Баскетбол як базовий модуль в шкільній програмі з фізичної культури Кошель Дмитро Богданович, спеціаліст, викладач фізичної культури, «спеціаліст І категорії»
Запорізька загальноосвітня школа I-IIIступенів №84 Запорізької міської ради Запорізької області
Директор: Діденко Зоя Василівна
Вул. Північнокільцева, 16-А, м. Запоріжжя, 69104 Тел./факс: (0612) 769-80-34,
Провідна педагогічна ідея досвіду: Баскетбол самий шкільний вид спорту. В баскетбол можуть грати хлопчики і дівчата. Цей вид спорту менш травмонебезпечний для дітей. Баскетбол як не можна краще відповідає нинішньому часу. Важко відшукати ще такий вид спорту, в якому поєднуються швидкість, витривалість, сила, спритність і найголовніше розум. Баскетбол якнайкраще сприяє всебічному фізичному розвитку, так як основу баскетболу складають прості природні рухи - стрибки, біг, передачі і кидки. На базі гри баскетбол дітей легко готувати до інших видів спорту, які входять до шкільної спартакіаду.
Обґрунтування актуальності та перспективності досвіду: На сьогоднішній день, шкільна фізична культура все більше стає відповідальною за формування у школярів орієнтації на здоровий спосіб життя. Для нинішнього покоління України ця орієнтація життєво необхідна проти зростаючої небезпеки девіантної поведінки: наркоманії, алкоголізму, нікотинової залежності. Заняття фізичною культурою в школі вчать школяра самоконтролю, самокритики, тобто цінувати час, організовувати розпорядок дня, без чого неможливе нормальне життя будь-якої людини. Сучасне життя сьогодення нагадує біг з бар'єрами, постійно потрібно долати ці перепони. А пройти подібні труднощі дозволить тільки міцне здоров'я, сила волі і швидкість мислення. Сучасний зміст предмета фізичної культури в школі має виходити з таких умов : - Фізична культура повинна задовольняти інтересам суспільства у всебічному фізичному розвитку школярів; - Фізична культура повинна використовуватися як засіб організації здорового способу життя людини, зміцнення здоров'я і підтримки довголіття; - Фізична культура повинна сприяти індивідуальному розвитку культури власного тіла школяра, можливості активно включатися в різноманітні трудові, фізкультурно-спортивні та культурні заходи; - Фізична культура повинна забезпечувати формування знань, умінь і навичок в організації та проведенні самостійних форм занять, щоб використовувати фізичні вправи для цілеспрямованого розвитку фізичних якостей, рухової підготовки та культури рухів, формування постави і статури; - Фізична культура повинна розвивати мислення, навчити міжособистісному спілкуванню, повазі до себе і оточуючих, давати можливість для самовираження і сприяти самовизначенню. Виходячи з цього можна зробити висновки, наскільки важлива роль фізичної культури у формуванні особистості учнів, їхніх інтересів і творчих здібностей, у вдосконаленні рухових і психофізіологічних якостей, у зміцненні здоров'я та профілактики захворювань школярів. Фізична культура - це розвиток фізичного і духовного в людині, це спосіб життя і спосіб розвитку цілісної особистості. Тому в структурі загальної середньої освіти предмет фізична культура повинен займати одне з провідних місць серед інших предметів і сприяти вирішенню важливих загально-педагогічних завдань. Фізична культура не повинна бути лише шкільним предметом, вона повинна бути образом життя дітей. Але щоб зацікавити дітей займатися фізичною культурою і вести здоровий спосіб життя, необхідно подолати застарілі традиційні форми, методи і засоби педагогічної діяльності, при яких наша фізична культура залишалася б у шкільній освіті лише як процес фізичної підготовки та засіб зміцнення здоров'я школярів. Вирішуючи традиційні завдання з формування рухових навичок, виховання фізичних якостей і координаційних здібностей, багато вчителів часто забувають про формування позитивного ставлення та інтересу школярів до занять фізичними вправами і уроків фізичної культури. Існує безліч способів урізноманітнити проведення уроків: -Використовувати фронтальну, групову або кругову організацію занять; -Включати різні нові фізичні вправи; міняти обстановку, умови уроку (наприклад, переходити зі спортивного залу на повітря); -Використовувати ігровий і змагальний методи, командні спортивні ігри для підвищення рухової активності та досягнення задоволеністю уроками фізичної культури. Гра - це звична форма занять для школярів. Для дітей це не тільки розвага, а й спосіб розвитку. За допомогою ігор, що вимагають прояви рухової активності, учні засвоюють правила і норми раціональних форм рухів, розвивають психічні та фізичні якості, комунікативні здібності. Виходячи з досвіду застосування різних методів та ігор у своїй учительській практиці, з упевненістю можу сказати, що баскетбол - це самий шкільний вид спорту. Серед командних спортивних ігор баскетбол займає одне з найпочесніших місць. Він був придуманий наприкінці ХIХ століття викладачем фізичної культури в американському коледжі м. Спрингфілд. У системі фізичного виховання баскетбол придбав величезну популярність через економність та доступність гри, високу емоційність, великий видовищний ефект, і найголовніше, що ця гра сприятливо впливає на організм людини. Баскетбол як не можна краще відповідає нинішньому часу. Важко відшукати ще такий вид спорту, в якому поєднуються швидкість, витривалість, сила, спритність і, найголовніше, розум. Баскетбол якнайкраще сприяє всебічному фізичному розвитку, так як основу баскетболу складають прості природні рухи - стрибки, біг, передачі і кидки. Основу змагального методу складає раціонально організований процес змагання, суперництва, боротьба за першість і високі досягнення. Школяр змагається не тільки з іншими, але і з самим собою, прагнучи перевищити свій спортивний результат або показники у підготовчих вправах. Змагальний метод посилює вплив фізичних вправ і сприяє максимальному прояву функціональних можливостей організму, тим самим сприяючи їх найвищому розвитку. В баскетбол можуть грати і хлопчики і дівчата. На базі цієї гри можна готувати учнів до змагань з усіх видів спорту, що входять до шкільної спартакіади : легка атлетика, «Старти надій», «Веселі старти», «Допризовник», баскетбол, волейбол, футбол, гандбол. Але при трьох уроках на тиждень це дуже складно.
Науково-теоретична база досвіду: 1. Билєєв Л.В., Коротков І.М. Рухливі ігри. 2. Біблія баскетболу: 1000 баскетбольних вправ / Гомельський А.Я/. 3. Доведи правоту перемогою / Гомельський А.Я. / 4. Технічні засоби навчання в спортивних іграх / Гомельський А.Я. / / Теорія і практика фіз. культури. 5. Управління командою в баскетболі / Гомельський А.Я. / Коробейников І.М., Міхєєв А.А., Ніколенко І.Г. Фізичне виховання. Навчальний посібник для середніх-спеціальних навчальних закладів. М: Вища школа, 1984.-336с. 6. Кудряшов В.А., Мірошникова Р.В. Технічні прийоми гри в баскетбол. 7. Кудряшов В.А., Мірошникова Р.В. Фізична підготовка юних баскетболістів. 8. Спортивні ігри. (Під загальною редакцією Н.П. Воробйова).
Стисла анотація досвіду: Мета: 1. При мінімальній кількості уроків на тиждень - досягнення максимальних результатів 2. Підвищувати мотивацію учнів до занять фізичної культури, шляхом впровадження баскетболу в шкільну програму 3. Зберігати і покращувати здоров'я учнів, застосовуючи здоров'язберігаючі технології на базі гри баскетбол. Задачі: 1. Удосконалення теоретичного компонента педагогічної діяльності на уроках фізкультури, аналізуючи досвід попередніх і сучасних, заслужених тренерів і педагогів фізичної культури, шляхом розробок уроків, організації позакласних заходів. 2. Навчання та розвиток фізичних якостей у таких видах спорту, як легка атлетика, волейбол, гандбол, футбол, використовуючи баскетбол як базовий вид спорту. 3. Підготовка та участь учнів у районних та обласних спортивних заходах Я впроваджую метод « форсованого тренування», тобто не від простого до складного, а від складного до простого. Слідуючи цим методом вже починаючи з молодшої ланки, на уроках, додаткових заняттях (тренуваннях) діти дуже швидко розвиваються в усіх напрямках : фізичному, технічному, і, що дуже важливо в розумовому, а точніше, поліпшуються аналітичні здібності, збільшується швидкість мислення і швидкість реакції. До свідомості постійно задаються високі вимоги і у дітей зростає ігровий інтелект. Швидко навчаючись, діти відчувають велику радість. Завдяки цьому, наша школа займає перше місце у щорічній шкільної спартакіаді. Працюючи за таким принципом, ми маємо велику варіативну можливість не змушувати дітей займатися на уроках фізичної культури, а зробити так, що б вони самі захотіли займатися. Ми постійно запрошуємо до школи діючих спортсменів і організовуємо майстер - класи. У нас в місті часто проходять змагання з баскетболу, і ми з дітьми відвідуємо ігри. Спостерігаємо тренувальні процеси команд вищих ліг, що дозволяє напрацьовувати новий досвід і застосовувати його на уроках. Не секрет, що є діти не схильні до ігрових видів спорту, в цьому випадку, я намагаюся підібрати такі вправи, в яких би і вони розвинули свої найкращі спортивні якості. Так, часто ці діти мають схильність до силових видів спорту, і їх я задіюю в змаганнях « Допризовник», легка атлетика, «старти надій». Проаналізувавши ефект впливу гри баскетбол на різні сфери життя дитини, я роблю висновки: баскетбол був, є і буде найбільш шкільним видом спорту, тому що охоплює більшу аудиторію учнів різних вікових груп. Легкість і доступність правил з техніки гри дозволяє дітям швидко пристосуватися і взаємодіяти з однолітками. Використовуючи баскетбол як основу шкільної програми з фізичної культури, наша школа стала займати більше призових місць на районних та міських спартакіадах.
Результативність впровадження досвіду: Вересень 2011р. Міська легкоатлетична естафета ( 35 команд міста) 2 місце. Жовтень 2011р. «Допризовник» (район) 1 місце. Листопад 2011р. Баскетбол ( місто )2 місце. Січень 2012 р. Баскетбол хлопчики ( район) 1 місце. Березень2012р. Баскетбол область 1 місце(дівчата), 2 місце(хлопці). Квітень 2012р. Легка атлетика ( район )1 місце. Травень2012р. Футбол (район) 1 місце. 2011-2012 р. Районна спартакіада школярів 1 місце. Вересень2012 р. Міська естафета ( 35 команд міста) 2 місце. Жовтень2012р. « Допризовник » (район) 1 місце. Листопад 2012 р. Баскетбол ( область) 2 місце. Грудень2012р. Волейбол (район) 2 місце. Січень 2013 р. Баскетбол хлопчики ( район) 1 місце. Лютий 2013р. Баскетбол дівчата ( район) 2 місце. Травень 2013р. Легка атлетика ( район) 1 місце. 2012-2013 р. Районна спартакіада школярів 1 місце. Вересень 2013р. Міська естафета ( 35 команд) 2 місце. Жовтень 2013 р. «Допризовник» (район) 1 місце. Листопад 2013р. Баскетбол (хлопці) 1 місце. Грудень 2013р . Баскетбол (дівчата) 1 місце. Грудень 2013р. Волейбол (хлопці) 2 місце.
Участь у районній олімпіаді з фізичної культури: 2010р. Цебак В'ячеслав 10кл. - 2 місце; 2011р. Цебак В'ячеслав 11кл. - 2 місце; 2012р. Заєць Костянтин 11кл - 3 місце;. 2013р. Юнісова Рената 9кл - 2 місце. Репрезентація досвіду: 1. Виступи на засіданнях ШМО, семінари РМЦ. 2. Публікація в "Учительський журнал он-лайн» (сертифікат від 17.01.2013г. серія ВФ № 005749)
|