Традиційні й інтерактивні технології у процесі виховання та формування особистості підлітка
Ременюк Зоя Миколаївна,
учитель англійської мови, вища категорія
Запорізька гімназія 31 Запорізької міської ради Запорізької області
Директор Трапезіна Тетяна Миколаївна
вул. Добролюбова, 4
тел.: 2830941
email: zgymnasium31@gmail.com
http: gym31.zp.ua
Провідна педагогічна ідея досвіду
Наданий досвід роботи вчителя висвітлює профілактично-розвивальну спрямованість і не ставить перед собою корекційних завдань. Водночас, робота за програмою орієнтована на недирективне звернення саме до тих особистісних проблем підлітків, які через їхні вікові особливості є для них актуальними.
Обґрунтування актуальності та перспективності досвіду
Актуальність і перспективність досвіду полягає у реалізації потреби сучасного підлітка на визнання з боку дорослих. Вона ґрунтується на прагненні підлітка дістати високу оцінку своїх досягнень, що відповідають соціальним вимогам суспільства. Пошуки власного «Я» на соціальному й особистісному рівні є природною еволюцією підлітковості, тією фундаментальною потребою, яка обумовлює поведінку підлітка. Майже всі почуття та емоції підлітка переживаються на тлі прагнення незвичного й нового, проте, усвідомлена перспектива будь-яких зовнішніх чи внутрішніх трансформацій «Я» не лише приваблює, але й викликає чимало тривожних переживань.
Протистояння двох потреб у психіці підлітка – хаосу і порядку – є одним із парадоксів дорослішання, що обумовлений необхідністю у найкоротший термін адаптуватися до власного «Я» – це актуально.
Головне завдання вихователя – сприяти розвитку психологічно повноцінної, здатної ефективно функціонувати в соціумі особистості – це перспективно.
Науково-теоретична база досвіду
Теоретичною базою досвіду є принципи гуманістичної школи, що розглядає особистість як джерело необмежених здібностей і можливостей. Це наукові праці вітчизняних педагогів В.О.Сухомлинського, А.С.Макаренка, С.Т.Шацького, а також західні авторські системи Р.Штайнера, М.Монтессорі, С.Френе та інших.
Стратегія програми орієнтована на активацію внутрішніх ресурсів саморозвитку підлітків в умовах спеціально організованого міжособистісного простору.
У сучасних умовах проблему виховання гуманістично спрямованої особистості, її морально-етичні аспекти розробляють І.Бех, А.Бойко, О.Вишневський, Т.Дем'янюк, Л.Макарова, В.Оржеховська, С.Рудаківська, О.Сухомлинська, О.Столяренко, К.Чорна, Н.Миропольська та інші. У них предметом дослідження є гуманістичні цінності, їх сутність, специфіка та місце у духовному світі особистості.
За інноваційним потенціалом досвід модифікаційний – такий, який пов’язаний з удосконаленням, раціоналізацією відомих ідей, методик, технологій тощо.
Стисла анотація досвіду
Умови, в яких створювався досвід із зазначеної проблеми були сприятливими. Сучасні підлітки – покоління, яке виховується в сім’ях, в яких батьки змушені багато працювати і мало часу приділяють спілкуванню з дитиною, сумісному відпочинку та навчанню. Все це посилює потребу підлітка на визнання серед дорослих. Отже, у школі створений ефективний простір для соціально- психологічної адаптації й особистісної самореалізації підлітків, з урахуванням їхніх вікових та індивідуальних інтересів і потреб.
Реалізація досвіду відбувається як в урочний (виховна година), так і в позаурочний час. Інструкції до більшості з пропонованих вправ сформульовані у непрямій жартівливій формі, що створює в класі ненав’язливу атмосферу та полегшує підліткам у вирішенні особистісних питань. Авторська технологія проведення ідей досвіду наступна:
• надати підліткам можливість для безпечного висловлювання;
• допомогти підліткам навчитись встановлювати доступні цілі, відмовляючись від недосяжних, та повірити у власні сили;
• підтримка мотивації підлітків до самопізнання, формування позитивного самоставлення;
• створювати мотивацію саморозвитку та впевненості у самоефективності.
Результативність впровадження досвіду
Про результативність досвіду свідчить те, що в активній співпраці з дорослими і ровесниками, співпереживанні, творчості, іграх, вправах, морально-етичних вчинках формується особистість підлітків, які оволодівають навичками безконфліктного міжособистісного спілкування, набувають досвіду ефективного розв’язання життєвих проблем.
Репрезентація досвіду
Проблема виховання підлітків у сучасному суспільстві викликає зацікавленість у вчителів міста та області. В цьому я переконалась на засіданнях методичного об’єднання та обласних семінарах, присвячених даній темі.
Досвід затверджений на засіданні МО класних керівників,протокол № 3 від 10.01.2012 Матеріали досвіду знаходяться в Запорізькій гімназії № 31.
Посилання на матеріали: http://gym31.zp.ua/news/vii-mpvpd-remenyuk-z-m.html
|