Міська виставка
педагогічних технологій
Запоріжжя, 2016
Каталог статей
Навігація

Номінації виставки
Українська та російська філологія [83]
Історія і правознавство [27]
Математика [32]
Фізика, астрономія [15]
Географія та економіка [29]
Інформатика [16]
Іноземні мови [62]
Хімія, біологія, екологія [38]
Фізичне виховання та основи здоров'я [20]
Музика, образотворче мистецтво [18]
Трудове навчання [9]

Форма входу


Погода у місті

Пошук

Статистика

Вітаю Вас, Гість · RSS 25.09.2020, 18:13

Головна » Статті » Специфіка навчальних предметів » Фізика, астрономія

Використання знань в тестових завданнях із формування фізичних понять як рушійна сила розвитку пізнавальних процесів (мислення, уваги, уяви,
Використання знань в тестових завданнях із формування фізичних понять як рушійна сила розвитку пізнавальних процесів (мислення, уваги, уяви, сприйняття)
Касян Ірина Іванівна, 
вчитель фізики та астрономії, спеціаліст І категорії

Запорізька загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №80 Запорізької міської ради Запорізької області

Директор: Ганюкова Катерина Степанівна

Адреса: вул. Магара, 5а 
Телефон: 769 80 25    

Провідна педагогічна ідея досвіду: Пошук нових типів тестових завдань та нових форм організації навчальної діяльності учнів з урахуванням вимог нового Держстандарту загальної середньої освіти. А саме розвивати творче використання різних умінь, пам’яті, мислення, сприйняття, увагу; здатність розв’язувати нетипові тестові завдання під час навчального процесу.

Обґрунтування актуальності та перспективності досвіду: Для виявлення рівня засвоєння вивченого матеріалу застосовуються різні форми контролю знань . Одна з них - тести. Це завдання на заповнення пропусків в істинному реченні, в формулюванні визначення; на установку істинності (хибності) твердження; правильності формулювання твердження; на установку відповідності; з вибором вірної відповіді з декількох і ін. З їх допомогою можна отримати інформацію про засвоєння елементів знань; про сформованість умінь і навичок учнів по застосуванню знань у різних ситуаціях і т. д. Тестові завдання я використовую не тільки на залікових уроках, а також при організації самостійної роботи учнів у режимі самоконтролю, при повторенні навчального матеріалу.
 При виборі правильної відповіді учень проробляє більш об'ємну і копітку роботу, ніж при звичайному розв’язуванні задач. Інтерес до незвичного для учня виду діяльності допомагає йому продуктивніше займатися на уроці .
 Оцінювання знань і вмінь учнів за єдиними критеріями в ході виконання тестового завдання дозволяє визначити , хто із школярів взагалі не знає програмного матеріалу , хто опанував його на мінімальному рівні, хто впевнено володіє знаннями та вміннями відповідно до вимог програми, а хто не тільки повністю оволодів необхідними знаннями, але й може застосовувати їх у нових ситуаціях, тобто володіє вміннями на найбільш високому рівні, ніж це передбачено програмою.

Науково-теоретична база досвіду: Основна мета роботи вчителя по активізації пізнавальної діяльності учнів — розвиток їх творчих здібностей.Всі здібності людини розвиваються в процесі діяльності. Це твердження — один з провідних принципів сучасної психології. Не може бути іншого шляху розвитку пізнавальних здібностей учнів, окрім організації їх активної діяльності. Уміле застосування прийомів і методів, що забезпечують високу активність учнів в навчанні, їх самостійність в пізнавальній діяльності, є засобом розвитку пізнавальних здібностей дітей.Піклуючись про розвиток учнів, я використовую активні методи навчання, різні методи і прийоми активізації,  завжди враховую наявний рівень розвитку пізнавальних здібностей учнів. Складні пізнавальні завдання можна пред'являти лише учням, які володіють високим рівнем розвитку пізнавальних здібностей. Завдання, які не співпадають з рівнем розвитку дитини, перевищують можливості учня, вимоги, що пред'являють до нього, не можуть зіграти позитивну роль в навчанні. Вони підривають в учнів віру в свої сили і здібності.
 Ще К. Д. Ушинський писав: «Викладання всякого предмету повинне йти таким шляхом, щоб на долю вихованця залишалося стільки праці, скільки можуть здолати його молоді сили». Тому свою  роботу   по активізації навчальної діяльності школярів  будую з урахуванням поступового, планомірного і цілеспрямованого досягнення бажаної мети — розвитку творчих пізнавальних здібностей учнів.

Стисла анотація досвіду: Розвиток особистості – це одне з найважливіших завдань сучасної освіти, що може бути реалізовано за умови, коли створено необмежені можливості діяти і самовдосконалюватися. Серед сучасних методик і технологій важливе місце належить тестовій формі оцінювання навчальних досягнень учнів. Тестова перевірка знань вперше почала використовуватися з 1864 року у Великобританії. Термін «тест» запровадив американський психолог Дж. Кеттел. Сьогодні в українському енциклопедичному словнику це й термін С. Гончаренко тлумачить так «Тест» (англ. випробування) – система прийомів для випробування та оцінювання окремих психологічних особливостей людини; завдання стандартної форми, виконання якого повинно виявити наявність певних знань, умінь і навичок, здібностей. чи інших психологічних характеристик – інтересів, емоцій, реакцій тощо.
 Реформування системи освіти України припускає впровадження в педагогічну практику компетентнісно-орієнтованої стратегії навчання. Пошуку нових підходів до організації навчально-виховного процесу, результатом якої є формування всебічно розвинутої особистості, розвитку вміння застосовувати на практиці набуті знання. На моє глибоке переконання на сучасному етапі необхідні не лише знання, а й вироблення у дітей вміння вільно оперувати набутими ними. Необхідно вироблення навичок у дітей вільно користуватись тестовою формою контролю знань.
 Системне використання тестових завдань в роботі вчителя не лише сприяє оцінці навчальних досягнень, а й у підготовці учнів до ДПА та ЗНО.
 Тестова перевірка знань широко використовується у моїй роботі як епізодично на окремих уроках, так і для тематичного оцінювання знань. В допомогу організації цієї роботи на уроці для вчителя видано останнім часом багато методичних посібників, добірки тестових завдань друкуються на сторінках фахових журналів.
 Але часто виникає потреба при практичному використанні методичних посібників, вносити свої власні корективи, враховуючи рівень підготовки учнів, навчальну програму за якою навчаються учні.
 З цією метою розроблені мною тестові завдання, які  дають змогу здійснювати об?єктивну оцінку навчальних досягнень учнів, готувати їх до роботи з тестами в майбутньому.
 Матеріал містить приклади тестових завдань, інструкції для учнів та приклади виконання завдань. Тести можуть подаватися усно або в  друкованій формі. Результати підраховуються таким чином: за кожну правильну відповідь від 0,5 балів до 1 балу, в залежності від якості виконання завдання. Бажано отримати коментар учнів про правильність виконання вправи та залучити до обговорення інших. Складність завдань, кількість їх на уроці регулює вчитель, враховуючи особливості класу. Кожний тест охоплює, як правило, або одну навчальну тему, або проводиться як підсумковий.

Результативність впровадження досвіду: моніторинг успішності учнів показав, що використовуючи нестандартні тестові завдання, підвищується якість знань за рахунок розвитку когнітивних умінь учнів.

Репрезентація досвіду:  даний матеріал був запропонований до уваги колег на шкільному методоб’єднанні, під час шкільного методичного  семінару «Підвищення ефективності шкільної освіти учнів середньої та старшої ланок з урахуванням вимог нового Держстандарту загальної середньої освіти»
Категорія: Фізика, астрономія | Додав: kommun (26.01.2014)
Переглядів: 698 | Теги: УВАГА, Держстандарт, Фізика, уява, тести, Комунарський, пам'ять, компетентність, сприйняття, мислення | Рейтинг: 2.9/31
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
IAMЦ © 2020