Провідна педагогічна ідея
Українська школа в умовах інтеграції в європейський освітній простір
покликана дати дитині не лише суму знань, умінь і навичок, а формувати в неї компетентність як загальну здатність самостійно, свідомо і творчо визначати та здійснювати власне життя. Тому постала проблема перебудови й підвищення ефективності педагогічного процесу, надання йому особистісно орієнтованого характеру.
Мета роботи: з’ясувати вплив життєвих цінностей на формування пізнавальних інтересів кожного учня, його учбову активність та самоосвіту. Знайти позитивну мотивацію щодо розуміння учнями необхідності освіти для досягнення успіху у житті.
Задіяти відомі (класичні і новітні) методи, прийоми та засоби для розвитку пізнавальних інтересів. Озброїти учнів умінням здобувати знання, свідомо і творчо їх застосовувати, тобто формувати у них ключові компетенції під час реалізації змістової лінії на уроках фізики.
Обґрунтування актуальності та перспективності досвіду:
Молодь, вступаючи в самостійне життя, відчуває труднощі у визначенні життєвих орієнтирів та суттєву розбіжність між реаліями життя та змістом того, чого навчали в школі. Тому однією з важливих тенденцій сьогодення є перегляд підходів до надання освіти на засадах компетентісного підходу, який забезпечує розширення розумового простору кожного учня, включення його в різноманітні види діяльності, спрямовані на творчу самореалізацію та накопичення досвіду соціальних стосунків.
Науково - теоретична база досвіду
1. Закон України " Про загальну середню освіту ”,
2. Інтерактивні вправи та ігри. – Харків: Вид. Група «Основа», 2010 –144с.
3. Рудь М. Конпетентнісний підхід в освіті. Вісник Львівського
університету. Серія: Педагогіка, 2006р. Вип. 21, ч. 1.
4. Хуторський А.В. Ключові компетенції та освітні стандарти.
5. Виговська О. Які шляхи до особисто орієнтованої педагогіки?//
Освіта.- №3, 2003.-С.3.
6. Критерії оцінювання навчальних досягнень учнів у системі зага-
льної середньої освіти. – К.: Перше вересня, 2000. – С. 76-82.
7. Родніна І. В. Компетентнісно орієнтований підхід до навчання. –
Харків.: Основа, 2006. – 94 с.
Стисла анотація досвіду:
За інноваційним потенціалом досвід є модифікаційним.
Для реалізації нових стандартів освіти необхідна така організація пізнавальної діяльності школярів, яка б розвивала розумові здібності та формувала емоційно-ціннісне ставлення до природи.
Мною проведено науковий аналіз складових успішного навчання;
актуалізовано психолого - педагогічні основи формування пізнавальних мотивів у дітей та забезпечення їх учбової активності;
систематизовано стратегії та засоби формування пізнавального інтересу в учнів на уроках фізики; впроваджено елементи новітніх технологій в освітній процес з фізики.
Мене давно зацікавила можливість застосування інформаційних технологій на уроках фізики, тому я працюю над проблемою «Активізації пізнавальної активності на уроках фізики шляхом впровадження інформаційних технологій». Я добираю такі методи навчання, які б забезпечували реалізацію основних завдань шкільного курсу фізики, тобто розвиток розумових здібностей та якостей особистості, прагнення до самоосвіти, самопізнання, самовдосконалення та самооцінки. На своїх уроках використовую такі технології: інтерактивні, інформаційні, проблемні, розвивальні, індивідуалізовані, ігрові та інтегровані.
Результативність: моніторинг учнів на предмет формування мотивації до предмету й підвищення якості знань показав, що відбулися позитивні результативні зміни рівня навчальних досягнень учнів.
Анкетування виявило такі зміни в афективній сфері учнів: на 16% зросла кількість учнів, які досить активні в учбовій роботі , намагаються розвивати свої самоосвітні вміння, виконувати домашні завдання. Виросла зацікавленість дітей уроками фізики: на 5% зменшилося число неуважних учнів, у 10% учнів поліпшилась дисципліна на уроках фізики.
Узагальнення: спостерігається деяке зростання ступеня самостійності учнів в учбовій роботі та ускладнення способу їх діяльності.
Репрезантація досвіду:
Досвід презентовано на методичному об’єднанні вчителів природно – математичного циклу. Окремі питання досвіду презентовано на районному методичному об’єднанні вчителів фізики та опубліковані в журналі « Фізика в школі» 2010 р №№ 10, 18, 20.