Тема:
Створення умов для набуття учнями життєвого досвіду, самостійного вироблення життєвих цінностей на заняттях ГПД
Мітіна Н.А,Каркач В. М.,
Іванченко Л.В., вихователі ГПД
Запорізька гімназія №45
Директор Мєркіна Антоніна Леонідовна
69076, м. Запоріжжя, пр.Ювілейний, 30А
Тел. 2773221
email:Nataliya_mitina@mail.ru, loraivanchenko@gmail.com
http:http://zp-gymnasia45.ucoz.ua/
Групи продовженого дня за своєю ідеєю - дуже цінна форма виховання. Саме тут створюються сприятливі умови для того постійного духовного спілкування вихователя і дітей, без якого немислиме виховання емоційної культури» (В.О.Сухомлинський)
Провідна педагогічна ідея досвідуполягає у створенні умовдля набуття учнями життєвого досвіду, самостійного вироблення життєвих цінностей, де основним критерієм буде високий рівень сформованості морально-духовної життєво компетентної особистості, яка успішно самореалізується в соціумі як громадянин, сім'янин, професіонал на основі реалізації інноваційних підходів та технологій.
Актуальністьдосвіду полягає в тому,щоперед сучасною школою постає завдання виховати особистість, здатну до життєтворчої діяльності. Така особистість зуміє правильно обрати свій шлях у житті зважаючи на власні можливості; буде ставити перед собою завдання самовдосконалення й саморозвитку, що стане запорукою успіху в різних сферах діяльності. Сучасний світ пред’являє високі вимоги до діяльності людини, конкуренто спроможною може бути лише по-справжньому компетентна особистість. Основною метою початкової загальної освіти є всебічний розвиток та виховання особистості через формування в учнів бажання і вміння вчитися, формування повноцінних мовленнєвих, читацьких, обчислювальних умінь і навичок, умінь і навичок здорового способу життя, що становлять основу життєвої компетентності. За роки навчання в початковій школі учні мають набути достатній власний досвід культури спілкування і співпраці у різних видах навчальної діяльності, самовираження у творчих видах завдань. Суттєву роль у становленні особистості молодшого школяра, його інтересів, цінностей, ідеалів, творчому розвитку відіграє група продовженого дня. Саме тому цей вік є дуже важливим для формування життєвої компетентності.
Науково-теоретична база досвіду ґрунтується на нормативних документах: Конституції України, Закони України «Про освіту», «Про загальну середню освіту», «Про охорону дитинства», Положенні про групу продовженого дня для загальноосвітнього навчального закладу, затверджене постановою КМУ від 05.10.2009 р. № 1112, Листа Міністерства освіти і науки України від 27.06.2001р. №1/9-245 «Про організацію роботи середньої загальноосвітньої школи повного дня і груп продовженого дня», «Про затвердження Концепції національно-патріотичного виховання дітей і молоді, заходах щодо реалізації Концепції національно-патріотичного виховання дітей і молоді та методичних рекомендацій щодо національно-патріотичного виховання у загальноосвітніх навчальних закладах» та працях провідних науковців: М.І.Алексєєва, Л.І.Божовича, М.Ф.Добриніна, О.Є.Лебедєва, О.М.Леонтьєва,
Л.В. Сохань, І.Г. Сохань, Г.М. Несена, Растяннікова А.В., Павлютенкова Є.М., Титаренко Т.М., Селевко Г.К. та інших
Стисла анотація досвіду
Група продовженого дня є однією із форм виховання дітей і допомагає організувати найсприятливіші умови для їхнього відпочинку, навчання і виховання, поєднання навчально-виховної роботи на уроках і в позаурочний час. Вона забезпечує, враховуючи вікові особливості учнів молодших класів, їхній розумовий, моральний, естетичний, фізичний, духовний розвиток, створює умови для організації продуктивної праці, відкриває можливості всебічного виявлення і розвитку індивідуальних здібностей, запитів та інтересів дітей.
На заняттях ГПД вирішується важливе завдання сприяння розвитку учнів та формуванні життєвих компетентностей, необхідних для становлення основ індивідуально-особистісної життєтворчості через інноваційні технології та організаційні форми навчання. А саме: здоров’я-збережувальні, технології розвивального навчання, ігрові технології, проектні технології, розвитку критичного мислення, технології портфоліо та ІКТ-технології, під час реалізації яких набувається досвід творчої діяльності, оволодіння компетентнісним досвідом, освоєння способів діяльності та особистісний розвиток.
На думку авторів досвіду, саме в групі подовженого дня починається швидке соціальне дорослішання молодшого школяра. Увесь виховний процес допомагає дитині пізнати себе й зайняти правильне місце в важких багатогранних людських взаєминах.
Вихователю ГПД важливо зосередити зусилля на оволодінні учнями мистецтвом жити, технологіями життєвого успіху, вмінням жити і контактувати з батьками, рідними, вчителями, однолітками та іншими, де успішною передумовою роботи вихователя — його педагогічна, психологічна та методична підготовка. Завдяки їй педагог зможе на високому теоретичному, організаційному та методичному рівні здійснювати процес навчання й виховання учнів ГПД.
Результативність впровадження досвіду прослідковується у розвитку життєвої компетентності молодших школярів, що виявляється у високому рівні сформованості життєвих навичок, сприятливих для здоров’я, а саме: навичок, що сприяють соціальному (міжперсональні навички), психологічному (інтелектуальні та емоційно-вольові навички) благополуччю.
Репрезентація досвіду.
Досвід «Створення умов для набуття учнями життєвого досвіду, самостійного вироблення життєвих цінностей на заняттях ГПД» був презентований на семінарах ЗОІ ППО та опублікований сайті гімназії.
zp-gymnasia45.ucoz.ua/img/dosvid.pdf
Джерело: http://zp-gymnasia45.ucoz.ua/img/dosvid.pdf |