Міська виставка
педагогічних технологій
Запоріжжя, 2016
Каталог статей
Навігація

Номінації виставки
Українська та російська філологія [83]
Історія і правознавство [27]
Математика [32]
Фізика, астрономія [15]
Географія та економіка [29]
Інформатика [16]
Іноземні мови [62]
Хімія, біологія, екологія [38]
Фізичне виховання та основи здоров'я [20]
Музика, образотворче мистецтво [18]
Трудове навчання [9]

Форма входу


Погода у місті

Пошук

Статистика

Вітаю Вас, Гість · RSS 27.04.2024, 00:21

Головна » Статті » Специфіка навчальних предметів » Географія та економіка

Інтеграція - як засіб підвищення пізнавального інтересу учнів при вивченні географії

Інтеграція - як засіб підвищення пізнавального інтересу учнів при вивченні географії





Красновська Ольга Михайлівна,
вчитель географії та економіки, 
спеціаліст вищої категорії, 
вчитель-методист


Запорізька загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів № 76 Запорізької міської ради Запорізької області

Директор школи Клеха  Людмила Вікторівна

Адреса: проспект Леніна, 154-Г    
e-mail: kleha_76@mail.ru 


Провідна педагогічна ідея досвіду:
Створити комфортні умови навчання, за яких кожен учень відчуває свою успішність, інтелектуальну спроможність, формується як творча особистість. 
  
Обгрунтування актуальності і перспективності досвіду:  
Пізнавальна активність не є вродженою. Вона формується протягом усього процесу   життєдіяльності людини. Світ, який змінився,  відкрив нові обрії для педагогічного пошуку. Це не є пошук відповідей на окремі питання, а необхідність створення єдиної, цілостної картини світу. Сучасна стадія наукового мислення все більше характеризується прагненням розглядати не окремі, ізольовані явища життя, а великі єдності. Для досягнення цієї  мети і використовується достатньо великий потенціал міжпредметної інтеграції при вивченні географії.
 
Науково-теоритична база досвіду:  
Ідея інтегрованого підходу до навчання була започаткована у роботах основоположників педагогіки Й. Гербарта, А. Дістервега, Я. Коменського, Дж. Локка, Г. Песталоцці, Ж.Ж. Руссо. Психологічні основи процесу інтеграції в системі шкільного навчання розкриті в дослідженнях Л.С. Виготського, В.В. Давидова, В.П. Зінченка, Е.Л. Носенко, Ю.А. Самаріна. Сутність інтеграції, як цілісного впливу на становлення особистості, її форми і види розкриті в працях О.Л. Алєксєєнко, С.У. Гончаренка, М.С. Вашуленка, С.В. Загв'язінського, В.П. Тименка, С.І. Якименка. Отже, значущість проблеми набуття інтегрованих знань школярами в процесі вивчення географії та недостатність дидактико-методичних засобів використання інтегрованих підходів у викладанні географії в школі і обумовили вибір теми досвіду.

Стисла анотація досвіду:    
   За іноваційним потенціалом досвід комбінаторний, що полягає в нових конструктивних поєднаннях відомих ідей, методик тощо. Досвід представляє технологію впровадження інтегрованих уроків в навчально-виховний процес,  а саме, в розроблених уроках розкриваються індивідуально-особистісні і колективні форми діяльності, що здійснюються самостійно або під контролем вчителя і одночасно відбуваються на одному з трьох рівнів пізнання: репродуктивному, пошуковому, дослідницькому.
   До даної добірки матеріалів додається розробка за темою: «Формування природоохоронних знань на уроках географії», де ретельно розглядається вивчення цього питання, як із суто географічних позицій, так і з застосуванням різноманітних елементів інтегрування. В якості прикладу наводиться розробка уроку-конференції за темою: «Природа та цивілізація». Підготовча дослідницька робота школярів проводилась в чотирьох аспектах: «Історична екологія», де учням знадобились знання з курсу давньої історії; «Сучасна екологія», яка вимагала знань з фізики, біології, хімії, новітньої історії; «Заповідна справа» з елементами біології та історії; «Моніторинг навколишнього середовища» - інформатики. Одним із елементів підготовки до конференції було написання твору на екологічну тему, де знадобились знання, отримані на уроках мови та літератури.    
   З вчителями англійської та французької мови був підготовлений урок-експедиція "Побачення з Європою". Щоб яскравіше відчути колорит Франції і Великої Британії, інформація про кожну з цих країн прозвучала на двох мовах.
Спільно з вчителем англійської мови  розроблений і проведений інтегрований урок з теми "Клімат Великобританії" . 
   Разом з  вчителем української мови був розроблений  інтегрований урок з теми "Річки України. Річка Дніпро-символ і любов України". В цьму уроці закладений   потенціал національно-патріотичного виховання учнів.
   Провідне місце в системі природничих наук належить математиці. Вивчення окремих тем в курсах фізичної та економічної географії спирається на питання математичної теорії. Результатом тісної співпраці з досвідченим викладачем математики став інтегрований узагальнюючий урок з теми "Систематизація метеорологічних спостережень", де практично застосовані знання, отримані учнями на уроках географії та математики. Окрім цього, учні отримали додаткову інформацію по курсам історії, фізики, хімії, основ вибору професій. 
   Не менш важливу роль у формуванні пізнавального інтересу грає позакласна робота з предмету. Однією з найбільш цікавих форм позакласної роботи є "Клуб Знавців",-інтелектуальна гра з елементами змагання. Ця форма діяльності збирає самих допитливих, люблячих географію учнів. Дух змагання захоплює, підсилює інтелектуальну "атаку". Кожній грі передує попередня підготовка: учні розбирають творче (домашнє) завдання, активно повторюють матеріал, зазначений на уроках, користуються різними джерелами географічної інформації. Як приклади засідань «Клубу Знавців" додаються розробки гри-подорожі «По Африці", «По Австралії», «По Південній Америці», гри-вікторини «Карта-друга мова географії».   
   Феномен географії полягає в тому, що в ній дивовижним чином поєднуються нев'януча романтика подорожей з особливим, глибоким науковим баченням світу. Навряд чи знайдеться наука, яку б в рівній мірі цікавили б вода та суходіл, рельєф Землі та атмосферні процеси, жива природа та територіальна організація життя і діяльності людей. Синтез цих наук і характеризує сучасну географію. Та навіть цього широкого погляду недостатньо для створення цілісної картини світу, тут вкрай необхідна міжпредметна інтеграція.

Результативність впровадження досвіду:    
Розглядаючи науково-практичний аналіз  досвіду роботи, дійшли до висновку, що  застосована системи методів, продумана різноманітність прийомів і форм навчання впливає на формування пізнавального інтересу до предмету. При цьому розумно поєднані всі види діяльності учнів з урахуванням рівня пізнавальної самостійності, яке рівномірно і поступово ускладнюється. Зріс пізнавальний інтерес учнів, підвищився рівень їх досягнень. Своєрідним зрізом роботи вчителя є результати, отримані учням на олімпіадах різного рівня. Тут  виявляється найвищий рівень їх досягнень. На підтвердження отриманих результатів до досвіду роботи додаються діаграми "Результати участі в олімпіадах з географії та економіки", "Моніторинг навчальних досягнень учнів”

Репрезентація досвіду : 
Елементи  досвіду  висвітлювалися:
В педагогічній пресі. Так у збірнику «Краєзнавство. Географія. Туризм» №42-43, 2009. Вид-во «Шкільний світ», присвячений темі «Немає другого Дніпра..» була надрукована розробка інтегрованого уроку з географії, української літератури, українознавства «Річки України. Річка Дніпро – символ і любов України.  
Виступ на ШМО за темою: «Застосування інтегрованих уроків з елементами групової діяльності як засіб підвищення рівня досягнень учнів.» (2012 р.) 
Виступ на РМО за темою: «Впровадження елементів інтегрованого навчання з географії та математики при вивченні курсу «Загальна фізична географія» (2012). 
Захист курсової роботи в ЗОІППО за темою: «Інтегровані уроки як один із засобів підвищення активності учнів на уроках географії». (2013)
 

Категорія: Географія та економіка | Додав: Zhovt2 (18.01.2014)
Переглядів: 1931 | Коментарі: 1 | Теги: екологічне виховання, Жовтневий, географія, інтегровані уроки, пізновальний інтерес | Рейтинг: 3.1/67
Всього коментарів: 1
1 Юра  
Дуже гарно!

Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
IAMЦ © 2024