полягає у використання інформаційно-комунікаційних технологій на уроках географії, що сприяє підвищенню якості освіти, формуванню предметних і метапредметних знань, умінь, навичок, розкриттю здібностей учнів, підготовці до життя у високотехнологічному конкурентному світі.
Обґрунтування актуальності та перспективності досвіду: визначається вирішенням одного з головних завдань сучасної школи − це розвиток особистості учня на основі опанування узагальнених способів діяльності. Саме це завдання є найбільш перспективним в умовах упровадження стандартів освіти нового покоління, реалізації діяльнісного, компетентнісно та особистісно орієнтованих підходів.
Якщо пріоритетом суспільства й системи освіти є здатність молодих людей, які вступають у життя, самостійно вирішувати нові, ще не відомі завдання, що постають перед ними, то результат освіти вимірюється досвідом вирішення таких завдань. На перший план, поряд із загальною грамотністю, виступають такі якості випускника, як розробка і перевірка гіпотез, уміння працювати в проектному режимі, ініціативність і відповідальність у прийнятті рішень, здатність спілкуватися тощо. Ці здібності актуальні в інформаційному суспільстві, вони й стають одним із значущих очікуваних результатів освіти. Вимірюється такий результат нетрадиційно − в термінах «надпредметних», метапредметних здібностей, якостей, умінь.
Науково-теоретична база досвіду: Серед теоретичних питань, пов'язаних з темою досвіду, були вивчені й взяті до роботи ідеї таких науковців:
-метапредметні результати освітньої діяльності (Асмолов А., Байбара Т., Бібік Н., Бурменська Г., Володарська І., Громико Н., Овчарук О.);
-вплив сучасних освітніх технологій на досягнення метапредметних результатів освітньої діяльності (Гордієнко Т., Гриневич Л., Колесіна К., Савченко О., Хуторськой А.);
-теоретичні засади особистісно зорієнтованого навчання в контексті метапредметної інтеграції освіти (Баранников А., Гузєєв В., Леонтьєва О., Лернер П., Подмазін С. та ін.);
-роль інформаційно-комунікаційних технологій у формуванні ключових метапредметних компетентностей (Білоконна Н., Гнатюк Д., Кравчук О., Симонова Ю., Полат Є., Яковлєв А.).
Стисла анотація досвіду: Освітнє середовище, створене інформаційно-комунікаційними технологіями, сприяє формуванню таких характеристик мислення, як схильність до експериментування, гнучкість, зв'язність, критичність, структурність. Ці характеристики відповідають пізнавальним процесам, пов'язаним із творчою діяльністю й вирішенням проблем.
Особливої ролі набувають ІКТ при їхньому інтегруванні з іншими перспективними освітніми технологіями, зокрема, з технологією проектування (Полат Є.). Сучасні структура й зміст методу проектів орієнтовані на активне застосування засобів обчислювальної техніки й мережевих технологій. Крім того, особливістю методу проектів є його інтеграційний характер, що дозволяє посилити міжпредметні зв'язки загальноосвітніх дисциплін не лише з інформатикою, а й між собою.
Отже, встановлені стандартом вимоги до результатів навчання викликають необхідність у зміні змісту навчання на основі принципів метапредметності як умови досягнення високої якості сучасної освіти. Відбувається зміна парадигми вчителя, який стає конструктором нових педагогічних ситуацій, нових завдань, спрямованих на використання узагальнених способів діяльності й створення учнями власних продуктів в опануванні знань, формування метаумінь.
Технологія реалізації досвіду представлена у вигляді схеми й таблиці, у яких відображено загальну характеристику досвіду та методи організації навчальної діяльності учнів, а також прийоми, що використовуються при навчанні, та метапредметні результати діяльності учнів у контексті їх інтелектуального розвитку.
Результатами управлінської діяльності є:
Використання в педагогічній практиці сучасних освітніх технологій дозволяє досягати більш високих предметних і метапредметних результатів діяльності учнів.
Моніторинг освітніх результатів показав, що застосування мультимедіа позитивно позначається відразу на декількох аспектах навчального процесу:
-стимулює когнітивні аспекти навчання, такі як сприйняття та усвідомлення інформації;
-підвищує мотивацію учнів;
-допомагає в розвитку навичок спільної роботи й колективного пізнання учнів;
-розвиває в учнів більш глибокий підхід до навчання, і, отже, допомагає у формуванні більш глибокого розуміння навчального матеріалу.
Зацікавленість предметом, знання учнів із географії підтверджуються результатами участі учнів у Всеукраїнському фізичному конкурсі «Колосок», «Геліантус». Щорічно вчитель готує переможців районних та учасників обласних олімпіад, приймає активну участь у методичній роботі, є призером (ІІІ місце) районного конкурсу «Вчитель року» в номінації «Географія»
Репрезентація досвіду: досвід презентовано на районному конкурсі «Учитель року – 2014» в номінації «Географія»