Міська виставка
педагогічних технологій
Запоріжжя, 2016
Каталог статей
Навігація

Номінації виставки
Українська та російська філологія [83]
Історія і правознавство [27]
Математика [32]
Фізика, астрономія [15]
Географія та економіка [29]
Інформатика [16]
Іноземні мови [62]
Хімія, біологія, екологія [38]
Фізичне виховання та основи здоров'я [20]
Музика, образотворче мистецтво [18]
Трудове навчання [9]

Форма входу


Погода у місті

Пошук

Статистика

Вітаю Вас, Гість · RSS 25.09.2020, 18:08

Головна » Статті » Специфіка навчальних предметів » Фізика, астрономія

Формування компетентностей саморозвитку і самоосвіти на уроках фізики з використанням методу проектів
Формування компетентностей саморозвитку і самоосвіти на уроках фізики з використанням методу проектів
Чмирь Світлана Юріївна, вчитель фізики, 
спеціаліст вищої кваліфікаційної категорії, педагогічне звання «методист»

Запорізька спеціалізована школа з поглибленим вивченням іноземних мов № 7

директор – Білоус К.А., 

вул. Північнокільцева, 21, тел.769-80-37,  
  
Провідна ідея досвіду
 У своїй роботі спираюся на досвід вчених, які висвітлили  проблему спрямованості освітнього процесу на формування та розвиток компетентностей: І.Агапов, В.Болотов,        Ю. Громико, С.Додока, О.Дахін, І.Зимня, Т.Іванова, В. Кальней, В.Краєвський, Г.Левітас, В.Ледньов, Г. Селевко, В.Сєріков, А.Хуторський, С.Шишов та інші.  Компетентнісний підхід до освіти розглядається також українськими вченими за різними напрямами: уміння вчитись як ключова компетентність. (О. Савченко); досвід закордонних країн і стратегія впровадження в українську систему освіти компетентнісного підходу (Н. Бібік, О.Сухомлинська, О.Пометун, О. Овчарук, С.Трубачева); формування життєвої компетентності старшокласників загальноосвітніх шкіл України (І.Єрмаков, І.Ящук).   Метод проектів не є принципово новим у світовій педагогіці. Він виник ще у 20-і роки минулого сторіччя в США. Його називали також методом проблем, і пов’язувався він з ідеями гуманістичного напряму у філософії й освіті, розробленими американським філософом і педагогом Джоном Дьюї та його учнем В. Кілпатріком. Дж.Дьюї пропонував будувати навчання на активній основі через діяльність учня відповідно до його особистого інтересу в цьому навчанні.

Актуальності досвіду
 Проектна робота забезпечує нас широким спектром діяльності. Участь у проектній діяльності дає змогу самореалізуватися як учневі, так і педагогу, розкриває інтелектуальний потенціал усіх учасників проекту.
 Проект дозволяє вийти за рамки уроку, змінити відносини між учнями та вчителем і ставлення до самого себе, сформувати ключові життєві компетенції у школярів. Найсучасніші сфери людської діяльності базуються на проектуванні. 
Саме тому ця методика завжди буде актуальною й однією з найперспективніших.

Теоретична база досвіду
 Сучасна шкільна освіта в Україні спрямована на надання учневі необхідних знань, вироблення умінь і навичок, за період навчання він має засвоїти певну суму навчального матеріалу.  Проектна діяльність – нині одна з найперспективніших складових освітнього процесу, тому що створює умови творчого саморозвитку та самореалізації учнів, формує всі необхідні життєві компетенції. 
Самостійне здобування знань, систематизація їх, можливість орієнтуватися в інформаційному просторі, бачити проблему і приймати рішення відбувається саме через метод проекту.
Застосування методу проектів на уроках фізики
Використання методу проектів на уроках фізики спрямоване на активізацію пізнавальних інтересів учнів, розвиток творчих здібностей, формування критичного мислення школярів. Він допомагає вирішити низку важливих питань: як 
- формування  прийомів  нестандартного  мислення  на  уроках;
- підвищення  якості  знань;
- розвивати  творчі  здібності  та  логічне  мислення;
- опанування  змістом  освітньої  галузі   фізики.
 Ефективність застосування методу проектів на уроках фізики залежить від багатьох факторів: опанування учнями теоретичного матеріалу, місце уроку в темі, загальний рівень підготовки учнів, їхнє ставлення до творчих завдань, психологічний клімат у класі, майстерність учителя, чіткість питань, мети, інструкції. Планування  проектної діяльності у різних класах відбувається відповідно до вікових особливостей учнів. Вважаю, що найбільш доцільно використовувати метод проектів на узагальнюючих уроках, на уроках  вивчення наукових досягнень, уроках вивчення нового матеріалу. Під час вивчення фізичного матеріалу використовую метод проекту на етапі закріплення знань, умінь, навичок, коли текст прочитано та проаналізовано. Метод проектів дозволяє ефективно систематизувати та узагальнити знання учнів з певної теми (розділу).
 
Результативність роботи
 Моніторинг навчальних досягнень учнів, з фізики, серія контрольних робіт, які систематично проводяться протягом навчального року, опитування учнів, батьків, учителів показали, що рівень навчальних досягнень учнів має позитивну динаміку.  Є певні здобутки і в конкурсах та олімпіадах. Учні кожен рік приймають участь у Міжнародному конкурсі «Левеня». Багато з них мають добрий та відмінний результат.
 Результати і практика моєї діяльності були надані на засіданні шкільного методичного об'єднання:круглий стіл «Педагогічні стратегії розвитку ключових компетентностей учнів у процесі навчання», робота у складі динамічної групи  школи «Проектні технології», фестиваль «Перлини професійної майстерності»
РМЦ: практичній семінар «Формування інтерактивної компетентності шляхом впровадження інтерактивних технологій», доповідь «Компетентнітно – орієнтовне навчання», ЗОІППО конференція «Обмін досвідом» та інші.
WIKIciitZh. Ua: « Физики-лирики. Жизнь с другой стороны», «Праздник сердца», «Приборы своими руками»
 Даний досвід представляє інтерес для викладачів будь-яких дисциплін як спосіб підвищення пізнавальних здібностей учнів подальшій роботі над інтерактивними методами пізнавальної діяльності.
Перспективи подальшої роботи
В основі методу проектів  лежить розвиток основних компетенцій: пізнавальних навичок учнів, уміння орієнтуватися у різних джерелах інформації, застосовувати на практиці отримані знання, виділяти проблеми і визначати шляхи їх ви рішення, планувати, прогнозувати, аналізувати, зіставляти, порівнювати, оцінювати, робити висновки, виробляти особисту думку, презентувати результати проектної діяльності. Проектна технологія сприяє вихованню толерантності і комунікативності, адже передбачає роботу у групах, у парах, вимагає співробітництва учнів різного віку. Цей метод формуєкритичне та творчемисленняучнів, а отже, відповідає основному завданнюшколи — вихованнюсоціальноактивноїособистості, здатної до самовдосконалення.
Категорія: Фізика, астрономія | Додав: kommun (31.01.2014)
Переглядів: 1594 | Теги: метод проектів на уроках фізики, Комунарський, компетентність, самоосвіта, проектна діяльність | Рейтинг: 2.9/42
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
IAMЦ © 2020