Формування самоосвітньої компетентності учнів через систему самостійних робіт на уроках географії
Формування самоосвітньої компетентності учнів через систему самостійних
робіт на уроках географії як засіб забезпечення умов для розкриття та
збагачення особистого досвіду учнів.
Чернова Інна Іванівна, вчитель географії, «Спеціаліст вищої категорії», «Старший учитель».
Запорізька гімназія №71, з поглибленим вивченням іноземної мови Запорізької міської ради Запорізької області
Провідна педагогічна ідея: Цілеспрямовано стимулювати інтерес учнів до певних проблем, що передбачає володіння визначеною сумою знань через самоорганізаційну діяльність, яка направлена на розв’язання однієї або цілої низки проблем; вміння практично застосовувати надбані знання, уміння, навички. При цьому самостійний здобуток знань робить процес навчання географії активним і значимим, стимулює розвиток мислення, уяви.
Обґрунтування актуальності та перспективності досвіду: Актуальність вибраної вчителем теми зумовлена вимогами сучасної освіти, відповідає завданням Національної доктрини розвитку освіти, сприяє забезпеченню інтелектуального розвитку учнів, реалізує головні проблеми сучасної школи: уміння самостійно набувати знання; критично і логічно мислити; орієнтуватися в складних світових соціально економічних процесах, що постійно змінюються .
Науково-теоретична база досвіду: В основі досвіду сучасні педагогічні погляди, дидактичні і психологічні ідеї науковців: В.В.Давидова, І.П.Жерносек, С.І.Боднар, Н.Н.Звєрєвої, які спираються на розвиток учня як особистості через постійне збагачення власного досвіду на основі системи самостійної діяльності; можливість залучати до роботи кожного учня згідно його здібностям; відбувається активізація навчального процесу на уроках та в позакласній діяльності.
Стисла анотація досвіду: Представлена послідовна система самостійних робіт від простих до складних, завдань творчого рівня, що сприяє розвитку пізнавальної активності учнів. Практичний матеріал відповідає обраній проблемі, всебічно охоплює її, шляхи вирішення проблеми розкриті.
Результативність впровадження досвіду: Працюючи над проектом з географії, учні опановують комплексом географічних умінь (практичних, пізнавальних), основами партнерських стосунків, вчаться здобувати нові знання, інтегрувати їх. Організація такої форми навчання припускає перетворення учнів у суб’єктів діяльності, виховує відповідальність, обов’язковість, дисциплінує учнів, вчить взаємодопомозі в роботі. Підвищується рівень результативності навчання.
Репрезентація досвіду: Навчальний заклад, районне об’єднання вчителів географії. Досвід рекомендовано для вивчення та впровадження в практику вчителів географії району. Методологія може бути використана вчителями інших дисциплін.