 Поряд з формуваннямсистемиміцнихзнань в учніввданий час стаєважливимнадатидопомогу в оволодінніпевними комплектами умінь і способівдій . Навчальнийпроцеснеобхіднопобудувати так , щобзнання стали фундаментом практичноїдіяльності, тобто стали дієвими. Одна з найважливішихзавдань - реалізовувати на практицікомпетентніснийпідхід . Одним ізшляхівдосягнення перспектив є посиленняпрактичноїспрямованостігеографії . Практична спрямованністьгеографії - це не тількипедагогічна та методична категорія, це принципнавчання і, в свою чергу , поняття, щовключаєоволодіннявміннями і застосуваннягеографічнихзнань і умінь у повсякденномужитті.
 
Науково- технічна база  досвіду:
-шкільні програми;
-підручники по географії;
-атласи по географії та настінні карти;
-журнали «Географія в школі»;
-методична,публіцистична  література;
-дидактичні матеріали;
-відеоматеріали та презентації до уроків;
-електронні посібники та атласи;
-проектор, комп’ютер, мультимедійна дошка;
-Курси підвищення кваліфікації
(«Вчителі географії», 2005 р. «Користувачі ПК», 2006 р. Курси INTEL«Навчання для майбутнього». «Вчителі географії зі спецкурсами "Природознавство” та "Екологія”,» 2010)

Стисла анотація досвіду: У роботі « Компетентнісно-орієнтований підхід до формування предметних компетентностей учнів на уроках географії засобами  навчального предмета »  описується застосування компетентнісного підходу при навчанні географії , як на уроках , так і в позаурочній діяльності .
 У досвіді работи намагаюсь показати можливості формування компетентностей учнів на уроках географії .Компетентнісненавчання є перспективним , так як навчальна діяльність набуває дослідний і практико -орієнтований характер. При всьому різноманітті технологій , форм і методів , переважаючими я вважаю ті , які орієнтовані на самостійність учня.
 Я вчу своїх дітей представляти результати праці у вигляді : аналізу тексту , узагальнення інформації у вигляді таблиць , схем , опорних конспектів , обговорення , виступи ( презентації ) .
 До компетентнісно- орієнтованих технологій відносяться:
- метод проектів (для старшого і середнього ланки);
- навчальні проекти ;
- рольові ігри ;
- сюжетні ігри ;
- технологія розвитку критичного мислення (ТРКМ );
 Дана робота передбачає створення компетентнісно- орієнтованих завдань , які будуть використані в курсі вивчення географії . Використання подібних завдань дозволяє провести вчителю діагностику формування ключових компетентностей учнів . Проведена робота в цілому сприятиме підвищенню пізнавальної активності учнів на уроці і формуванню позитивної мотивації до вивчення географії .

Результативність впровадження досвіду:
- Підвищення навчально-пізнавального інтересу учнів;
- Висока навчальна мотивація більшості учнів;
- Ініціативність в проходженні навчального матеріалу у більшої частини учнів;
- Висока працездатність учнів на уроках;
- Виникнення змістовних діалогів у навчальному процесі з ініціативи учнів без втручання вчителя;
- Зростання загально-інтелектуальних умінь;
- За результатами  моніторингу спостерігається динаміка зростання якості знань.
 Застосування компетентнісно-орієнтованих завдань на уроці дозволяють вчителю вирішити одночасно кілька завдань:
• оцінити рівень розвитку ключових компетенцій учнів;
• виявити рівень розвитку предметних знань і умінь;
• оцінити здатність самостійно здобувати знання і вибирати способи діяльності, необхідних для досягнення поставленої мети в завданні;
• формувати пізнавальний інтерес до предмета через розвиток дослідницької компетенції.
 
Репрезентація досвіду: Даний досвід роботи можливо використати на рівні навчального закладу, на рівні районного семінару чи конференції.
Категорія: Географія та економіка | Додав: kommun (31.01.2014)
Переглядів: 1743 | Коментарі: 1 | Теги: рольові ігри, Тренінги по географії, Географічні ігри, Компетентністні завдання, Комунарський, Геогр.карти, географія, Презентації з географії | Рейтинг: 2.8/32
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
IAMЦ © 2020