Запорізька загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №3 Запорізької міської ради Запорізької області
Директор школи: Магльована Ольга Павлівна
Адреса: 69002, м.Запоріжжя, вул. Грязнова, 55,
тел. директора: (0612)63-86-15,
Провідна педагогічна ідея досвіду:
Створення умов для критичного осмислення учнями проблемних ситуацій у навчанні, розвитку їхнього творчого потенціалу і креативності, що реалізується за допомогою індивідуального підходу як шляху до саморозвитку, самореалізації та соціалізації учнів, здійснення позитивного впливу на мотивацію навчання фізики.
Обґрунтування актуальності та перспективності досвіду:
В чинному Державному стандарті базової і повної середньої освіти наголошується, що особлива увага в освіті повинна приділятися практичній і творчій складовій навчальної діяльності учнів, яка базується на вмінні здобувати інформацію з різних джерел, засвоювати, поповнювати та оцінювати її, здійснювати способи пізнавальної і творчої діяльності. Ця провідна ідея знайшла подальший розвиток у новому Державному стандарті, де увага акцентується на діяльнісному підході - спрямованості навчально-виховного процесу на розвиток умінь і навичок особистості, застосування на практиці здобутих знань із різних навчальних предметів, успішну адаптацію людини в соціумі, професійну реалізацію, формування здібностей до колективної діяльності і самоосвіти.
Необхідність спонукання учнів до критичного мислення, застосування набутих знань в практичній діяльності є одним з основних завдань курсу фізики основної школи. У новій програмі курсу фізики основної школи, на яку буде здійснено перехід у 2015 р, наголошується, що головна мета навчання фізики в середній школі полягає в розвитку особистості учнів засобами фізики як навчального предмета, зокрема завдяки формуванню в них предметної компетентності на основі фізичних знань, наукового світогляду й відповідного стилю мислення, розвитку експериментальних умінь і дослідницьких навичок, творчих здібностей і схильності до креативного мислення.
Усе це і обумовило вибір теми даного досвіду: «Розвиток критичного мислення учнів на уроках фізики та у позакласній роботі – ключ до самостійно мислячої особистості, спроможної адаптуватися до змінюючих умов життя».
Науково-теоретична база досвіду:
• Державний стандарт базової і повної загальної середньої освіти (Постанова КМУ від 23.11.2011 № 1392);
• Національна стратегія розвитку освіти в Україні на 2012-2021 роки;
• Наказ МОН України від 21.08.2013 № 1222 «Про затвердження орієнтовних вимог оцінювання навчальних досягнень учнів із базових дисциплін у системі загальної середньої освіти»;
• Проблемі критичного мислення як інноваційній педагогічній технології присвятили свої дослідження Дж. Л. Стіл, К. С. Мередит, Ч. Темпл, а також вітчизняні науковці та викладачі М. Красовицький, О. Бєлкіна, О. Пометун, Л. Пилипчатина, О.Тягло та інші.
Стисла анотація досвіду:
В основу роботи над проблемою покладено використання технології розвитку критичного мислення на уроках фізики. Підчас впровадження та реалізації свого досвіду вчителем проводилась діагностика розумових умінь та навичок учнів з використанням прийомів і засобів, спрямованих на підвищення інтересу учнів до отримання нової інформації, на розвиток умінь визначати основну проблему питання, на розвиток умінь аналізувати отриману інформацію. В ході роботи було створено систему, яка включає три фази формування критичного мислення учнів на уроках фізики та у позакласній роботі.
В практичній частині досвіду представлено: розробки уроків на підставі використання форм і засобів ТРКМ, кластери та сінквейни.
Результативність впровадження досвіду:
• Отримання всіма учасниками навчально-виховного процесу задоволення від навчання: з урахуванням інтересів, мотивів, різниці в інтелектуальній, емоційно-вольовій, дієво-практичній сферах кожного.
• Підвищення інтересу учнів до предмету та участі у конкурсах, олімпіадах, інтелектуальних змаганнях шкільного, районного, обласного, Всеукраїнського рівнів.
• Реалізація навчальних та розвивальних можливостей шкільних програм, підручників, інших дидактичних засобів навчання.
• Забезпечення постійної активної позиції учнів під час проведення уроків фізики та у позакласній роботі.
• Сформувати у школярів уміння здобувати, переробляти, інтерпретувати інформацію, застосовувати її для індивідуального розвитку та самовдосконалення.
Репрезентація досвіду:
Рівень репрезентації: районний, обласний, міський
Форми репрезентації:
Досвід роботи вчителя фізики, авторські розробки, виступи з практики роботи презентовано на засіданнях шкільних та районних методичних об’єднань, на конкурсі «Вчитель року 2013» в номінації «Фізика», опублікований в методичному журналі «Фізика в школах України» видавництва «Основа» № 7, 8, 10 за 2013 р. та отримав високу оцінку колег.