| 
| Роль учнівського самоврядування в умовах позитивного виховного простору
Педенко Олена Анатоліївна, вчитель фізики, спеціаліст першої категорії.
Запорізький багатопрофільний ліцей № 99Запорізької міської ради Запорізької області, директор ЗБЛ № 99 Солдатєнко Ольга Василівна, вул. Гудименка 13-а, міста Запоріжжя, 69114, тел./факс (061)224-93-09, |
Провідна педагогічна ідея досвіду Основною місією Ліцею-99 є формування позитивного освітнього простору, що забезпечує розкриття резервів творчого потенціалу і виховання високодуховної особистості з громадянською позицією, готовою до компетентного вибору життєвого шляху і продовження освіти. Інформатизація істотно вплинула на процес отримання знань. Нові технології навчання на основі інформаційних і комунікаційних дозволяють інтенсифікувати освітній процес, збільшити швидкість сприйняття, розуміння й глибину засвоєння величезних масивів знань. Обґрунтування актуальності та перспективності досвіду Технологія досвіду сприяє підвищенню якості педагогічного процесу, рівня навчальних досягнень, забезпечує комфортність, емоційну й соціальну адаптованість учнів, формує особистісні якості школярів в контексті компетентнісної парадигми; сприяє створенню умов для формування життєвої компетентності учнів, розкриття й збагачення їх суб’єктного досвіду, максимально успішного навчального середовища для кожного учня; реалізації комплексного підходу до впровадження компетентісно орієнтованого, моніторингового, індивідуального підходів до навчання. Однією з цілей сучасного освітнього простору є його інформатизація. Головною метою впровадження інформаційних технологій у навчальний процес є підвищення його якості та ефективності .
Науково - теоретична база досвіду Теоретичною основою досвіду є ряд нормативних документів: "Національна доктрина розвитку освіти України у XXI столітті", Державний стандарт базової і повної середньої освіти, Державно-цільова програма розвитку природничо-математичної освіти, Державно-цільова програма «Сто відсотків», Концепція переорієнтації освітньої системи ліцею №99 на компетентністно спрямований підхід до освіти; теорії діяльнісного та особистісно спрямованого підходів до навчання,
Методологічна основа досвіду: - компетентнісний підхід до змісту освіти, розглянутий А.В. Хуторським, О.Е. Лебедєвим, А.В. Баранніковим; - концепції інформатизації освіти (Бешенков С.А, Брановський Ю.С., Борисова С.А., Машбиць, Матрос Х.К., Яковлєв Ю.Б, А.В. Горячев, А.Л.Семенов, О.А. Ахаян, Я.А. Ваграменко, В.А. Ізвозчиков); - дидактика застосування комп'ютерних технологій в освіті (А.А.Андреєв,А.А.Ахаян,І.Г.Захарова); - теорія розвитку особистості в діяльності (Б.Г. Ананьєв, А.Г. Асмолов); - теорія творчого саморозвитку особистості (В.І. Андреєв, В.А. Караковський).
Стисла анотація досвіду Значущість ІКТ для реалізації змісту загальної фізичної освіти. Навчання фізики – саме та область, де комп'ютеризація може принципово змінити і методи роботи, і, що найголовніше, її результати. Це дає змогу впроваджувати в навчальний процес такі пріоритетні технології , як: індивідуальний стиль навчальної діяльності (ІСНД, диференційне, особистісно орієнтоване навчання. Інформаційно-комунікаційні технології забезпечують швидкий темп уроку, наочність подачі матеріалу, можливість повернення до повторення раніше вивченого. Уроки з використанням ІКТ мають корінну відмінність від класичної системи навчання. Це відбувається завдяки застосуванню сучасних електронних підручників, віртуальних хімічних лабораторій, Інтернету, нових засобів навчання. Завдання вчителя - підібрати ці засоби відповідно до змісту навчального матеріалу, вікових та психологічних особливостей школярів, а також з умінь учнів використовувати комп'ютер. Форми використання ІКТ на уроках фізики Мультимедійні сценарії уроків. Використання на уроках мультимедіа реалізує такі принципи: наочності, природовідповідності, ґрунтовності, науковості, доступності, системності, послідовності, здоров'язбереження. Комп'ютерні демонстрації. Комп'ютерна лабораторія. Фізика - наука експериментальна. Вивчення фізики важко уявити без лабораторних робіт. «Бібліотека електронних наочностей» разом з «Віртуальною фізичною лабораторією» дозволяють комплексно підходити до викладання навчального матеріалу з фізики, використовуючи конструктор уроків. На уроках астрономії використовую віртуальну модель зоряного неба «Stellarium». Демонстрація відеороликів про вчених стимулює до вивчення предметів, через знайомство з життям вченого. Перевірка знань. Для контролю знань на уроці використовуються спеціально складені мультимедійні презентації, комп'ютерні тести і комп'ютерні тренажери. Тренажери і частину тестів використовуються з електронних додатків до уроку (віртуальна школа Кирила і Мефодія з фізики для 7-11 класів та ін.). Тести, створені з основних тем курсу фізики 7-11 класу, використовуються в соціальній освітній мережі «ЩОДЕННИК.ua» . Застосування інтерактивної дошки. Важливим напрямком організації позаурочної діяльності є проектна діяльність учнів, тобто виконання довгострокових творчих завдань, що вимагають від учнів самостійного і глибокого опрацювання матеріалу. Використання інформаційних технологій створює сприятливі умови для організації такої діяльності. Учнями створено багато презентацій з астрономії, які вони розміщують в соціальній освітній мережі «ЩОДЕННИК.ua». Свої проекти учні активно презентують на конкурсах, конференціях різного рівня, причому спостерігається позитивна динаміка кількості та якості робіт. Здоров ’ язберігаючі технології на уроках фізики при використанні ІКТ Здоров ’ язберігаючі технології припускають таке навчання, під час якого діти не втомлюються, а продуктивність їхньої праці зростає. У соціальній освітній мережі «ЩОДЕННИК.ua» створено творчу групу «Ортобіотика», де автор є одним з керівників. Головною метою роботи ТГ є виявлення та створення умов для розвитку здорової розвиненої особистості, здатної до творчості і самовдосконалення. Для досягнення цієї мети на уроці фізики активно впроваджує: ігрові технології,різноманітність видів і форм уроків, гнучкість структури уроку, зміну інтонації і гучності мови, емоційні «розрядки» на уроці, щоурочні розминки на початку уроку 10-15 сек., фізкультхвилинки на 15-20 хвилинах уроку на знятті, використання проблемних творчих завдань, рефлексію. Результативність впровадження досвіду: - зростання зацікавленості учнів до предметів природничого циклу - підвищення активності учнів; - "слабкі" учні відчувають впевненість у своїх силах, а "сильні" учні відчувають необхідність і користь у допомозі товаришу; - більш легке і міцне засвоєння програмного матеріалу; - доброзичливе ставлення один до одного; - вміння працювати з різними джерелами інформації; - високі результати в роботі з обдарованими дітьми - підвищення кваліфікації вчителів; - можливість інтерактивності та оперативного зворотного зв'язку. Репрезентація досвіду: 1.Обмін досвідом на методичному об`єднанні. 2.Презентація на районному семінарі вчителів фізики та астрономії. 3.Відкриті уроки для вчителів та керівників навчальних закладів ліцею, району, міста, області. 4.Майстер - клас на базі навчального кабінету ліцею. 5.Друкована робота досвіду вчителя на Запорізькому порталі Заповікі (сертифікат №33/2013) 6.Участь у міському семінару «Використання інноваційних технологій на уроках фізики як засіб творчого розвитку педагогів та учнів» (17. 04. 2013) 7. Участь у Всеукраїнській науково-практичній конференції «Розвиток сучасної природничо-математичної освіти: реалії, проблеми якості, інновації» (21-28.10.2013). 8.Досвід роботи представлено на конкурсі «Учитель року 2013», номінація «Фізика». І місце в районному етапі конкурсу «Учитель року», ІІ місце у фіналі обласного етапу.
|