Провідна педагогічна ідея досвіду : Сучасний урок географії не можна уявити без географічної карти. Використання географічної карти – важливий засіб пізнання навколишнього світу. Робота з картами сприяє розвиткові уяви, пам’яті, логічного мислення і мови учнів, умінь аналізувати, порівнювати, зіставляти і робити висновки. Вона є найбільш доступним і дуже дієвим засобом активізації навчання для розвитку самостійності учнів. З огляду на величезну роль карти і картографічного методу в географії значна увага приділяється вчителем формуванню картознавчої компетенції.
Обґрунтування актуальності та перспективності досвіду:
Актуальність педагогічного досвіду Шматко С.В. визначається суперечністю між вимогами компетентнісної парадигми освіти і реальною педагогічною практикою викладання географії, недостатньо забезпеченої необхідними для реалізації цього підходу організаційно-педагогічними умовами. Основні засади розвитку шкільних курсів географії розкриваються у матеріалах Державного стандарту базової і повної середньої освіти. Шкільні курси географії спрямовані на формування в учнів просторового уявлення про земну поверхню та розвиток умінь усвідомлено орієнтуватися в соціальних, економічних, суспільних, політичних і геоекологічних подіях у світі та державі. Необхідною складовою успішного навчання з географії є освоєння картографічної грамотності, адже знання карти для сучасної людини не менш важливі, ніж комп’ютерні.
Стисла анотація досвіду:
В основі досвіду Шматко С.В. лежить наступна гіпотеза. Необхідною складовою успішного навчання з географії є освоєння картографічної грамотності, адже знання карти для сучасної людини не менш важливі, ніж комп’ютерні. Карта є особливою і специфічною основою, що використовується поряд з текстовим викладом і в географічних дослідженнях, і в навчальній роботі, і при самостійному ознайомленні з географією певної країни чи району. Будь-який текст не може настільки зрозуміло і швидко пояснити взаємне розташування пунктів чи інших об’єктів, причому в будь-яких поєднаннях, як це відображає карта. Картознавча компетентність учнів забезпечує виконання багатьох навчальних та життєвих завдань людини.
Мета досвіду полягає в створенні умов на уроках географії для формування картознавчої компетенції в учнів Запорізького багатопрофільного ліцею №99 методами інформаційних, проблемних, інтерактивних, ігрових технологій в навчально-виховному процесі засвоєння знань.
Педагогічне дослідження проводилось в умовах навчально-виховного процесу на базі багатопрофільного ліцею №99 м. Запоріжжя з метою:
- розкрити сутність, виявити зміст і структуру поняття «картографічна компетенція»;
- визначити показники та рівні сформованості картографічної компетентності учнів ліцею;
- розробити технологію навчання, що сприяє формуванню картографічної компетентності учнів;
- систематизувати, застосувати і поширити в педагогічному середовищі ефективні методи і прийоми формування картознавчої компетенції під час вивчення шкільного курсу географії.
Вид досвіду за характером новизни - модифікаційний. Оригінальне цілеспрямоване використання та раціоналізація відомих педагогічних ідей, технологій, форм і методів викладання географії дозволяє автору вибудувати ефективну педагогічну систему, спрямовану на формування й розвиток життєвокомпетентності особистості.
Новизною досвіду є комплексний характер методологічної основи досвіду (проблемно-цільовий, системний, компетентісно спрямований, стратегічно-прогностичний). Визначення та обґрунтованість критеріїв, показників та рівня сформованості картографічної компетентності учнів ліцею №99, виявлення та підтвердження педагогічних умов, що забезпечують формування картографічної компетентності ліцеїстів.
Теоретичною основою досвіду є ряд нормативних документів: "Національна доктрина розвитку освіти України у XXI столітті", Концепція переорієнтації освітньої системи ліцею №99 на компетентністно спрямований підхід до освіти; теорії діяльнісного та особистісно спрямованого підходів до навчання, Державний стандарт базової і повної середньої освіти.
Аналіз досвіду та результати експерименту підтвердили не тільки робочу гіпотезу, але і припущення про те, що формування життєвої компетентності особистості потребує спеціально організованої творчої діяльності, спрямованої на ії формування та розвиток.
Результативність впровадження досвіду:
Практична значущість досвіду полягає в тому, що його висновки створюють передумови для успішного вирішення проблеми формування картознавчої компетенції учнів ліцею №99. Завершена розробка алгоритмів характеристик різних географічних об’єктів, алгоритми роботи з підручником, контурною картою, атласом, різними видами карт. Створена картотека практичних прийомів роботи з формування картознавчої компетенції як традиційних так і інтерактивних, розроблено дидактичні матеріали. Практичні рекомендації, методи та прийоми формування картознавчої компетенції можуть бути застосовані в ЗНЗ Хортицького району та м. Запоріжжя.
Результатом впровадження досвіду є участь учнів у конкурсах творчих робіт, конкурсі «Геліантус»; призові місця в районному, обласному та всеукраїнському етапах предметної олімпіади з географії. За 2010- 2013 рр. вчитель підготувала 38 переможців районного етапу предметної олімпіади з географії, 26 – переможців обласного етапу, 2 – всеукраїнського.
Використовувати досвід може кожний вчитель, який володіє методикою організації самостійної роботи, вміє користуватися ТЗН і бажає застосовувати цю технологію у своїй педагогічній роботі.
Репрезентація досвіду:
Досвід репрезентований на різних методичних заходах: засіданнях шкільних та районних методоб’єднань, практико-орієнтованих семінарах, педрадах; активно використовується в навчально-виховній діяльності в позитивному освітньо-виховному просторі ЗБЛ № 99. Протягом останніх років були проведені семінари для вчителів району за такими актуальними темами: «Завдання географії у період реформування школи», «Підвищення мотивації в навчанні географії», «Практичні роботи в навчанні географії», «Здоров’язбережувальні технології на уроках географії»; участь в обласному семінарі при ЗОІППО «Місія школи ХХІ століття»; майстер-клас за темою: «Світове господарство» та ін. У 2013-2014 н.р. досвід представлено на районному етапі конкурсу «Учитель року - 2014» ( І місце), обласному етапі – І місце.