Анотація перспективного педагогічного досвіду
Номінація: «Компетентнісна освіта: виховання і розвиток»
Секція: «Виховна взаємодія»
Тема досвіду: «Технологія портфоліо як засіб розвитку громадянської компетентності учнів»
Інформація про авторів досвіду:
Мороко Лариса Володимирівна, учитель російської мови та літератури, вчитель вищої категорії, «учитель-методист», керівник шкільного МО з виховної роботи.
Нестеренко Олександра Олександрівна, вчитель англійської мови, учитель вищої категорії, «учитель-методист».
Титаренко Людмила Тимофіївна, учитель російської мови та літератури, учитель вищої категорії.
Ященко Олександр Васильович, учитель біології, «учитель-методист».
Контактна інформація про навчальний заклад (освітню установу):Запорізький багатопрофільний ліцей № 99 Запорізької міської ради Запорізької області, директор: Солдатєнко Ольга Василівна. Адреса: 69114, м. Запоріжжя, вул. Гудименка, 13-А; телефон/факс: 224-93-09, 224-93-08; e-mail: litsey99@ukr.net адреса сайту http://litsey-99.at.ua.
Провідна педагогічна ідея досвіду: дослідження ґрунтується на припущенні, що розвиток громадянської компетентності учнів буде ефективним за таких умов: гуманізація навчально-виховного процесу в закладі; вдосконалення змісту виховання; використання форм і методів виховання відповідно до індивідуальної стратегії та індивідуального стилю життя креативної особистості, здатної до творчої й дослідницької діяльності в різних галузях фундаментальних наук; цілеспрямоване набуття життєвої компетентності особистості, здатної до самопізнання, саморозвитку, самовдосконалення й самореалізації, готової до компетентної участі в громадському житті; залучення до розвитку національної свідомості особистості ліцеїстів вчителів, батьків, фахівців засобами технології портфоліо. Технологія портфоліо як засіб розвитку громадянської компетентності учнів – це нові методи спілкування з учнями, позиція ділового співробітництва з ними і залучення їх до сучасних проблем, методи, що дозволяють учням самоствердитися.
Обґрунтування актуальності та перспективності досвіду: одним з істотних недоліків традиційної виховної системи є те, що цілі виховання задаються і визначаються зовнішніми чинниками, обставинами, навіть регіональними умовами, але ніяк не тим, кого безпосередньо виховують. Тому сьогодні з особливою гостротою постає питання щодо перегляду ефективності педагогічних технологій саме з точки зору наявності в них елементів, що орієнтують учнів на самостійну постановку цілей виховання, що стає органічною складовою частиною громадянської освіти підростаючого покоління.
Розв’язання проблеми розвитку національної свідомості, громадянської компетентності учнів, як підтверджує вітчизняний і світовий досвід, є актуальним і можливе за умови оптимізації управління процесом виховання за допомогою гуманізації освіти, створення позитивного виховного простору, що має забезпечити утвердження пріоритету загальнолюдських цінностей у суспільстві, виховання людини, яка глибоко відчуває свою єдність з українським народом, поважає його духовні, моральні та культурні надбання.
Науково-теоретичною базою досвіду є ряд нормативних документів: «Національна доктрина розвитку освіти України у XXI столітті», Закон України «Про загальну середню освіту»; Державний стандарт базової і середньої освіти, Указ Президента України «Про заходи щодо забезпечення пріоритетного розвитку освіти в Україні»; Конституція України, Концепція національно-патріотичного виховання дітей і молоді, Державна цільова соціальна програма «Школа майбутнього», Положення про порядок здійснення інноваційної освітньої діяльності, Положення про експериментальний загальноосвітній навчальний заклад.
У досвіді спираємося на роботи таких вчених, як: І. Бех; В. Беспалько, В. Боголюбова, В. Гузєєва, Т. Ільїна, І. Єрмаков, С. Карпенчук, М. Кларіна, М. Левіної, В. Монахова, Т. Назарової, Н. Нікандрова, Ю. Овакімяна, В. Піліповського,Д. Пузіков, Г. Селєвко, Л. Сохань, В. Сухомлинський, В. Сластьоніна, А. Умана, а також зарубіжних дослідників, як Л. Андерсон, Б. Блум, Т. Гілберт, Н. Гронлунд, Р. Мейджер й інших.
Стисла анотація досвіду: вид виховного проекту за характером новизни – модифікаційний. Використання та раціоналізація відомих педагогічних підходів, ідей, форм і методів роботи дозволяє створити конструкт, що включає цілі, задачі, зміст, форми, методи та засоби реалізації, які сприяють розвитку громадянської компетентності учнів засобами інноваційних технологій в умовах позитивного освітньо-виховного простору.
Результативність впровадження досвіду: учні ЗБЛ №99 систематично посідають призові місця на предметних олімпіадах; успішно беруть участь і отримують призи в різноманітних конкурсах обласного та всеукраїнського рівнів; займаються дослідницькою роботою в МАН. Вісник тестування і моніторингу в освіті склав рейтинг кращих шкіл України, згідно з яким багатопрофільний ліцей № 99 входить до 100 кращих шкіл України.
Репрезентація досвіду: досвід репрезентовано та реалізовано на базі Запорізького багатопрофільного ліцею №99. З метою підвищення якості виховання набутки досвіду висвітлювалися в рамках II та III Міжнародного Форуму «Особистість в єдиному освітньому просторі» (Запоріжжя, 2012, 2013 рр.); аналізуються на різноманітних методичних заходах (семінарах-практикумах, майстер-класах, засіданнях творчих груп як районного, так і обласного рівнів). Досвід було відзначено дипломом на IV Міжнародній виставці-презентації «Інноватика в сучасній освіті» у номінації «Інноваційний розвиток шкіл майбутнього – стратегічний поступ української освіти» (Київ, 2013 р.); Золотою медаллю у числі інших розробок ЗБЛ № 99 на VІ Міжнародній виставці «Сучасні заклади освіти – 2015» у номінації «Використання сучасних інноваційних педагогічних технологій у навчально-виховній діяльності вчителя, викладача».
Джерело: https://drive.google.com/file/d/0B4i2MRbEwB0hYjYtSzVkTTZtN1E/view?usp=sharing |